Hlavní stránka Regiony Jihomoravský kraj Starostka Morkůvek ke změnám týkajících se dětských skupin

Starostka Morkůvek ke změnám týkajících se dětských skupin

8. 9. 2020

Mateřskou školu v Morkůvkách na Břeclavsku kvůli malému počtu dětí zrušili už v roce 1997. Budova školy v mezičase sloužila několika různým účelům a mnohokrát byly změněny i její dispozice. Dětem se znovu otevřela před několika lety, kdy rodiče začali volat po předškolním zařízení a z kapacitních důvodů bylo stále složitější děti umístit v mateřských školách okolních obcí.

Starostka Morkůvek Brigita Petrášová (STAN)

Starostka Morkůvek Brigita Petrášová (STAN)

„Zřídit v naší malé obci (480 obyvatel) dětskou skupinu Peřinka (s tímto projektem starostka Brigita Petrášová zvítězila v kategorii Děti a rodiče soutěže Komunální projekt roku 2017, viz: https://www.moderniobec.cz/video/medailonek-komunalni-politik-roku-2017-deti-a-rodice/; soutěž pro projekty obcí a měst je vyhlášena i letos, viz: www.komunalniprojektroku.cz, a má uzávěrku už 14. září – pozn. redakce) nám v té chvíli přišlo jako výborné řešení,“ zavzpomínala si starostka Morkůvek Brigita Petrášová, která sama občas v DS zaskakuje jako chůva. „Nyní, po třech letech, můžu potvrdit, že to báječné řešení opravdu bylo. Peřinka nám zcela nahradila chybějící mateřskou školu a v malém kolektivu, s místními chůvami je péče o děti nadstandardní. Jako velkou výhodu vidím to, že jsou zde společně nejmladší děti (2 až 3 roky) s těmi staršími, kdy se od sebe navzájem učí, pomáhají si. Opravdu to funguje skvěle a je krásné to pozorovat.“

V DS Peřinka s kapacitou pro 12 dětí od dvou let až do zahájení povinné školní docházky je stále plno. Obec dokonce musí odmítat žádosti o přijetí dětí z okolních obcí.

„Myslím, že kdybychom měli další volné prostory, můžeme klidně otevřít ještě jednu DS pro dalších 12 dětí. Je pro nás opravdu velmi důležité mít zde, „doma“, i děti starší, aby je rodiče nemuseli odvážet do jiných obcí, někdy i docela vzdálených. V okolních MŠ je kapacita naplněna a máme problém i s přihlášením předškoláků do „kmenové MŠ“, jak rodičům dětí docházejících do DS ukládá zákon,“ uvedla Brigita Petrášová s tím, že pro obec je nejdůležitější, aby do DS mohly i nadále docházet děti až do zahájení povinné školní docházky.

„Návrh na budoucí podobu dětských skupin, resp. jeslí, se stále mění. Ale bylo by smutné, kdyby děti v jeslích na rozdíl od stávajících dětských skupin, musely ve třech letech své kamarády – a třeba i sourozence, opustit. O složitosti takové situace pro rodinu ani nemluvě. Navíc je přece žádoucí, když děti mohou zůstávat celý den ve své obci, seznamovat se s ní, s jejími obyvateli, okolím, vystupovat na různých akcích, setkávat se seniory, zajít za knihovnicí, kronikářkou, učit se místním tradicím, o významných rodácích… Co může být pro děti lepší?“ otázala se starostka.

Zároveň připomněla, že stávající prostory DS Peřinka obec už nemá možnost dále rozšířit. „Ze současných pěti pečujících osob by ani jedna nesplňovala personální požadavky pro jesle tak, jak je to navrhováno, a všechny by musely odejít nebo absolvovat potřebný kurz. Zajistit kvalifikovaný zdravotní personál by bylo pravděpodobně nad naše možnosti – a ani si nemyslím, že by to bylo pro rozvoj dítěte to nejlepší řešení. Nepotřebujeme přece, aby naše děti byly jen hlídány a pod zdravotním dozorem. Ale chceme, aby se rozvíjely po všech stránkách a byly šťastné,“ zdůraznila Brigita Petrášová.

Posteskla si rovněž, jak ji mrzí, že „vzdělávání“ je v souvislosti s dětskou skupinou málem sprosté slovo. „Před pár měsíci jsme kvůli schválení dotace museli ze všech dokumentů (plán péče, smlouvy s rodiči, provozní řád…) tohle slovo vypustit. Chápu, že to tak nemusí být ve všech dětských skupinách, ale my děti opravdu i vzděláváme a předškoláci jsou vždy perfektně připraveni nad rámec toho, co se od nich při zápisu do školy požaduje (včetně angličtiny, přírodovědných, environmentálních, společenských, vlastivědných a dalších znalostí a dovedností),“ řekla Brigita Petrášová. „Často se v této souvislosti namítá, že DS nemůže děti vzdělávat, a konkurovat tak mateřské škole. To nechápu. Ponechme rodičům, aby si sami vybrali, jakou péči pro své dítě preferují, co jim lépe vyhovuje z hlediska zaměstnání a kde jsou jejich šťastné. Co je na tom špatného – mít možnost výběru?“

 

Zdroj: Moderní obec – září 2020