12. 11. 2024
Hlavní stránka Regiony Karlovarský kraj Petr Krása: Proč by měla vzniknout chráněná krajinná oblast Krušné hory
Petr Krása: Proč by měla vzniknout chráněná krajinná oblast Krušné hory
31. 10. 2024
Proces vyhlášení největší chráněné oblasti Krušné hory je v běhu a skáče přes překážky.
Koncem července letošního roku oznámilo Ministerstvo životního prostředí záměr vyhlášení Chráněné krajinné oblasti Krušné hory a dalo všem dotčeným vlastníkům zákonný prostor 90 dnů k možnosti vyjádřit se k záměru. Spolu se záměrem byl oznámen návrh zonace CHKO, tedy členění území do ploch odstupňované ochrany, a ten obdobně předložen k připomínkování všech dotčených.
Petr Krása: Proč by měla vzniknout chráněná krajinná oblast Krušné hory
Proč by měly být Krušné hory velkoplošně chráněné je zmíněno například ve Stanovinách (mutace Karlovarského kraje, leden 2023, číslo 1) a opakovaně v mnoha formách napříč mediálním spektrem. Odborný návrh CHKO zjednodušeně odráží ucelené přírodní hodnoty unikátního krušnohorského pohoří v podobě rozsáhlých a kompaktních formací rašelinných a podmáčených lesů, vrcholného ekosystému vrchovišť a nelesních rašelinišť, dále pak jedinečných a velmi zachovalých bučin především na prudkých svazích a rozsáhlých smilkových luk a horských květnatých loukách nemajících svou kvalitou a rozlohou v Česku obdoby. Tyto hodnoty jsou dnes podchyceny v maloplošně zvláště chráněných územích národní a regionální úrovně, v evropsky významných lokalitách a ptačích oblastech soustavy Natura 2000, přírodních parcích, kdy o všechna tato území pečuje a spravuje je pokaždé jiný orgán ochrany přírody. Sjednocení správního přístupu a koncepční nastavení jednotné odborné a důslednější péče o hodnotná území je dalším z důvodů k vyhlášení CHKO, ke kterému se, mimo jiné, přihlásila Vláda svým programovým prohlášením. Tímto krokem a prostřednictvím Státní politiky ŽP ČR 2030 s výhledem do 2050 navazuje na přijmutí Strategii EU o zachování biologické rozmanitosti do 2030, o závazku chránit 30 % půdy, z toho 1/3 přísně, a na Nařízení o obnově přírody přijaté Evropským parlamentem v roce 2024, které nastavuje proces obnovy poškozených ekosystémů. Podle Evropská komise je totiž v současnosti 80 % všech přírodních stanovišť a 70 % půdy na území EU ve špatném stavu.
Zveřejnění záměru vyhlášení CHKO bohužel v mnoha obecních samosprávách vyvolalo představu ztráty autonomie a jakési krádeže rozhodovacích pravomocí včetně mylných obav z omezení rozvoje obcí. K těmto obavám se přidávají vlastníci nemovitostí a lesů s představou ztráty vlastnických práv a omezení hospodaření.
Vznikem CHKO však dochází pouze k přesunu státní správy ochrany přírody z několika úrovní směrem k jednomu správnímu orgánu a obcím stále zůstává zákonné privilegium účastníka veškerých řízení vedených zákonem o ochraně přírody, stejně jako je tomu dodnes. V rozvoji obcí zůstávají nedotčeny územní plány obcí a ty jsou i nadále základním pilířem nakládání se správním územím. V případě dílčího omezení hospodaření v nejpřísnějších zónách CHKO, ke kterému může docházet pouze ze zákonných důvodů nebo na základě dohod s vlastníkem, je státem nastaven dostatečný kompenzační proces. Obavy jednotlivců ze zákazu vstupu do lesů, sběru hub a dřeva, rozdělávání ohňů na zahradách, stejně jako pěstování brambor nebo dokonce nemožnosti zajištění dopravní obsluhy či dojezdu záchranné služby v území CHKO jsou mylná až absurdní, ale bohužel velmi často našeptávaná a podsouvaná skupinami místních odpůrců.
Naopak, smyslem CHKO je především důsledná péče o přírodní ekosystémy a zlepšování jejich stavu v partnerském vztahu s vlastníky a samosprávami a s cílem dlouhodobého zachování krajinných hodnot, stejně jako zajištění udržitelného rozvoje hor včetně hospodaření a spokojeného žití jejich obyvatel prostřednictvím koncepčního přístupu. Je to tak společenská zodpovědnost promítaná ve všech aspektech životního prostředí.
K samotnému vyhlášení CHKO chybí ještě kus cesty, a na stále probíhající vyjednávání by měla navazovat příprava plánu péče o celé území opět projednávaná s vlastníky a samosprávami. Předkladatelům záměru CHKO tak nyní nezbývá než opakovaně vysvětlovat důvody vzniku, vyvracet obavy a špatná pochopení včetně šířených manipulativních nepravd. Podaří-li se to a následně Vláda ČR se rozhodne CHKO vyhlásit, může tak nastat v průběhu příští roku.
Ing. Petr Krása,
zastupitel města Sokolov,
člen krajské Komise životního prostředí a změny klimatu,
zpracovatel odborného návrhu CHKO
Autor: Petr Krása