Hlavní stránka Regiony Jihočeský kraj Klimatizace, občerstvení, wi-fi i noviny. Kde? Přece ve vlaku!

Klimatizace, občerstvení, wi-fi i noviny. Kde? Přece ve vlaku!

2. 8. 2011

Hnutí Starostové a nezávislí vyzývají krajské politiky, aby pustili na regionální železniční tratě soukromé dopravce. Ti jsou podle nich levnější než České dráhy, a ještě nabídnou cestujícím větší komfort.

 

JIŽNÍ ČECHY Pusťte na jihočeské železniční tratě další dopravce, vyzývá představitele Jihočeského kraje hnutí Starostové a nezávislí(STAN). Konkurence na kolejích může podle starostů přinést Jihočechům cestování moderními vlaky a kraji zajistit značné úspory.
„Představitelé kraje si stěžují, že mají v rozpočtu čím dál méně peněz, a přitom Českým drahám každoročně dávají na 340 milionů korun na dorovnání ztrát z provozu regionálních vlaků. Kdyby však vypsali na provozovatele krajských železnic výběrové řízení, mohli by ušetřit desítkymilionů korun,“ říká Jaroslav Houba, starosta obce Sedlec na Českobudějovicku a šéf krajského hnutí STAN.
Někteří soukromí dopravci totiž nabízejí zajištění dopravy Jihočechů po místních železnicích až o dvacet procent levněji než České dráhy, a to při zachování současného počtu spojů i slev jízdného. Smlouva, kterou kraj uzavřel s Českými drahami, připouští vypsání výběrového řízení na provoz až třiceti procent jihočeských železničních tratí. Krajský koordinátor dopravy JIKORD už vytipoval úseky Volary - Prachatice - Číčenice, Volary - Vimperk - Strakonice a Volary - Český Krumlov - České Budějovice s odbočkou do Nového Údolí. „Naši občané i návštěvníci Šumavy si zaslouží moderní, rychlé a pohodlné vlaky. Pokud by tedy některý z železničních dopravců nabídl lepší podmínky než České dráhy, měl bymít možnost ujmout se provozování zdejší trati,“ míní starosta Vimperka Bohumil Petrášek.
Podle Ivana Študlara z krajské společnosti JIKORD tvoří celková délka zvažovaných tratí pro výběrové řízení zhruba pětinu regionálních vlakových tras. „V podmínkách soutěže budou modernější vlaky než ty, co tam jezdí. Ale vyloučíme regionovy, jsou pomalé při rozjezdu a mají problém vyjet kopce. Velkou roli bude hrát také cena, za kterou bude dopravce na těchto tratích schopný jezdit,“ naznačil Študlar s tím, že výběrové řízení by se mohlo uskutečnit už příští rok.
Nejdřív ho však musí posvětit krajští politici. „Nebráníme se tomu, ale musí to být připravené důkladně,“ řekl vicehejtman pro dopravu Martin Kuba.
Soukromí dopravci na to už netrpělivě čekají. Jsou přesvědčeni, že tak může kraj zjistit, jakou kvalitu za jaké peníze může od jednotlivých zájemců získat. „Jsme připraveni se výběrového řízení zúčastnit a nabídnout lepší cenu a kvalitu. Naše cena může být o 10 až 15 procent nižší a nabízíme klimatizované vlaky s denním tiskem, občerstvením a wi-fi,“ nastínil Aleš Ondrůj ze společnosti Student Agency.
Pro dominantního dopravce, České dráhy, je konkurence tvrdý oříšek. „Pokud kraj vypíše výběrové řízení, zvážíme, zda se do něj přihlásíme. Není lehké snižovat ceny při stálém zvyšování nákladů energií. Podobné je to i s novými vlaky - na tratě už nasazujeme nové soupravy, ale protože se desítky let nic nedělo, jde to pomalu,“ objasnil Jiří Kafka, ředitel osobní dopravy Českých drah v Jihočeském kraji.
 
FAKTA Železniční doprava
 
České dráhy v Jihočeském kraji denně vypraví průměrně 450 vlaků. Funguje tu i soukromá jindřichohradecká úzkokolejka, na jejích dvou tratích jezdí v létě 20 párů spojů a v zimě o něco méně. Jihočeský kraj dotuje provoz na regionálních tratích zhruba půl miliardou korun ročně.
 
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Čechy

Autor: Mladá fronta DNES