24. 4. 2024
Hlavní stránka Regiony Hlavní město Praha Pokyny pro pomoc seniorům.
Pokyny pro pomoc seniorům.
17. 3. 2020
Náměstek pro bezpečnost Petr Hlubuček(STAN) stojí za organizací pomoci pro seniory v době nouzové epidemiologické situace:
Pokyny pro pomoc seniorům.
Každý, kdo se stát dobrovolníkem, musí být registrován v systému, poskytnout své osobní údaje, podepsat čestné prohlášení, že:
-
nebyl v posledních 14 dnech v zahraničí
-
nebyl v posledních 14 dnech v kontaktu s osobou, která byla nakažena COVID – 19
-
nemají zdravotní potíže – kašel, teplotu, dušnost.
Cílová skupina jsou senioři, o kterých zatím „nevíme“, nejsou příjemci sociálních služeb, mohou se ocitnout v tíživé situace třeba proto, že jejich příbuzní jsou v karanténě. Budeme tuto službu samozřejmě realizovat v součinnosti s pracovníky sociálních služeb městských částí, kteří znají svůj terén a mohou nám pomoci a mají informace, pokud terénní sociální služby kolabují či jsou oslabené v důsledku karantény či dalších opatření.
V zásadě se jedná o kontakt se zdravými seniory, kontakt chceme omezit na kontakt „mezi dveřmi“, máme pro ně zatím jednorázové rukavice a ústní roušky.
Tento manuál přepracováváme na podmínky poskytování této služby lidem, kteří jsou v karanténě. Bude se jednat o manuál, který bude chránit dobrovolníka i příjemce služby. V současné chvíli konzultujeme znění s Hygienickou stanicí hl. m. Prahy.
Pro evidenci a kontakt s dobrovolníky používání aplikaci SLACK.
Dobrovolníci se registrují na POMÁHÁME PRAZE 2020, tady najdou také instruktážní videa, třeba jak správně používat rukavice.
Manuál pro dobrovolníky
-
Budete pomáhat seniorům, kteří jsou nejvíce ohroženou skupinou z hlediska nákazy koronavirem COVID -19 a které má Vaše služba ochránit před kontaktem s větším množstvím třetích osob např. při nákupu a tím před rizikem nákazy.
-
Cílovou skupinu, které pomáháte, je třeba ochránit před rizikem nákazy.
-
Tomuto je třeba přizpůsobit Vaše chování v průběhu pomoci – služby, kterou budete poskytovat.
-
Opatrnost před nákazou začíná už v okamžiku, kdy se máte dostat do kontaktu s předměty (potravinami, oblečením apod), které jsou určeny osobě, které pomáháte.
-
Všechny věci, které jsou určeny osobě, které pomáháte, musíte ochránit před kontaminací nákazou, proto:
-
Použijte rukavice při prvním kontaktu s věcí, která je určena osobě, které pomáháte (při nákupu potravin, převzetí věcí od příbuzných či třetích osob),
-
Ochraňte věci před kapénkovou nákazou,
-
Nepokládejte je zbytečně na jakékoli povrchy či na zem,
-
Přenášejte je, co nejvíce zakryté, v uzavřené tašce, potraviny v sáčku atd.
-
Při kontaktu s osobou, které pomáháte, dodržujte následující pravidla:
-
Použijte nový pár rukavic než zazvoníte, abyste cílovou osobu neohrozili přenosem nákazy při kontaktu rukou,
-
Držte se od osoby na vzdálenost alespoň jednoho metru, nenaklánějte se k ní,
-
Nevstupujte do domu či bytu osoby, ani když Vás o to požádá,
-
Předávejte „mezi dveřmi“, zůstaňte ve venkovním prostoru,
-
Práh domu či bytu je HRANICE, KTEROU NESMÍTE PŘEKROČIT
-
Věci předávejte na délku natažené ruky a ke stejnému postupu vyzvěte i cílovou osobu,
-
Pokud byste měli kýchat či smrkat, odstupte od osoby, otočte se zády.
-
Dodržujte hygienická pravidla, zejména důkladné a opakované mytí rukou, používejte hygienické gely na desinfekci rukou.
