Hlavní stránka Regiony Olomoucký kraj Aktuality Horská trať testuje odmrazování trolejí. Může odolat ledové kalamitě

Horská trať testuje odmrazování trolejí. Může odolat ledové kalamitě

31. 3. 2018

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Frait, MF DNES

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Zahřát dráty a rozpustit led na trolejích – vychytávka, která dokáže v drsných horských podmínkách v zimě odvrátit kolaps dopravy. Novou technologii, která umožní rychle a efektivně odstranit námrazu z trakčního vedení, nyní testuje provozovatel Železnice Desná.

Železnice Desná patří Svazku obcí údolí Desné a provozuje ji firma SART Šumperk. Právě ta přišla s nápadem na odmrazovací systém. Pokud jej posvětí i Drážní úřad, jeho uvedení do provozu už nic nebude stát v cestě.

„Vzhledem k místním podmínkám podhorské železnice se díky nové technologiivyhneme situacím, které nastaly například před třemi lety. Tehdy tady námraza doslova paralyzovala dopravu,“ sdělil starosta Rapotína a šéf Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Nikde jinde na železnicích v Česku podobný systém nefunguje

Technologická vychytávka přišla na pět milionů korun, svazek obcí na ni mohl čerpat dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury. Nikde jinde na železnicích v Česku podobný systém nefunguje.

„Elektrifikace trati Šumperk – Kouty nad Desnou byla dokončena v roce 2016. Zimní období s sebou od té doby přineslo i několik cyklů výskytu námrazy a tvorby ledu na trakčním vedení, což mělo dopad na pravidelnost grafikonu vlakové dopravy. Proto chceme problémům s námrazou předejít nebo je alespoň minimalizovat,“ vysvětlil Jan Komárek z firmy SART Šumperk.

 Technologie se paradoxně testovala naprázdno, končící zimatotiž výjimečně námrazu na trolejích v podhůří Jeseníků nepřinesla. Projekt podle požadavků provozovatele zpracovala brněnská společnost SUDOP.

„Systém elektrického ohřevu umožní v případě výskytu silné námrazy a tvorby ledu na trakčním vedení jednoduchým způsobem s pomocí vloženého odporu ohřát vodiče a led tak odstranit,“ popsal Komárek.

Podle něj firma využila zahraničních zkušeností, zejména na dráze v oblasti Tater na Slovensku. „Hodnotili jsme i ekonomickou stránku tohoto řešení, díky ní totiž šetříme nemalé náklady za náhradní dopravu,“ vysvětlil Komárek.

Troleje lze odmrazit v přestávkách mezi vlaky

Technologie umožní ohřát dráty na teplotu až 180 stupňů Celsia. „Podle našich propočtů ale bude stačit ohřev na 60 stupňů. Na tuto teplotu se dráty dostanou zhruba do 15 minut. V přestávkách mezi průjezdy vlaků tak budeme schopni troleje bez problémů odmrazit,“ řekl Komárek s tím, že nejde o univerzální řešení vhodné pro všechny tratě.

Drážní úřad potvrdil, že žádost o schválení nové technologie do provozu obdržel.

„Čekáme na další informace. Vše poté prověříme, naplánujeme technickou prohlídku a vlastní zkoušku. Teprve pak lze oficiálně o žádosti rozhodnout,“ sdělil mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

U novinek je podle něj standardní, že systém jde nejprve do zkušebního režimu, který je pak po určité době vyhodnocen. „Teprve poté může provozovatel požádat o oficiální schválení,“ dodal Novák.

Celý proces podle něj trvá měsíce a déle. „Uděláme vše pro to, abychom povolení získali a příští zimu už mohla technologie fungovat naplno,“ podotkl Komárek.

První (a neúspěšné) pokusy o odmrazování přišly už v roce 1972

Samotná snaha odmrazovat trakční vedení není nová. V roce 1972 se o to pokusili v Plané u Mariánských Lázní, vše ale skončilo neúspěchem, podobně jako několik dalších pokusů. Pokud Železnice Desná dostane na odmrazovací systém povolení, bude na českých tratích průkopníkem.

Správa železniční dopravní cesty, (SŽDC) vlastnící jak hlavní, tak převážnou většinu regionálních tratí v republice, však o nasazení rozmrazovací technologie do budoucna neuvažuje.

„Technické řešení je známé, v praxi je však v síti SŽDC těžko použitelné,“ sdělila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Při ohřevu trolejí totiž nesmí několik minut projíždět vlak.

„U Železnice Desná je to možné, protože se jedná o krátkou trať, kde jsou dostatečně dlouhé prodlevy mezi jednotlivými vlaky,“ vysvětlila mluvčí SŽDC.

Autor: Rostislav Hányš

Zdroj: https://olomouc.idnes.cz/odmrazovani-troleji-zeleznice-desna-drazni-urad-szdc-kalamita-led-1cs-/olomouc-zpravy.aspx?c=A180327_391991_olomouc-zpravy_mip

Autor: