Hlavní stránka Regiony Olomoucký kraj Místopředseda STAN: Z veřejných činitelů máme u občanů dlouhodobě nejvyšší důvěru

Místopředseda STAN: Z veřejných činitelů máme u občanů dlouhodobě nejvyšší důvěru

18. 8. 2016

Transparentní a efektivní nakládání s veřejnými prostředky v kraji pokulhává, povzdechl si lídr STAN v Olomouckém kraji Radim Sršeň. Co s tím? A jak vnímá obvinění hejtmana z korupce? Hovořili jsme ale také o nezaměstnanosti, o špatné dopravní infrastruktuře a obslužnosti v kraji, ale i řadě dalších problémů regionu.Za svou hlavní prioritu jste označil elektronizaci a transparentnost veřejné správy. „Budeme v krajích podporovat elektronickou komunikaci s úřady a jejich transparentnost. Jako první krok budeme usilovat o rozklikávací rozpočty, aby si každý občan kraje mohl ověřit, za co se utrácí jeho peníze.“ Souvisí to nějak s podezřelými zakázkami kraje, z nichž některé prošetřuje dokonce i policie? A jak vnímáte samotné obvinění hejtmana Rozbořila z korupce?
Místopředseda STAN: Z veřejných činitelů máme u občanů dlouhodobě nejvyšší důvěru

Místopředseda STAN: Z veřejných činitelů máme u občanů dlouhodobě nejvyšší důvěru

Téma transparentnosti je jedním z hlavních témat, které Starostové a Nezávislí dlouhodobě prosazují. Nejde zdaleka jen o rozklikávací rozpočty, ten ostatně již v současnosti Olomoucký kraj má, jde především o transparentní utrácení a rozdělování krajských prostředků. To v Olomouckém kraji dlouhodobě pokulhává, např. pokud se týká dotací přidělovaných Olomouckým krajem a v minulosti dokonce i evropských dotací rozdělovaných přes Regionální operační program Střední Morava. Potřebnost a účelnost, nikoliv stranická příslušnost by v tomto ohledu měly hrát hlavní roli.

Pokud se týká obvinění hejtmana Rozbořila, ctím presumpci neviny a počkejme si na výsledky vyšetřování. Na druhou stranu celá kauza pouze potvrzuje neblahý trend ovlivňování směřování dotací v Olomouckém kraji, na který dlouhodobě upozorňujeme.   

Máte představu, jak do rozhodování o věcech veřejných více zapojit i občany?

Mám zkušenosti z našeho regionu i celé Evropy se zapojením občanů do rozhodování o věcech veřejných prostřednictvím komunitního plánování. Jedná se o metodu LEADER, která dnes již nejen v Evropě, ale i dalších koutech světa úspěšně dokázala prostřednictvím místních akčních skupin aktivizovat občany a zapojit je do rozvoje své obce, města či regionu. Jednoduchá myšlenka, která neuvěřitelně funguje, jde jen o to dát skutečný prostor lidem a jejich myšlenkám a šikovnosti. Mám tu čest působit jako expert v rámci projektu Evropské komise na podporu rozvoje venkova v Gruzii a na komunitní projednávání strategie rozvoje regionu Kazbegi přišlo opakovně více než dvě stě občanů z celkového počtu pět tisíc, kteří v regionu žijí, a to i přesto, že na místním úřadu z důvodu poruchy vytápění seděli v kabátech. Důležitou věcí je také motivovat a zapojit mládež do rozhodování o věcech veřejných. Podporuji myšlenku participativních rozpočtů, kdy by mládež mohla rozhodovat o rozdělování části prostředků, které jsou mladým lidem v rozpočtech obcí, měst a krajů určeny.      

V nedávném porovnání kvality života ve všech regionech České republiky se Olomoucký kraj umístil na 12 místě. Na vině je podle této analýzy zejména špatná poloha kraje, ale i vysoká nezaměstnat a dopravní obslužnost zejména na Jesenicku. Polohu kraje neovlivníte, ostatní ale můžete. Co byste chtěl učinit pro zlepšení života v kraji?

Osobně si myslím, že některé kraje mají ještě horší polohu a např. i Středočeský kraj, ač se to možná nezdá, má pro svou správu velmi nešťastné vymezení. Skutečným problémem Olomouckého kraje je špatná dopravní infrastruktura a obslužnost a s tím do značné míry souvisí i další problémy, jako např. nezaměstnanost. Kraj by měl lépe dopravu koordinovat a využívat moderních nástrojů jako např. příměstských vlaků v rámci aglomerací či naopak minibusů, komunitních taxi, případně mobilních aplikací na spolujízdu v řídce osídlených oblastech kraje. Samostatnou kapitolou je dopravní infrastruktura, je neskutečné, že v současnosti jedinou přístupovou cestou na Jesenicko je silnička přes Ramzovské sedlo, průjezd Přerovem představuje velmi často noční můru. Ač dálnice a silnice prvních tříd nepatří do vlastnictví a jeho kompetencí, každý kraj by měl být zároveň neúnavným advokátem a lobbistou za zájmy svých občanů navenek – stejně jako my starostové jsme zvyklí bojovat za zájmy svých občanů. Dalším problémem je např. nefunkční politika regionálního rozvoje v Olomouckém kraji, která segreguje jednotlivá města a obce namísto skutečně integrovaného a propojeného rozvoje.       

Zdroj: http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Mistopredseda-STAN-Z-verejnych-cinitelu-mame-u-obcanu-dlouhodobe-nejvyssi-duveru-448791