Hlavní stránka Regiony Hlavní město Praha Jak šel čas s Blankou

Jak šel čas s Blankou

9. 4. 2015

Stručný souhrn ČTK o tom, jak na svět Blanka přišla a kolik už své "rodiče" do svých 15 let stála. Jestlipak někdy vrátí naděje do ní vkládané?
Jak šel čas s Blankou

Jak šel čas s Blankou

Výstavbu Blanky provázejí arbitráže, nárůst ceny i propady půdy

 

Praha 8. dubna (ČTK) - Výběr událostí kolem výstavby pražského tunelového komplexu Blanka:

 

Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, jejíž trasa vede z velké části pod Stromovkou. Do územního plánu byla zařazena v září 1999.

 

Červen 2001 - Odhad nákladů na Blanku byl 16 miliard korun.

 

Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů byl 22 miliard korun.

 

26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, jenž nabídl cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další tři miliardy měly stát technologie či sledování pohybu domů. Práce měly být hotové v roce 2011.

 

Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.

 

20. května 2008 - Ve Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010.

 

Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.

 

12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.

 

Únor 2011 - Primátor Bohuslav Svoboda uvedl, že se Blanka prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení způsobily dodatečně přidané části stavby, dražší technologie a inflace.

 

Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město zaplatí minimálně 36 miliard korun.

 

Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury. Důvodem bylo prodražení a obava z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.

 

20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu, protože mu magistrát dluží přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček řekl, že smlouva s Metrostavem je podle města neplatná, údajně ji neprojednaly rada a zastupitelstvo.

 

5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu žalobu na pražský magistrát, požadoval proplacení 2,1 miliardy korun. Firma také 7. prosince zastavila práce na stavbě tunelu.

 

24. ledna 2014 - Z předběžného verdiktu rozhodčího soudu vyplynulo, že smlouva na stavbu Blanky mezi Prahou a Metrostavem je platná. Soud firmě uložil, aby obnovila práce.

 

3. února 2014 - Bylo oznámeno, že firma IDS podala proti Praze žalobu o 145 milionů korun. Město jí dva roky neplatí.

 

27. února 2014 - Metrostav rozšířil žalobu proti Praze o více než 500 milionů korun; částka tak činila 2,7 miliardy korun.

 

17. dubna 2014 - Metrostav podruhé rozšířil žalobu, tentokrát o miliardu korun (mimo jiné za Trojský most). Žalovaná částka za nezaplacené faktury tak vzrostla na 3,7 miliardy korun.

 

18. dubna 2014 - Rozhodčí soud rozhodl o dostavbě tunelu. Metrostav má stavbu dokončit do pěti měsíců. Praze soud uložil povinnost zaplatit přes čtyři miliardy korun (2,7 miliardy firma obdržela 28. dubna, zbytek bude Praha splácet).

 

30. dubna 2014 - Metrostav obnovil práce na tunelu.

 

13. května 2014 - Praha rozhodla, že půjde do další arbitráže kvůli Blance, tentokrát s IDS. Arbitráž začala 28. srpna.

 

24. září 2014 - Rozhodčí soud ukončil spor mezi Prahou a Metrostavem a rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Blanka přijde na 36,9 miliardy korun.

 

30. září 2014 - Náměstek primátora Jiří Nouza oznámil, že Blanka se otevře 2. prosince. Kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová v listopadu mlluvila o březnu 2015. Podle Metrostavu se vždy počítalo s dubnem 2015.

 

26. února 2015 - Náměstek primátorky Petr Dolínek oznámil odložení zprovoznění tunelu. Musí se totiž vyměnit větší množství poničených kabelů technického zabezpečení.

 

6. března 2015 - Vedení Prahy oznámilo, že zvažuje další arbitráž. Soudit se chce s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, kvůli poškozeným kabelům.

 

16. března 2015 - Metrostav nabídl pražskému magistrátu převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení tunelu Blanka.

 

7. dubna 2015 - Vedení Prahy a firma ČKD Praha DIZ po několika týdnech neshod podepsaly memorandum kvůli výměně poničených kabelů. Náklady na výměnu se budou řešit na základě původní smlouvy, sporné částky arbitráží.

 

8. dubna 2015 - Tunel by mohl být uveden do zkušebního provozu letos 15. září. Jde o předběžný termín, na němž se v rámci kontrolního dne v Blance dohodli dodavatelé s městem.

 

Autor: 8.4.2015 12:45 Zpravodajství ČTK Strana, sat mal

 

Autor: ČTK