Hlavní stránka Regiony Olomoucký kraj Aktuality Do „nových“ vlaků Stadler, které Olomoucký kraj objednal jako bezbariérové, se vozíčkáři a lidé s kočárky nedostanou

Do „nových“ vlaků Stadler, které Olomoucký kraj objednal jako bezbariérové, se vozíčkáři a lidé s kočárky nedostanou

2. 3. 2020

Poslední dva roky apelovali zastupitelé hnutí STAN na vedení Olomouckého kraje, aby chystaná smlouva s Českými drahami zajistila patřičný komfort těm nejpotřebnějším – lidem na vozíku, o berlích nebo s dětskými kočárky. Ačkoliv České dráhy slibovaly zvýšení komfortu cestujících na regionálních tratích, v současné době jsou z původně domluvených 12 nových motorových jednotek v provozu pouze 2. Ani jedna však není bezbariérová.

 

Do „nových“ vlaků Stadler, které Olomoucký kraj objednal jako bezbariérové, se vozíčkáři a lidé s kočárky nedostanou

Do „nových“ vlaků Stadler, které Olomoucký kraj objednal jako bezbariérové, se vozíčkáři a lidé s kočárky nedostanou

„Velmi nepříjemné situace vznikají na zastávkách na trati z Olomouce do Senice na Hané, kde nyní vlaky Stadler jezdí. Jelikož tam jsou staré nízké nástupištní hrany, musejí cestující překonat až 60 centimetrový výškový rozdíl. Ani po nákladných opravách nástupišť, které plánuje Správa železnic, však Stadlery nemohou nabídnout bezbariérový nástup. I na zastávkách s moderními vysokými nástupišti, musí cestující na vozíku překonávat výškový rozdíl 20 centimetrů,“ říká krajský zastupitel za STAN Petr Daněk.

Olomoucký kraj zamítl otevřenou soutěž a zakázku na deset let na obsluhu regionálních tratí podepsal s Českými drahami, které slibovaly, že s nakoupenými vlaky výrazně zvýší komfort cestování. Po čtvrt roce fungování se však ukazuje, že realita je jiná. Nové vlaky stále chybí a ani jedna současná souprava není repasovaná, pouze narychlo opravená vlastními silami. Jednotky často končí kvůli poruše v depu a musí je nahradit jiný vlak. Časový harmonogram, kdy budou všechny jednotky repasované, kdy v nich bude funkční klimatizace nebo wi-fi, stále není znám. Není to však jediný problém, který provoz Stadlerů provází.

„Dalším, ne nevýznamným problémem, je hluk motorů. Obyvatelé, kteří bydlí podél železniční trati z Olomouce na Senici na Hané, si stěžují na zřetelně vyšší úroveň hluku, než na jakou byli zvyklí dřív, když na trati jezdily staré jednotky Regionova. Prozatím není jisté, že se úroveň hluku po dokončení repase sníží,“ říká předseda krajské organizace STAN Radek Brázda.

Není bez zajímavosti, že České dráhy na jiných tratích Olomouckého kraje používají podobně staré soupravy, které však bezbariérové jsou – jedná se o motorové vlaky Regionova a Regiospider, elektrické jednotky Regiopanter a Interpanter.

„Vedení Olomouckého kraje provedlo na regionální železnici krok zpět a omezuje tak potřebný rozvoj regionální udržitelné mobility a příliv nových cestujících do příměstské železniční dopravy. Dle našeho názoru se jedná o porušení podmínek smlouvy mezi krajem a dopravcem a Olomoucký kraj by za takové porušení měl vyjednat významnou slevu za vlakokilometr nebo rovnou nařídit dopravci, ať sežene jiné vlaky,“ dodává Petr Daněk.


Kontakty:

Radek Brázda
předseda krajského výboru STAN
tel.: 737 260 606
e-mail: radek.brazda12@gmail.com
 
Petr Daněk
Krajský zastupitel STAN
tel.: 777 122 518
e-mail:petrdanek@mujmail.cz
 
Petr Fojtík
Tajemník krajského zastupitelského klubu STAN
tel.: 774 084 259
e-mail: petr.fojtik@stan.cz
 
Tomáš Nakládal
volební manažer
tel.: 724 324 165
e-mail: nakladat@gmail.com