Hlavní stránka Regiony Hlavní město Praha Praha se učí chytře mluvit s občany jen velmi pomalu.

Praha se učí chytře mluvit s občany jen velmi pomalu.

8. 12. 2016

Zatímco městské části se snaží, radnímu pro bezpečnost nynější stav vyhovuje.
Praha se učí chytře mluvit s občany jen velmi pomalu.

Praha se učí chytře mluvit s občany jen velmi pomalu.

Moderní komunikace s občany 21. století má před sebou v roztříštěné metropoli dlouhou cestu. Každá městská část totiž volí jiný způsob informování Pražanů a magistrát na jejich snahu velmi spoléhá. A také na média. Ukázalo se to například při havárii v Sokolské ulici, kde 28. listopadu prasklo vodovodní potrubí, které na dlouhé hodiny zablokovalo magistrálu. Jedna včas odeslaná zpráva by přitom mohla ušetřit čas a nervy lidem, kteří by si cestu na I. P. Pavlova mohli ještě rozmyslet. Kdyby se o ní dozvěděli dřív.

Letáky, média a tlampače stačí „Nic není stoprocentní, ale myslím si, že situace kolem prasklého potrubí se zvládla dobře. Pomáhají nám v tom média a stále máme klasické možnosti, jak občany informovat,“ míní radní pro bezpečnost Libor Hadrava. Informace na webu, tlampače městské policie a letáky ve schránkách jsou prý dostatečné. Největší břemeno podle Hadravy leží hlavně na městských částech, které své občany o mimořádných událostech informují jako první. „Jednáme o možnostech, jak to zlepšit, ale není to jednoduché. Jak chcete informovat například turisty nebo obvolávat ty, co bydlí mimo Prahu a dojíždějí do ní za prací? Na silnicích mohli vidět informační cedule, které je upozorňovaly na nenadálou situaci,“ dodal radní. Mluvčí Prahy Vít Hofman zmiňuje také jeden moderní kanál – sociální sítě. „Zejména ty umožňují předat zprávu rychle velkému počtu lidí,“ uvedl. Ladislav Veselák z oddělení krizového řízení Prahy 2 upozorňuje, že v méně závažných situacích si informování občanů bere na starost například dodavatel netekoucí vody, v těch závažnějších zase krizový štáb metropole.

Výmluvy? Takový přístup je však podle zakladatele chytré služby Mobilní rozhlas Ondřeje Švrčka alibistický a zpátečnický. „Přímá komunikace s občany má obrovskou budoucnost. Internet a ampliony krizovou situaci nezachrání. Většině starostů však stačí splnit zákon o komunikaci s občany a nezajímá je, že lidé byli v práci nebo na nákupu, že si leták přečetli až večer nebo že neslyšeli hlášení z ulice. Telefon má každý u sebe. V naléhavé chvíli je esemeska nejefektivnějším řešením,“ podotýká Švrček, jehož službu využívají například Ďáblice.

Ty si moderní způsob komunikace chválí. „Nedávno nám praskla voda. Rozeslal jsem zprávy přihlášeným uživatelům a ti to věděli hned. Během hodiny ale volalo padesát lidí, kteří přihlášení nejsou. S přístupem občanů tak moc spokojený nejsem. Neregistrují se, ačkoli je vyzýváme, jak to jen jde,“ popisuje tajemník Prahy 8 Michal Traurig s tím, že služba stojí Ďáblice necelou tisícovku měsíčně pro 230 uživatelů.

Starosta této části Miloš Růžička/STAN však namítá, že když spadnou sítě, starý dobrý papír je stejně nejlepší a podobné aplikace jsou jen výnosný byznys pro firmy. „Mnozí starostové berou moderní komunikaci jako obtížné zlo, se kterým se jim nechce pracovat. Ale mění se to a jsou i starostové, kteří vidí potenciál chytrého města,“ uvedl Švrček.

Magistrát koordinátor Současný stav by se však dal chytře a s minimem investic podle Prahy 6 vyřešit. „Dávalo by smysl, aby Praha místo vymýšlení vlastního systému koordinovala to, co už běží. Aby shromažďovala informace, které městské části poskytují svým občanům, a podle uvážení je předávala dál. Magistrátu to také navrhujeme v čerstvě napsaném dopise,“ říká mluvčí šesté části Martin Churavý. Na návrh magistrát ještě nestihl zareagovat Informační SMS posílá městská část od roku 2011. „Do 1. prosince platila radnice 99 haléřů za každou zprávu. Roční provoz tak vycházel na desítky tisíc korun,“ dodává Churavý. Minulý týden ale Praha 6 přestoupila na vlastní systém, který je zdarma. Službu podle mluvčího odebírá přes dva tisíce lidí a i to by se mělo po nové kampani změnit.

Autor: Kateřina Havlická, MF DNES Praha 8.12.2016