Hlavní stránka Regiony Královéhradecký kraj Náklady na úpravu běžeckých tratí v Krkonoších rostou, zvažuje se i jejich zpoplatnění

Náklady na úpravu běžeckých tratí v Krkonoších rostou, zvažuje se i jejich zpoplatnění

7. 11. 2013

6. listopadu 2013 v 09:33 Úprava běžeckých tratí v Krkonoších stojí ročně sedm až deset milionů korun (ilustrační foto) V Krkonoších by se měl změnit způsob financování běžeckých tratí. V posledních letech totiž stoupá počet návštěvníků i jejich náročnost. Upravuje se tak více tratí a nafta je dražší. Subjekty, které se o úpravu starají, proto hledají nové zdroje financí. Extrémním řešením by mohlo být zpoplatnění vstupu.
Náklady na úpravu běžeckých tratí v Krkonoších rostou, zvažuje se i jejich zpoplatnění

Náklady na úpravu běžeckých tratí v Krkonoších rostou, zvažuje se i jejich zpoplatnění

 
Foto: Luděk Švejda, NP Šumava
 
O běžecké stopy v Krkonoších se bude letos starat celkem 25 subjektů. Upravovat budou 660 kilometrů běžeckých tratí. 
 
Jejich aktivity koordinuje Svazek měst a obcí Krkonoše, který přerozděluje peníze na úpravu tratí od Královéhradeckého a Libereckého kraje. To je ale pouhá desetina celkových nákladů, podotýká ředitelka svazku Kamila Hlinková. 
 
„Je to sedm až deset milionů korun s tím, že velmi záleží na sněhových podmínkách. Jsme schopni zajistit v rámci tohoto projektu zhruba jeden milion až jeden a půl milionu korun,“ vypočítává ředitelka. 
   
V Krkonoších se hledá nový způsob financování běžeckých tratí. Jaké možnosti jsou ve hře, zjišťovala reportérka Hana Novotná
Nejvíce tratí v Krkonoších upravuje Ski-areál Černá hora Pec. I ten by uvítal větší dotace, říká jednatel společnosti MEGAPLUS Petr Hynek. 
 
„Ideální by bylo, kdyby aspoň druhou půlku dal někdo dohromady. To znamená, aby třeba polovinu hradily areály a aby se někdo složil na druhou půlku - města, ubytovatelé. Před pěti sedmi roky bylo DPH pět procent, dneska je 15, takže my odvádíme státu o deset procent víc. Cena nafty se posunula na 36 korun, byla třeba 24, to všechno stoupá a to všechno jsou věci, které my samozřejmě zaplatit musíme,“ zdůrazňuje. 
 
Problémem není jenom počet upravovaných kilometrů, ale i požadavky běžkařů, kteří chtějí lepší a častější úpravu tratí. S tím mají své zkušenosti i na Horních Mísečkách, kde tratě upravuje majitel Skiareálu Špindlerův Mlýn, společnost Melida. Dříve stačilo lidem protáhnout tratě před víkendem. Dnes se musí jezdit každý den, další zdroje financí jsou tedy nezbytné. 
 
„Zájem skiareálu upravovat běžecké tratě pořád trvá, spíš hledáme, jakou jinou cestou by se toky peněz daly do běžeckého lyžování dostat,“ říká vedoucí provozu Zdeněk Spilka. 
 
Jasněji bude koncem listopadu 
 
O úpravu tratí se starají většinou skiareály nebo obce. I když se snaží hledat zdroje financí jinde, vybírat poplatek za vstup na tratě by se nemělo. Proti jsou třeba velké skiareály Černá hora-Pec a Špindlerův Mlýn. 
 
Marek Lambert ze Skiareálu Herlíkovice ale připomíná, že v zahraničí je to běžné. „Zaprvé by to určitě pomohlo kvalitě úpravy stop a zadruhé, pokud by si někdo něco takového dobrovolně, nebo nedobrovolně zaplatil, potom už by se k běžeckým stopám choval jinak,“ míní Lambert. 
 
Na tuto zimu ještě zůstane na běžeckých tratích v Krkonoších vše při starém. Další jednání Svazku měst a obcí a České unie sportu je naplánované na konec listopadu. 
 
Autor:  Hana Novotná