Hlavní stránka Regiony Královéhradecký kraj Tiskové zprávy Obchvat Jaroměře i D11 mají náskok, ale jaroměř nejásá

Obchvat Jaroměře i D11 mají náskok, ale jaroměř nejásá

28. 6. 2020

Když se v květnu 2018 rozjela
stavba dálničního úseku D11
mezi Smiřicemi a Jaroměří,
ve věnném městě českých
královen měli radost jen napůl.

Obchvat Jaroměře i D11 mají náskok, ale jaroměř nejásá

Obchvat Jaroměře i D11 mají náskok, ale jaroměř nejásá


 Klíčové stanovisko o vlivu stavby na životní prostředí (EIA) totiž kolaudaci dálnice podmínilo současným vybudováním severního obchvatu Jaroměře, který by z dálnice
odvedl dopravu směrem na Náchod.
A právě to je problém. Zatímco stavba dálnice je v plném proudu, obchvat ještě nemá vykoupené pozemky ani stavební povolení.
Přitom Ředitelství silnic a dálnic
(ŘSD) předloni očekávalo, že povolení získá do konce roku 2019. „V současné době předpokládáme zprovoznění obou staveb ve stejném časovém horizontu,“ sdělil tehdy mluvčí
ŘSD Jan Studecký.
Dnes je však jasné, že to nebude
možné. I proto jsou nyní v Jaroměři
značně nervózní, aby nakonec kolem
města nestála prázdná dálnice.
„Bohužel v tuto chvíli nemáme žádnou oficiální informaci. Oslovím v
této věci pana ministra, aby nás seznámil s tím, kdy které úseky dálnice
chtějí zprovoznit a jestli doprava dál
povede přes Jaroměř, nebo jestli tranzit na Trutnov bude ústit za Jaroměří
u Hořenic,“ přiznal starosta Jaroměře Josef Horáček (nestr. za VPM).
Dálnice prázdná nebude
Silničáři už jaroměřské radnici naznačili, že hotovou, leč uzavřenou
dálnici si lze jen stěží představit. Ve
hře je třeba zkušební provoz úseku.
„Zprovoznění nové komunikace a
její kolaudace jsou dvě odlišné věci,
mezi kterými je vždy určitá prodleva. Dálnice D11 v úseku Smiřice – Jaroměř tedy nebude do doby zprovoznění obchvatu zavřená, ale bude již
sloužit řidičům. Zkolaudovat ji však
bude možné až ve chvíli, kdy budou
splněny veškeré podmínky, tedy i
zprovoznění severního obchvatu Jaroměře,“ vysvětlil Studecký. Podle
něj je běžné, že se ještě před kolaudací už za plného provozu provádějí terénní práce v okolí dálnice, hlukové
studie nebo dodělávky některých stavebních objektů.
Co však není jasné, je, jak by měl
provoz na úseku kolem Jaroměře vypadat. Starosta se obává toho, aby kamiony do Náchoda nejely po dálnici
až za Jaroměř a pak se přes ni vracely
na státní silnici.
„Jednoznačně požadujeme, aby doprava na Náchod sjížděla před městem. Kdyby šla přes Hořenice, předpokládám, že by si (řidiči) zkracovali
cestu po místních komunikacích. I
kdyby se vraceli na kruhový objezd,
nedávalo by to smysl. Provoz v Jaroměři by to nijak nesnížilo,“ zdůraznil
Josef Horáček.
Ve hře tak je podobná varianta, která dlouhé roky panovala na D11 před
Hradcem Králové. Kamiony na Náchod tehdy sjížděly u Chlumce nad
Cidlinou a pokračovaly po staré silnici, zatímco ty do Pardubic nebo Olomouce mohly jet přes Opatovice nad
Labem.
Práce jdou rychleji
Silničáři minulý měsíc potěšili obyvatele Jaroměře i řidiče, když oznámili,
že práce na obou úsecích dálnice
mezi Hradcem Králové a Jaroměří pokračují díky mírné zimě rychleji, než
se předpokládalo. Na některých částech už se pokládá asfalt. Díky tomu
se má autostráda na Jaroměř místo
května 2022 otevřít už na konci příštího roku.
„Ani s dřívějším termínem otevření obou úseků se ale nechceme úplně spokojit a budeme diskutovat se
zhotoviteli staveb možnosti další akcelerace, aby řidiči mohli po dálnici
jezdit co nejdříve,“ potvrdil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Pohnula se však i dlouho zamrzlá
příprava obchvatu Jaroměře. Silničáři už požádali o stavební povolení a
mají vykoupeno přes 90 procent pozemků. Dokonce víc, než ukazuje katastr nemovitostí. V něm nejsou například změny u pozemků Zemědělského družstva Dolany.
„Ty smlouvy jsou podepsané už relativně dlouho. Pozemky, které ŘSD
požadovalo pro stavbu dálnice, jsme
všechny prodali,“ podivil se nad nesrovnalostmi předseda družstva Karel Vlček.
Další balík nevykoupených pozemků patří Jaroměři, i jejich prodej se
však už chystá. Zbývají tak jen jednotlivé parcely. U několika z nich se počítá s vyvlastněním, které má být vyřešeno v řádu měsíců.
Nejvíce pozemků v trase obchvatu
vlastní rodina místopředsedy Vrchního soudu v Praze Františka Kučery. Jde o pět pozemků o rozloze kolem 2,5 hektaru, z nichž ŘSD potřebuje pro obchvat jen část. Kučera
vlastnil i pozemek pod budoucím
sjezdem z dálnice. Na prodeji se nedohodl, a proto ho stát vyvlastnil.
Nyní to vypadá na možnou dohodu.
Dost možná i proto, že při vyvlastnění dostal za půdu výrazně méně, než
kolik mu stát nabízel při jednání o
koupi.
„I v této druhé části jsme podali návrh na vyvlastnění, ale doufám, že
ještě dospějeme k dohodě. Většinu
těch pozemků už jsme vyřešili,“ nechtěl jednání příliš komentovat krajský ředitel ŘSD Marek Novotný.
Silničáři nyní finišují s dokumentací pro provedení stavby a připravují
podklady pro výběrové řízení na zhotovitele. Toho chtějí vybrat ještě do
konce roku. Stavět by se tak mohlo
už na jaře a hotovo má být v roce 2023

Autor: Miroslav Sazeček