Hlavní stránka Regiony Jihomoravský kraj Aktuality Mýtný systém se rozšířil na další silnice první třídy. I přes protesty krajů a obcí.

Mýtný systém se rozšířil na další silnice první třídy. I přes protesty krajů a obcí.

3. 1. 2020

Od 1. ledna letošního roku se pro vozidla nad tři a půl tuny rozšířilo mýtné na dalších téměř devět set kilometrů silnic první třídy a pětatřicet kilometrů dálnic. Rozhodla o tom vláda i přesto, že proti záměru protestovali kraje, obce i dopravci. Starostové se bojí, že se kamiony přesunou na silnice nižších tříd a chtějí jim tranzit zakázat.

Zatíží kamiony silnice druhých tříd?

Zatíží kamiony silnice druhých tříd?

Jedním z nově zpoplatněných úseků je například silnice I/43 z Brna do Svitav. Obce, které leží v jejím okolí, mají obavu, že se kamiony budou placeným úsekům vyhýbat a doplatí na to jejich obyvatelé. „Já zpoplatnění I/43 považuji za chybu. Podíl tranzitu se v Kuřimi zvyšuje, ale zatím není zásadní. Pokud by se ale ukázalo, že doprava zhoustne, pak bychom chtěli, aby byl omezen tranzit kamionů přes město,“ řekl starosta Kuřimi Drago Sukalovský (STAN).

„Doprava ty silnice druhých tříd zatěžuje a navíc se zvyšuje hluk. My se ve spolupráci s Drásovem a Malhostovnicemi snažíme o to, aby po nich kamiony nejezdily,“ řekl starosta Lipůvky Ivo Pospíšil (STAN). Podobných míst v Česku je víc, ministerstvo dopravy plošné problémy ale neočekává, jednotlivé problémy chce řešit.

Peníze půjdou do oprav

Mýtné se v Česku platí už třináct let, dopravci jsou podle mluvčího provozovatele mýtného systému CzechToll Miroslav Beneš na ně zvyklí. Letos se očekává, že se díky rozšíření placených úseků do Fondu dopravní infrastruktury vybere zhruba jeden a půl miliardy korun navíc. Vybrané peníze chce ministerstvo dopravy využít na investice do obnovy a rozvoje silniční infrastruktury.

O rozšíření mýta o přibližně 900 km rozhodla vláda v roce 2017. Dlouhodobě proti tomu protestovali kraje, obce a dopravci. Nový mýtný systém využívá satelitní technologii, která nahradila předchozí mikrovlnný systém. Provozovatelem mýta je konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo v tendru s nabídkou desetiletého provozu za víc než deset miliard korun. Celkem je v tuto chvíli zpoplatněno v České republice 2409 kilometrů silnic a dálnic a stát na nich letos vybere víc než jedenáct miliard korun.

Nový mýtný systém platí pro vozidla nad 3,5 tuny. Řidiče osobních aut bude čekat změna až příští rok. Rok 2020 je tím posledním, kdy budou v platnosti klasické vylepovací dálniční známky. V roce 2021 přejdou i osobní auta na elektronické kupony, které budou mít klouzavou 365denní platnost. To znamená, že známka bude platit rok od chvíle, kdy si ji řidič koupí.

Autor: pes  |  Zdroj: ČT24