Hlavní stránka Regiony Hlavní město Praha Stavět nebo nestavět ?

Stavět nebo nestavět ?

25. 8. 2013

Benice jsou okrajovou městskou částí. V současné době mají 565 přihlášených obyvatel a cca 600 osob, které zde bydlí.
Stavět nebo nestavět ?

Stavět nebo nestavět ?

Stavět nebo nestavět

 

Benice jsou okrajovou městskou částí.   V současné době mají 565 přihlášených obyvatel a cca 600 osob, které zde bydlí.

            Takovému počtu obyvatel zhruba odpovídá i občanská vybavenost. Starou hospodu s přilehlým dvorem a stodolou, která sloužila ještě  za doby, kdy  rychlý převoz zajišťovali jen  koně,  majitel nahradil rodinnými domky.  Krám, postavený díky ochotě místních obyvatel přiložit ruku k dílu, prodala Včela.  Stálo velké úsilí získat peníze na rekonstrukci prostor v budově úřadu na malý krámek. Pak se za pomoci Magistrátu podařilo postavit Společenské centrum, abychom měli kde konat zasedání zastupitelstva a případné akce  pro více občanů. Jedna zastupitelka nám za jednu korunu pronajala pozemek v krásném prostředí mezi dvěma koryty potoka  na dětské hřiště a v centru obce mezi zelení stojí dvě houpací lavičky zase pro  ty, co již potřebují více odpočívat.  Uvedené nápady jsme realizovali v průběhu 4 let. Nyní sklízíme ovoce našeho snažení.  Krámek byl určitě dobrý nápad, ale pro koho? Jen pro ty starší, kteří nemohou denně dojíždět do větších obchodů. Ale tržby z malých nákupů neuživí ani skromného živnostníka.  Houpací lavičky  by si asi užili babičky a dědečkové tak před 30 lety, kdy se ještě scházeli na návsi a probírali události s nemocemi. Dnes už sedí doma u televize.  Ještě, že děti mají stále zájem o kolotoč a houpačky.  

            Během této doby byl postaven v Benicích rekreační komplex Holiday park a cca 50 rodinných domů.  Z toho víc, jak 2/3 z nich postavila společnost Jihovýchodním město – ORCO, které v katastru Benic vlastní dalších 58 ha.   Stavby začaly na přelomu roku 2006 a 2007.  A ORCO  kompletní výstavbu 40 domů a jednoho polyfunkčního objektu, nedokončilo do dnešního dne.  Nyní zastupitelstvo Benic obdrželo opakovanou žádost o změnu funkčního využití dalších pozemků ve vlastnictví Jihovýchodního města.  Tato žádost již byla jednou na nátlak Městské části  Praha – Benice, zamítnuta.  Stejně se bráníme i výstavbě společnosti Projekt Sever, jejímž jednatelem je známá osobnost na Magistrátu hl. m. Prahy pan Pawlowsky, a která má zájem zajistit bydlení pro 4 000 obyvatel.

            Samozřejmě , stejně jako se ukazuje až časem, zda bylo správné zajišťovat krámek a posezení, ukáže se až časem, zda je správné naše rozhodnutí se bránit obří výstavbě. Ráda bych ale naše snažení zdůvodnila.

            Již v úvodu jsem psala, že část hranice katastru Benice tvoří i hranici mezi Prahou a Středočeským krajem. Do centra města můžeme jet po dálnici.  To ale musíme vyjet z Prahy na silnici III. Tř. mezi Benicemi a Ćestlicemi, nebo Benicemi a Nupaky  po silnici stejného druhu. Tyto komunikace jsou ve stejné šířce již od doby, kdy zde jezdily koňské povozy. Jen se uměle rozšiřují nalepováním asfaltových okrajů. Myslím, že by se přihlásilo hodně řidičů, kteří  díky kvalitě silnice skončily  v servisu.  Po pravdě se vedení Středočeského kraje moc nedivím, že do oprav komunikace nechce investovat. Středočeši jí  využívají minimálně,  těmi hlavními uživateli jsou občané Benic, Kolovrat a Uhřiněvsi. Poslední dvě městské části navýšili v posledních letech počet obyvatel podstatně. Takže i druhá z možností příjezdu do centra Prahy - přes Uhříněves, po ulici Černokostelecké, je problematická. Silnice je plně vytížena jak osobními automobily obyvatel těchto a přilehlých městských částí, tak kamiony z obřího překladiště.  Další již nyní přetíženou  komunikací je ulice K dálnici, kterou jak plyne již z jejího názvu, využívají Uhříněveští  k příjezdu na dálnici. Ale přímo na tuto spojnici by se měly napojit vnitroblokové komunikace ze sídliště, která chce vybudovat Projekt Sever.

            Co tedy předpokládáme, že nastane, kdybychom s těmito rozsáhlými zástavbami vyjádřili souhlas?  Stávající obyvatelé budou  do roku 2030 sdílet silnice ještě se staveništní dopravou. S tím samozřejmě souvisí všechny negativní jevy spojené s tak velkými stavbami. Hluk a prach.  Hlavní město ani Středočeský kraj nemají na opravu současného stavu komunikací. Budou je opravovat v době  výstavby? ORCO má sice v úmyslu po několika letech vybudovat silniční propojení k dálnici. Ale, nikdo nezaručí, že s tím budou souhlasit vedlejší obce ve Středočeském kraji. A tak budeme v současných dopravních možnostech uvězněni s dalšími x obyvateli, kteří povezou děti do školek, sebe do zaměstnání, na nákupy, za kulturou atd. A kde je jistota, že společnosti vybudují školy a školky, které jsou v plánech? Nemají snad další městské části zkušenost s tím, že investor řekne ano, tady máte místo, ale sežeňte si peníze?

Proto se k uvedeným žádostem stavíme negativně. Na slibování jsou tady developeři. My chceme, aby u nás bydleli lidi rádi. Aby zde byli pokud možno spokojeni. Z prostředků, které má malá městská část  zajistíme jen základní údržbu zeleně a úklid našich komunikací. O vše ostatní musíme žádat hlavní město. Tato ruka, ale nebývá otevřená.

 

Věra Topičová, starostka Městské části Praha – Benice

 

 

Autor: Věra Topičová