Hlavní stránka Regiony Jihočeský kraj TZ - Návrh novely zákona o pozemních komunikacích může přinést problémy...

TZ - Návrh novely zákona o pozemních komunikacích může přinést problémy...

31. 3. 2015

Omezit negativní dopad připravované novely zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích se snaží poslanec František Vácha TOP 09 a STAN. Návrh novely předpokládá koncentraci silničních správních úřadů ze všech obcí pouze na obce třetího typu, tedy na ORP. V novele zákona jsou i další změny, ale tato jediná předpokládá změny ve výkonu veřejné správy.

 

 

Návrh novely zákona o pozemních komunikacích může přinést problémy...

 

30.03.2015 prof. RNDr. František Vácha, PhD., poslanec TOP 09 a STAN

Omezit negativní dopad připravované novely zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích se snaží poslanec František Vácha TOP 09 a STAN. Návrh novely předpokládá koncentraci silničních správních úřadů ze všech obcí pouze na obce třetího typu, tedy na ORP. V novele zákona jsou i další změny, ale tato jediná předpokládá změny ve výkonu veřejné správy.

Důvod této změny Ministerstvo dopravy vysvětluje nízkou odborností a vysokou chybovostí ve vykonávané agendě, pokud se vykonává na všech obecních úřadech. Je pochopitelné, že jedničkové obce nejsou schopny vždy zcela odborně vykonávat veškeré pravomoci uložené zákonem, nicméně mají možnost převést vybranou agendu na obec vyššího typu pomocí veřejnoprávní smlouvy. Na druhou stranu převedením všech pravomocí na ORP dojde k tomu, že občané malých obcí stejně jako i starosta jedničkové obce, budou muset kvůli každému záboru či výkopu (např. lešení na chodníku, kontejner na náves pro odvoz odpadu apod.), nebo povolení pro zábor na kulturní či sportovní akci, jezdit na obce s rozšířenou působností, mít u sebe souhlas obce, případně vyjádření PČR, vyplnit žádost a čekat na vyřízení, tzn. na vydání rozhodnutí a čekat na nabytí právní moci. V současném stavu je výhoda znalosti místního prostředí, což by se s přesunem ztratilo. Starosta má nejlepší místní znalost jak obyvatel, tak stavu místních komunikací a sám si ohlídá, jak budou stavební práce či kulturní akce na místních komunikacích „jeho“ obce probíhat. Agenda by nabyla na administrativnosti a prodloužilo by se její vyřizování.

Druhou rovinou problému je, že v současné době většina měst na přenesený výkon státní správy doplácí. Pokud se tedy převede další agenda z 6252 obcí na 205 ORP, bude to znamenat významné nároky na personální zajištění spojené s posílením kapacit městských úřadů ORP, náklady na dojíždění v rámci území a v neposlední řadě zvýšené finanční nároky na chod úřadů.

Pozměňovací návrh poslance Františka Váchy předpokládá přesun kompetencí na ORP pouze ve věci účelových komunikací a přestupků, na něž má velké množství obcí stejně uzavřenu veřejnoprávní smlouvu, nicméně záležitosti místních komunikací nechává na všech obcích. Kompromisní pozměňovací návrh zachovává dostupnost služeb potřebných občany na nejnižší správní úrovni, naopak činnosti specifické, vyžadující větší odbornost jsou koncentrovány právě na úřady obcí ORP. Hospodářský výbor tento pozměňovací návrh podpořil, nyní bude záležet na rozhodnutí celé poslanecké sněmovny, která bude tuto záležitost projednávat ve druhém čtení, nejspíše v průběhu dubna.