Hlavní stránka Regiony Hlavní město Praha Trojkoalice chce rodinám zlevnit MHD

Trojkoalice chce rodinám zlevnit MHD

23. 7. 2014

Ačkoli dosud byly spíše náznaky, že by po volbách do pražského zastupitelstva čili od roku 2015 mohla zdražit MHD, trojkoalice Zelení, KDU-ČSL a Starostové oznámila, že se bude snažit o opak.

Zlevnit jízdné by mohl rodinný předplatný kupón, lidé na mateřské dovolené by mohli mít MHD zdarma, stejně jako psi, kteří jedou s důchodci. A o víkendu by metro mělo jezdit alespoň do dvou do rána, slíbili kandidát na primátora Petr Štěpánek (SZ), Jan Wolf (KDU-ČSL) a Jana Plamínková (STAN). Jde o součást Charty práv Pražana, již koalice připravila. Rodina s dvěma dětmi ve věku 15 až 26 let podle Wolfa za pražskou MHD zaplatí ročně skoro 20 tisíc korun. Cena je taková, že se některým členům vyplatí jezdit autem, a měla by díky rodinné jízdence klesnout. Každý z členů rodiny by měl nosič, na který by si nahrál příslušný dohromady zakoupený časový kupón. „Za kolik by to mělo být, je věcí diskuse. Ale 20 tisíc ročně pro rodinu je moc,“ řekl Wolf. Jednotlivý roční kupón by podle něho neměl stát 4750 korun, ale méně, uvažovalo se o ceně 3650 korun. Jeden den v MHD by tak vyšel na desetikorunu, sleva by to byla téměř čtvrtinová. Takové číslo si ale ještě trojkoalice neodsouhlasila. Její kandidáti si ale nemyslí, že by slevy znamenaly zásadní propad financí dopravního podniku (DP), jemuž Praha každoročně posílá 10 až 11 miliard korun. „Praha peníze má, jde o to je dobře vynaložit,“ uvedla Plamínková, podle níž by se příště tolik nemělo investovat do staveb pro automobily. Chce naopak posílit MHD, aby v ní jezdilo více cestujících. Pokud bude metro jezdit o víkendu do 2 hodin do rána, nezvýší se podle Štěpánka náklad nijak dramaticky, vzroste ale značně komfort cestujících. Úspory by měl podle trojkoalice hledat i DP, trojkoalice v něm stále vidí vnitřní rezervy, ačkoli podnik dostává od města na kompenzacích o něco méně než v minulosti. „Seznam hříchů DP, který sestavil advokát Václav Láska, leží v šuplíku a nikdo s tím nic nedělá,“ řekla expertka tříkoalice pro dopravu Petra Kolínská (SZ). Navržené slevy na jízdném podle ní představují promile příjmů DP. „Naši předchůdci vymýšleli, jak vytunelovat rozpočet města,“ řekl Wolf v narážce na novou kauzu Xanthus. Trojkoalice také souhlasí s opuštěním opencard či s myšlenkou, aby vedle sebe pro cestující existovalo více možností elektronických kupónů. „Éra opencard je za námi,“ uvedl Štěpánek. Město za opencard sice už utratilo přes 1,3 miliardy korun, ale tak to podle Štěpánka zůstane, ať se bude či nebude v projektu pokračovat. „Jsou to utopené náklady,“ řekl Štěpánek. Nelze se podle něho řídit logikou, „když už toho alkoholik tolik vypil, tak toho přeci nenechá“. „Pokud to rada, která to má v rukou, teď nevyřeší, půjdeme cestou výběrového řízení na novou aplikaci,“ dodal primátorský lídr trojkoalice.

***
Každý z členů rodiny by měl nosič, na který by si nahrál příslušný dohromady zakoupený časový kupón
 
 
Regionální mutace| Právo - Praha - střední Čechy
 

Autor: Zdroj: Právo