-
Cílovou osobou je senior a proto tomu přizpůsobte komunikaci, zejména:
-
Mluvte pomalu a hlasitě,
-
Vysvětlete, proč máte rukavice,
-
Ujistěte se, že jste u správné osoby - zeptejte se, zda je to např. paní Eva Nováková,
-
Jasně a nahlas se představte , uveďte, kdo Vás posílá,
-
Pokud budete zváni do bytu či domu, omluvte se, že nemůžete,
-
uveďte, co po Vás bylo žádáno a s jakým výsledkem (např. nákup, co jste koupili, co jste nekoupili, kolik to stálo….).
-
Každá služba je specifická, stejně jako cílová osoba; dbejte doporučení a pokynů, které dostanete spolu se zadáním služby.
Manuál pro operátory infolinky SENIOR
Když zavolá osoba nikoli kvůli službě dobrovolníků, ale z jiného důvodu
-
Když si nejsem jist odpovědí týkající se zdravotního stavu/cestovatelské anamnézy – vždy odkazuji na linky Státního zdravotního ústavu, Hygienické stanice hl. m. Prahy, případně na praktické lékaře
-
Otázky týkající se nákupu a distribuce osobních ochranných prostředků – odkazovat na Ministerstvo zdravotnictví
-
Obecné otázky na opatření v souvislosti s nákazou a technické dotazy odkazovat na linku MHMP 800 100 911
Když zavolá senior
-
Snažím se být empatický, naslouchat, uklidňovat, nespěchám, vyslechnu
-
Vysvětlím, co jsme schopni poskytnout a co ne:
NE - všechno, co znamená úzký kontakt s žadatelem, např. :
-
Doprovod k lékaři či jinam -
Dopravu autem k lékaři či jinam
-
Jakékoli služby v bytě žadatele
ANO – např.
-
Nákup
-
Donášku věcí od nebo k žadateli
-
Vyzvednutí léků
-
S volajícím trpělivě vyjasním obsah požadované služby, zjistím a zaznamenám:
-
Jméno a příjmení , další informace – je mobilní, otevře sám dveře, špatně slyší, může převzít např. tašku s nákupem
-
Číslo telefonu, má mobil?
-
Přesnou adresu včetně informace o patře, umístění bytu, je jméno na zvonku, na dveřích, o poměrech v domě – zamyká se, domácí telefon apod.
-
Co potřebuje -přesně
-
Zda budeme v kontaktu i s jinou osobou – např. příbuzným, který předá věci, lékařem, který vystaví recept apod. a jména a kontakty na tyto osoby
-
Jak na službu spěchá
-
Další informace – citlivě upozornit, že bude potřebovat peníze za nákup, léky apod.
-
Ujistím, že se obratem ozveme zpět a dáme vědět, kdy ke službě dojde.
Vhodné stránky k využití
-
Státní zdravotní ústav
http://www.szu.cz/tema/prevence/2019ncov -
Hygienická stanice hl. m. Prahy
http://www.hygpraha.cz/obsah/koronavirus_506_1.html
-
Ministerstvo zdravotnictví
http://www.mzcr.cz/dokumenty/informace-pro-obcany-v-souvislosti-s-aktualnim-vyskytem-cinskeho-koronaviru-2019_18415_1.html -
Otázky a odpovědi - http://www.mzcr.cz/dokumenty/koronavirus-2019-ncov-informace-pro-obcany_18432_4122_1.html
-
Mapa s výskytem
https://www.gisaid.org/epiflu-applications/global-cases-covid-19/
Důležitá telefonní čísla
-
Hygienická stanice hl. m. Prahy:-
773 782 856 -
773 782 850
-
provoz: Po-Ne 9:00 – 20:00
-
-
Státní zdravotní ústav:
-
724 810 106 -
725 191 367
-
provoz: Nonstop
-
-
Infolinka MHMP
-
800 100 991
-
Autor: Vlasta Urbánková
Mohlo by vás také zajímat
24. 4. 2024
STAN Olomouckého kraje na republikovém sněmu
24. 4. 2024