Hlavní stránka
Regiony
Hlavní město Praha
Tiskové zprávy
MHD za 10 korun denně je reálné řešení, ukazují zkušenosti z Vídně
MHD za 10 korun denně je reálné řešení, ukazují zkušenosti z Vídně
1. 10. 2014
Trojkoalice prosazuje roční předplatné veřejné dopravy v Praze za 3650 korun, což představuje denní jízdné v hodnotě pouhých 10 korun. Současná cena celoročního předplatného je 4750 korun. Trojkoalice by tedy ušetřila každému Pražanovi, který využívá celoroční jízdenku,23,2 % výdajů na městskou dopravu. Jak ukazují zkušenosti z Vídně, je to realistický scénář, který uleví rozpočtům domácností i města.
V rakouské metropoli byl obdobný záměr realizován v roce 2012, kdyvídeňští zelení prosadilisnížení ročního předplatného o téměř 20 %, konkrétně ze 449 na 365 eur, tj. 1 euro denně. V reakci na toto opatření vzrostl ve Vídni prodej ročního předplatného o 20 %, ze 400 tisíc na půl milionu. Díky tomu se dále navýšil podíl veřejné dopravy v tomto městě (nyní 39 %).Dalším efektem je pokles podílu automobilové dopravy.
Trojkoalice pevně věří, že podobný scénář je zcela reálný také v Praze. Obě města jsou si v mnoha ohledech podobná, ať už jde o množství obyvatel, množství přepravených cestujících nebo počet provozovaných linek.
Jak vyplývá z údajů, které dopravní podniky v Praze a Vídni zveřejnily, v Praze nyní využívá roční jízdenku198 tisíc cestujících, tj. 15,2 % obyvatel města. Ve Vídni se tento podíl pohybuje okolo 30 %. Praha má tudíž značný potenciál navyšovat podíl veřejné dopravy, a pokud bude management DPP aktivní, tento nárůst se pozitivně projeví v hospodaření Dopravního podniku. Pro srovnání: město Vídeň dotuje asi 45 % potřeb svého dopravního podniku, v Praze činí dotace asi 73 %.
Zvýšený prodej ročního předplatného o 20 % znamená, že do tramvají a metra nastoupí přibližně 40 000 lidí, kteří se dosud přepravovali zejména auty. Z ulic Prahy tedy zmizí řádově desítky tisíc aut, a výrazně poleví každodenní ranní a odpolední zácpy, v nichž řidiči spalují neskutečné množství peněz za pohonné hmoty. V neposlední řadě dojde k výraznému zlepšení ovzduší.
Petr Štěpánek, kandidát Trojkoalice na primátora dodává: „Nejsme žádní populisté. Prosazujeme jen to, co ve vyspělých velkoměstech výborně funguje. Levnější veřejná doprava znamená více cestujících a úlevu velkoměsta a jeho obyvatel od automobilové dopravy. Na to by měl mít po volbách každý Pražan právo.“
TROJKOALICE ZELENÍ, KDU A STAROSTOVÉ – MÁTE PRÁVO
Kancelář/Office: KDU-ČSL, Karlovo nám. 317/5, 128 00, Praha 2
T: +420 606 746 646, M: jan.decker@trojkoalice.cz
Autor: www.trojkoalice.cz
|
Sekce:
Tiskové zprávy
| Tisk
| Poslat článek známému