Hlavní stránka Regiony Olomoucký kraj Aktuality Střípky z činnosti Finančního výboru

Střípky z činnosti Finančního výboru

26. 6. 2017

Střípky z činnosti Finančního výboru

Střípky z činnosti Finančního výboru

Od letošních krajských voleb pracuji jako člen Finančního výboru Olomouckého kraje (dále FV). Obsah materiálů je rozsáhlý a je náročné se s nimi seznámit. Ze dvou jednání FV, která dosud proběhla, mám tyto postřehy.

Kraj plánuje snížení dluhové služby, vyšší splácení úvěrů a snižování zadluženosti. Což je vzhledem k vysokému dluhu kraje správný postup. Na podnět obcí byl posílen Program obnovy venkova. V systému dotací je vysoký podíl individuálních dotací a STAN prosazuje jejich snižování ve prospěch dotací s jasnými pravidly, v tomto směru už vedení kraje začíná dělat první kroky. FV požaduje, aby mu byl předložen a vysvětlen systém rezerv, které jsou na některých odborech a jsou potom rozpouštěny na financování příspěvkových organizací a na dotace.

Je zarážející, že jsem ve výboru za STAN sám, ačkoliv volební výsledky STAN v OLK byly lepší než například ODS, která zde má zástupce tři.

Celkově ANO po volbách voliče zklamalo, když se opět spojilo se stávajícími tradičními stranami a vytvořilo s nimi koalici. Před volbami zpívali jinou písničku. Tedy opět nic nového a naděje na dobré změny jsou stále v očekávání. Místo toho nás ministr financí obdařil zákonem o rozpočtové odpovědnosti. Zákonem, který obce nepotřebují – řeší obce a veřejné instituce, které jsou celonárodně ekonomicky zdravé. Obce dosáhly za rok 2016 přebytku rozpočtu 44 mld., zadluženost klesla pod 80 mld.

Naopak se kvůli byrokratické nesmyslnosti komplikují investice, které klesají a nevyužívají se dotace. Zákon je tedy opět bičem na dobré hospodáře a zadlužený stát si žádná pravidla nestanovil. Zákonem se zvyšuje počet zveřejňovaných materiálů a tím se komplikuje rozhodování obcí. Za největší vrchol byrokracie považuji povinnost, aby i naše příspěvkové organizace – školy, technické služby…zpracovávaly střednědobý výhled rozpočtu - když jsou 100% závislí na rozpočtech obcí a krajů. Opět je odpoutáváme od jejich práce – vzdělávání, údržba měst - a opět se budou tvořit plány a tabulky, které nikdo nepotřebuje. Děkujeme  ANO! Toto je řízení státu jako podniku?

Senát podal na tento zákon ústavní žalobu a tak přece jenom je tu někdo, kdo nezapomněl, odkud pochází.

Stejně tak nás obce odrazuje využívání dotací, když se po realizaci akcí na nás slétnou kontroly a audity a předepisují nám vratky a penále. Jak to, že to v Polsku jde kupředu mnohem rychleji a s dotacemi mají jednodušší systémy? Přebírejme dobré zkušenosti, zvláště když neoperativnost poskytování dotací je už dlouhodobě špatná a veřejně kritizovaná.

V současné době má Město Litovel s obcí Haňovice připraven společný projekt na stavbu kanalizace. Je to dobrý příklad využití velké ČOV v Litovli k čištění odpadních vod aniž by se stavěla v malé obci čistírna nová. Úspory jsou jak investiční tak potom provozní. Uvidíme, jak se nám bude s dotacemi v novém dotačním období dařit. Držte nám všechny palce i prsty.

Zdeněk Potužák

člen Finančního výboru, starosta města Litovel

Zdroj: Zdeněk Potužák