Hlavní stránka Regiony Jihočeský kraj Švec: Jihočeský kraj je místo pro život, o které se musíme pečlivě starat

Švec: Jihočeský kraj je místo pro život, o které se musíme pečlivě starat

10. 9. 2020

ROZHOVOR pro Jižní Čechy TEĎ - Když se řekne jižní Čechy, většině lidí se vybaví slovo dovolená. To proto, že jsme kraj s čistým prostředím, se spoustou nádherných měst a vesnic, s krajinou hradů a zámků a také polních cest, lemovaných stromořadími a rybníky. Jihočeský kraj je i místo pro život, o které se musíme pečlivě starat, abychom navázali na práci našich předků. Na toto téma nabízíme rozhovor s lídrem jihočeské kandidátky, Jiřím Švecem, starostou města Lišov, krajským radním pro dopravu, motorkářem a dýmkařem a jak sám říká, idealistou.

Švec: Jihočeský kraj je místo pro život, o které se musíme pečlivě starat

Švec: Jihočeský kraj je místo pro život, o které se musíme pečlivě starat

Povězte nám něco o sobě, jaké jsou vaše ideály, nebo co vás přimělo vstoupit do politiky?

Slovo „politika" moc nemusím, alespoň ne na komunální či krajské úrovni. Dostal jsem se do ní vlastně náhodou. Přiženil jsem se do malé obce, která patří pod město Lišov, a po krátkém čase jsem přemluvil místní, abychom společně obnovili zarostlé nohejbalové hřiště. Pak to pokračovalo nápravou dalších věcí. Léta jsem například po práci sekal obecní plochy v naší vesničce, nebo organizoval brigády na hrabání listí, letní kino a podobně. Vždy jsme práci spojili s nějakou zábavou a na našem okolí to časem bylo hodně vidět. Pak jsem začal organizovat a domlouvat náročnější investice s městem Lišov a po komunálních volbách 2006 se stal jeho místostarostou. V roce 2010 pak i starostou, kterým mám tu čest být dodnes.

Na kraji zastáváte funkci krajského radního pro dopravu, co se podle vás povedlo?

Povedlo se připravit projekty a realizaci zásadních dopravních staveb. Jedná se třeba o část obchvatu Českých Budějovic, takzvanou „zanádražní komunikaci" a aktuálně o stavbu „jižní tangenty", která propojí dálnici D3 se státní silnicí I/3 nedaleko Včelné u Českých Budějovic. Tahle investice kraje za téměř miliardu korun by měla být zrealizována mezi roky 2020 a 2022. Dokončili jsme například obchvat Němčic a těsně před realizací je obchvat Strážkovic. Skvělé je, že kraj spolu s desítkami obcí a měst úspěšně vykročil k realizaci 189 km dlouhé Vltavské cyklostezky, na kterou Státní fond dopravní infrastruktury přislíbil řádově miliardu korun. Pokud se kraji a obcím podaří zmíněný společný projekt dotáhnout do konce, během následujících pěti let bychom se mohli projet podél řeky Vltavy od Týna nad Vltavou až do Nové Pece na Lipensku. Navíc plánujeme propojení Vltavské cyklostezky s dalšími, třeba do oblasti Horního Rakouska a Dolního Bavorska. Také se hodně zlepšilo vybavení jihočeských silničářů, když jsme nákupem nové techniky během čtyř let snížili průměrné stáří strojního parku z 22 let na současných 16 let. Před rozsáhlou obnovou vybavení nebyly výjimkou traktory a sypače staré 37 let. Podařilo se nakoupit 55 nových sypačů a nákladních vozidel, 20 nových traktorů a 32 nakladačů. Když už mluvíme o krajských silnicích, tak od roku 2017 jsme jich souvisle opravili 516 kilometrů, a to nepočítám lokální opravy. Někomu by to mohlo připadat málo, ale přesto jsou silnice v Jihočeském kraji oproti některým dalším krajům výrazně lepší. A to navzdory tomu, že každoročně musíme prosit stát, aby nám milostivě uvolnil nějaké prostředky na správu a údržbu veřejného majetku, který převedl krajům v době jejich vzniku. Většinou se až v polovině roku dozvíme, kolik prostředků nám stát přenechá s tím, že do konce roku je musíme proinvestovat. I tenhle finanční a časový dluh státu vůči krajům způsobuje problémy řidičům, kteří jsou pak obětí zbytečného množství uzavírek, objížděk a omezení. Částečnou úlevu může přinést větší využívání veřejné hromadné dopravy. Zájem o ni se daří dlouhodobě zvyšovat i díky výraznému rozšíření nabídky spojů. Za poslední čtyři roky se rozsah krajem objednávaných spojů na železnici zvýšil o celých 23 % a u autobusů o téměř 5 %. Navíc v moderních autobusech a nových vlakových soupravách. Na zajištění veřejné dopravy tak kraj vynakládá více než miliardu korun ročně.

Jaká si myslíte, že bude nejsilnější stránka STANu ve volbách do krajských zastupitelstev?

Nejsilnější stránkou jsou naši starostové a starostky, kterých je na kandidátce 30, a samozřejmě i další kandidáti, kde najdete lékaře, architekty, pedagogy, živnostníky a další zkušené osobnosti. Zajímavostí je, že starostové a starostky na naší kandidátce pro vás odpracovali dohromady 266 let a na to jsem opravdu hrdý. Zkušenosti nám tedy opravdu nechybí. Protože máme zástupce v největších městech i v nejmenších obcích, a známe jejich problémy, chtěli bychom výhody života ve městě poskytnout lidem na venkově a naopak lidem z města poskytnout výhody života na venkově. Víme, že lidem ve městech chybí více zeleně, nebo třeba možnost bezpečného pohybu na kolech. Lidé z venkova zase potřebují dostupnost některých služeb, jako pošta, lékař nebo obchod.
 

Zdroj: JcTEĎ.cz