Hlavní stránka Regiony Olomoucký kraj Krása hor, úrodnost nížin, bohatství památek – to je Olomoucký kraj

Krása hor, úrodnost nížin, bohatství památek – to je Olomoucký kraj

27. 8. 2020

Rozvoj turistického ruchu v kraji je řízen jednak podmínkami Ministerstva pro místní rozvoj, ale nově i zřízenou centrálou cestovního ruchu a dvěma destinačními managementy: Jeseníky – sdružení cestovního ruchu a Střední Morava – sdružení cestovního ruchu.

Petr Mudra

Petr Mudra

Problematika rozvoje turismu je v těchto regionech velmi rozlišná. V Jeseníkách jde především o rozvoj turistiky, cykloturistiky, lyžování, na Střední Moravě o kulturu, historii spojenou i s cyklistikou a turismem. Je proto potřeba vybudovat  funkční model centrálního, destinačního a nižšího managementu cestovního ruchu. Každý subjekt bude mít jasně vymezen rozsah kompetencí a odpovědnosti tak, aby smysluplně zapadal do celkové koncepce fungování cestovního ruchu v kraji. 

Před několika lety jsme bojovali o turisty, teď začíná být v určitých lokalitách Jeseníků a Rychlebských hor velký problém s přetížením těchto lokalit turisty. Není třeba zmiňovat Praděd, Lesní bar, některé další vrcholové části Jeseníků.

Proto je jednou z cest zážitková turistika s ohledem na regionální pestrost, která částečně eliminuje negativní důsledky masové turistiky a jejího dopadu na tyto lokality. Proto je potřeba podporovat projekty s přesahem, které nemají za cíl pouhou maximalizaci zisku.  S tím souvisí i velká podpora regionálním produktům a drobných projektů na podporu cestovního ruchu i rozvoje regionu.  Velkou pozornost je potřeba věnovat celoroční turistické sezóně a podpořit infrastrukturální projekty vedoucí k rozprostření počtu turistů i mimo léto a zimu.  Velkým problémem je nedostatek služeb pro špatné počasí.

Částečným řešením s financováním infrastruktury by mohlo být motivování obcí dofinanciováváním  Dotacemi je potřeba motivovat obce k rozdělování ubytovacích poplatků tak, aby poskytovatelé ubytovacích služeb viděli přímé dopady, jak smysluplně byly ubytovací poplatky investovány do dalšího rozvoje cestovního ruchu. 

Je dále potřeba propojovat subjekty cestovního ruchu od centrální organizace až po místní turistická informační centra a konkrétní poskytovatele služeb. A dále také propagovat podnikatele či spolky pozitivně se podílející na rozvoji cestovního ruchu v regionu.

Petr Mudra
starosta obce Čěská Ves