Hlavní stránka Regiony Karlovarský kraj Vojtěch Zechner: Škola základ života

Vojtěch Zechner: Škola základ života

28. 11. 2024

Tento krásný český předválečný film, jak už název napovídá, vypráví o dění na škole. Přivádí nás také k zamyšlení nad aktuálními problémy českého školství, zejména nad rámcovými vzdělávacími programy (RVP), školními vzdělávacími programy (ŠVP) a dalšími dokumenty, které zásadně ovlivňují směřování vzdělávání. Zdá se mi, že české školství se, podobně jako ve zmíněném filmu, upíná především na gymnaziální typ vzdělávání, což často odvádí pozornost od ostatních forem a potřeb vzdělávání.

Vojtěch Zechner: Škola základ života

Vojtěch Zechner: Škola základ života

Možná se mýlím, ale při studiu RVP pro školu, kde učím studenty v oborech mimo gymnázium či lyceum, často přemýšlím, jaký význam má pro budoucí kuchaře nebo kadeřnice dovednost naprogramovat robota, aby nakreslil hvězdičku. Můžete namítnout, že se tím rozvíjí logické myšlení – s tím souhlasím, ale logika není pouze o robotice či algoritmizaci, je i o každodenních situacích a životních výzvách.

V poslední době se často hovoří o přetížení žáků nadbytečným učivem a o nutnosti jeho redukce. Velmi mě pobavilo, když jsem četl, že se na základních školách již nebudou učit Newtonovy pohybové zákony. Co tedy budeme v rámci fyziky učit, pokud opomeneme tento základ, na kterém stojí celá fyzikální koncepce? Je pravda, že informací je dnes mnoho, a je potřeba je filtrovat na podstatné a méně podstatné, ale taková redukce by měla mít smysluplný základ, nikoli být jen cílem sama o sobě.

České školství se v mnoha ohledech stalo, bohužel, „otloukánkem.“ S každým novým ministrem přichází další „revoluční“ změna, jak školství zlepšit – ale výsledkem bývá spíše zmatek a rozčarování. Úředníci mohou mít pocit úspěchu, ale školy se potýkají s realitou, která často vede až k hrozbě stávky.

Jak z toho ven? Má osobní zkušenost ukazuje, že jedním z klíčů je naslouchání. Naslouchám svým studentům, protože každý z nich je jedinečný, s vlastními problémy a potřebami, a přesto mají mnoho společného. Právě naslouchání by mělo být prioritou i na ministerstvu školství. Stejně jako žáci se speciálními vzdělávacími potřebami vyžadují individuální přístup, měly by i různé typy škol dostat specifickou podporu. Každá škola čelí jiným výzvám – zatímco gymnázia a lycea mají svoje, školy odborné nebo střední čelí specifickým problémům, které se jich mnohdy vůbec netýkají.

Přestože chápu, že není možné přizpůsobit RVP každé jednotlivé škole, mohly by existovat varianty RVP, které by lépe odrážely potřeby různých typů škol. RVP by mělo odpovídat zaměření školy a potřebám jejích studentů, aby je připravilo na skutečný život a usnadnilo jim uplatnění na trhu práce. Právě to je podle mě klíč, aby se škola opravdu stala základem života.

 

Autor: Vojtěch Zechner