Hlavní stránka Regiony Jihočeský kraj Obchvat Dasného a Češnovic může být hotový v roce 2023

Obchvat Dasného a Češnovic může být hotový v roce 2023

18. 4. 2018

Každý den projede Češnovicemi a Dasným na Českobudějovicku v průměru 15 tisíc aut, z toho téměř dva tisíce kamionů. Obyvatelé proto dlouhé roky čekají na obchvat. Jeho stavba může začít už v roce 2020.

 

Obchvat Dasného a Češnovic může být hotový v roce 2023

Obchvat Dasného a Češnovic může být hotový v roce 2023

Vytoužený obchvat obcí Dasný a Češnovice na Českobudějovicku je na spadnutí. Krajský úřad v těchto dnech oznámil začátek procesu, jenž souvisí s vlivem stavby na životní prostředí. Projekt je hotový. Vyjádřit se k němu může do 30 dnů veřejnost, obce a instituce.

Nový úsek hlavního tahu Budějovice - Písek bude dlouhý 8,5 kilometru. Když se připočtou mimoúrovňové křižovatky a další části, dá to v celé trase 13,6 kilometru. Investor, kterým je Ředitelství silnic a dálnic(ŘSD), odhaduje jeho cenuna 1,8 miliardy korun. Pokud nedojde ke komplikacím, začne stavba v roce 2020 a první autapo něm pojedou do konce roku 2023.

Na přeložku čekají roky obyvatelé dotčených obcí. V minulosti dokonce sepisovali petice a pořádali protestní pochody proti ohrožení dopravou, která se v obcích stále zvyšuje. (více čtěte zde)

„Jsou tu pamětníci, kteří poprvé uslyšeli o obchvatu před padesáti lety. Ačkoliv nebydlímpřímo u silnice, jsem ráda. Nebezpečné je tady i přecházení, když byly děti menší, musela jsem je vodit k autobusu,“ uvedla obyvatelka Dasného Simona Paulathová.

Místní si nechali dokonce změřit hlukovou zátěž. Někteří alespoň dosáhli toho, že jim kraj vyměnil okna. Z výsledků celostátního sčítání dopravy z roku 2016 vyplývá, že po silnici první třídy I/20 projede v průměru přes 14,5 tisíce vozidel. Mezi šestou ranní a odpolední je to 11 tisíc aut a z toho 1,5 tisíce nákladních. To je průměr, jsou dny, kdy obcemi může projet téměř 25 tisíc vozidel.

„Určitě teď nechceme proces nijak zdržovat. Vyjádříme se ve stanovené lhůtě, projektant už dříve upravil některé detaily podle našeho požadavku,“ uvedl Jaroslav Havel, starosta Pištína, pod který patří místní část Češnovice.

Také podle starostky Dasného Ludmily Kahounové je to dobrá zpráva. Podobně jako u Pištína upravil i zde projektant na žádost obce některé úseky. Týká se to například místní silnice vedoucí zobce směrem k rybníku Bezdrev. „Aby při ní vznikl prostor pro chodce a cyklisty. Žádný pevný chodník ale nechceme, cesta vede v krásné přírodě,“ popsala Kahounová.

Kromě toho budou v Dasném ještě protihlukové stěny kolem mateřské školy. Celkem má nová silnice zabrat 59 hektarů zemědělské půdy. Bude mít tři kilometry zábran pro přechod žab, což jsou 70 centimetrů vysoké stěny za krajnicí, dále 11 mostů a dvě mimoúrovňové křižovatky.

Největší bude u Češnovic, aby bylo možné sjet na Netolice a Prachatice. Pokud kraj rozhodne, že není třeba rozsáhlé řízení o vlivu stavby na životní prostředí EIA, přijde na řadu územní rozhodnutí a výkupypozemků.

„Nyní jsme ve fázi zjišťovacího řízení. Při něm se ukáže, jestli je EIA potřeba, či nikoli. Pokud bychom prošli dál bez ní, tak můžeme získat k dobru až rok a půl na další přípravu,“ navázala Vladimíra Hrušková, ředitelka českobudějovické správyŘSD.

Ředitelství má hotovou dokumentaci pro územní rozhodnutí, pokud nebude EIA nutná, tak ještě letos ŘSD požádá o vydání územního rozhodnutí. Příští rok by pak mohlo začít s výkupy pozemků.

Jak bude vypadat silnice

Podle projektu začne přeložka za Pištínem ve směru na Budějovice a končit bude před Českým Vrbným v místě sjezdu od Hluboké nad Vltavou. První ze dvou mimoúrovňových křižovatek bude u Češnovic, na tomto úseku se pojede střídavě ve třech pruzích. Až do Českého Vrbného budou čtyři jízdní pruhy. U Českého Vrbného se upraví vjezd pod mimoúrovňovou křižovatkou.

Právě zde je nejpalčivější místo celé trasy, protože sousedí s přírodní rezervací Vrbenské rybníky. Nová přeložka silnice I. třídy má zkvalitnit trasu vedoucí z Budějovic na Plzeň.

Podle dopravních policistů zlepší bezpečnost řidičů. Úsek patří totiž mezi rizikové silnice. Od roku 2007 zde bylo 263 dopravních nehod, při nichž zemřeli tři lidé, a 135 se jich těžce zranilo.

Zdroj: https://budejovice.idnes.cz/dasny-cesnovice-obchvat-auta-silnice-doprava-fng-/budejovice-zpravy.aspx?c=A180418_084422_budejovice-zpravy_khr

Autor: Michal Novák