Hlavní stránka Regiony Jihočeský kraj České Budějovice se vracejí k projektu miliardového tunelu pod nádražím

České Budějovice se vracejí k projektu miliardového tunelu pod nádražím

30. 1. 2014

Spojí centrum Českých Budějovic s čtvrtí Suché Vrbné podjezd pod železniční tratí? Radnice se vrací ke kontroverznímu projektu, proti kterému byla část obyvatel. Stavba by mohla začít už příští rok.

Na jedné straně města řeka, na druhé koleje. Vltava a železnice zásadním způsobem rozdělují České Budějovice. Vedení radnice proto nyní oživuje plány na velký podjezd pod železničním nádražím.Radnice se vrací k projektu stavby tunelu mezi Suchým Vrbným a křižovatkou Mánesovy, Nádražní a Průmyslové ulice. Přibližně 200 metrů dlouhý podjezd pod nákladovým nádražím by odlehčil viaduktu v Rudolfovské o tisíce aut denně. Odvedl by řidiče ze čtvrti Suché Vrbné, z Dobré Vody, Srubce i vzdálenějších obcí, kteří míří do centra krajského města.O stavbě nedávno znovu jednali zástupci českobudějovické radnice a Správy železniční dopravní cesty. Obě strany jsou nyní projektu nakloněné. Náklady, které jsou odhadované na 1,2 miliardy korun, by si navíc mohly rozdělit obě strany plus ještě Jihočeský kraj, čímž by zmizela pro Českobudějovické velká finanční překážka.

"Částka 1,2 miliardy je navíc starší a hrubý odhad investice. Při přepočítání na současné ceny bychom se mohli dostat pod miliardu," myslí si první náměstek primátora Miroslav Joch.Výběrové řízení by podle něj mohlo cenu dostat ještě o desítky až stovku milionů korun níže.Joch o projektu jednal s náměstkem ředitele Správy železniční dopravní cesty. Její mluvčí Marek Illiaš potvrdil, že je správa připravena spolupracovat.

"Pokud se město s krajem pustí do příprav, určitě nebudeme nic brzdit. Za námi by finančně mohla jít část, která se týká železnice. Se silnicí pod kolejemi bychom v tomto ohledu neměli nic společného," sdělil Illiaš.

Celý projekt vypadá nadějně a řidiči by podjezd ve velkém využívali. Má však jedno zásadní ale. Část obyvatel Dobrovodské ulice a U Lávky v Suchém Vrbném tunel tvrdě odmítá. Ti z přímého okolí plánované stavby mají obavy, že jim tunel naruší statiku domů. Ostatní se pak bojí ještě většího dopravního zatížení místa, kde žijí.

"Co vím, tak by nájezdové rampy byly hodně těsně u domů. Nevím, jak to chtějí stavět, ale podle mě sem nepatří. Měli ho naprojektovat blíže k Mladému, kde by ústil v nezastavěné části," myslí si jeden z tamních obyvatel Zdeněk Zámečník.

Podobný názor mají i další. "Tunel je naplánován pod kolejištěm v devítimetrové hloubce. Auta by musela využívat dlouhé nájezdové rampy, což si tu nedokážu představit," uvedl už dříve Václav Benda.

Podle projektantů se začátek podjezdu do lokality vejde, počítá se s bouráním některých drážních objektů. Navíc v Dobrovodské má napojení největší logiku z pohledu dopravy.Pokud chce radnice tunel postavit, má největší šanci teď. Podjezd je totiž součástí zanádražní komunikace, kterou nyní kraj s městem staví, a novou spojnicí pod kolejemi by na ni bylo možné navázat.

MF DNES nahlédla do záměru projektu, který je starý jen pár měsíců. Harmonogram počítá se zahájením stavby v roce 2015 a dokončení v roce 2018. Součástí je i stezka pro pěší a cyklisty.

Dopravní komise města už dříve tunel podpořila. Vybírala z původních 11 variant, mezi nimi byl třeba i most nad kolejištěm.

"Zanádražní komunikaci stavíme od Nových Hodějovic až k Okružní. Pokud bude součástí i podjezd, ulehčíme viaduktu a uceleně vyřešíme východní okruh města," naznačil člen komise David Lataj.

 

Harmonogram stavby

2014: vydání územního rozhodnutí

2015: vydání stavebních povolení, výběr zhotovitele stavby, zahájení prací

2018: dokončení stavby

 

 

Zdroj: http://budejovice.idnes.cz/tunel-pod-nadrazim-v-ceskych-budejovicich-fg5-/budejovice-zpravy.aspx?c=A140129_2027800_budejovice-zpravy_jkr