Hlavní stránka Regiony Hlavní město Praha Chceme dýchat! Pražanům došla trpělivost se smogem.

Chceme dýchat! Pražanům došla trpělivost se smogem.

24. 2. 2017

Obří plíce, nosy místo masek, transparenty i roušky. Byl to zvláštní dav, kterým pražští zastupitelé procházeli na své včerejší jednání. Na Mariánském náměstí totiž lidé od rána demonstrovali proti špatnému ovzduší v metropoli. Jana Plamínková (STAN) připravuje nový regulační řád.
Chceme dýchat! Pražanům došla trpělivost se smogem.

Chceme dýchat! Pražanům došla trpělivost se smogem.

Tedy spíše proti tomu, že se ho podle nich vedení města nesnaží zlepšit. „Moje děti jsou nemocné a pořád kašlou, už nás to štve a chceme s tím něco dělat,“ uvedla Michaela Trtíková, jedna ze svolavatelek akce. Demonstranti mimo jiné doufali, že tímto způsobem zastupitele přesvědčí, aby se tématu na svém jednání věnovali.

Jako bod na program se ho pokusila prosadit opozice. A neuspěla jen velmi těsně a znovu se ukázalo, že stávající koalice se v otázce smogu neshodne. Pro návrh totiž kromě opozičních zastupitelů hlasovali i někteří členové Strany zelených. Pro jeho schválení chyběl jediný hlas. „Kolegové z opozice neměli připravený žádný konkrétní návrh, který bychom měli podpořit, spíše to vypadalo, že se chtějí jen zviditelnit,“ vysvětlila radní Petra Kolínská (zelení), proč se při hlasování nepřipojila ke svým stranickým kolegům.

Na přetřes smog přišel až během interpelací, kdy si na nečinnost politiků postěžovala Lucie Zachariášová, zastupitelka Prahy 3. „Máme žít v obavě z toho, že se špatné ovzduší stane naší životní normou?“ řekla a přečetla prohlášení, pod které se podepsalo několik organizací, například Pražské matky, Greenpeace či Auto*mat.

Aktivisté v něm radní vyzvali, aby do podzimu vytvořili pro smogovou situaci regulační plán, a žádali, aby za zhoršeného ovzduší mohli lidé bezplatně využívat MHD a parkoviště P+R. Jen pro připomenutí: smogová situace byla od začátku roku v Praze vyhlášena už třikrát.

Primátorka Adriana Krnáčová aktivistům opáčila, že se magistrát situací zabývá. „Budeme se ale bavit zejména o systémovějších a dlouhodobějších opatřeních, než je MHD zdarma,“ řekla. Pro MF DNES dodala, že tím myslí například vytváření vhodných podmínek pro elektromobilitu. „V první řadě se musíme postarat o dostatečnou infrastrukturu, a to je to, na čem pracujeme v rámci smart cities. Nebude to sice ze dne na den, ale problém se smogem by se tak vyřešil trvale,“ uvedla. Připomněla, že na elektromobily má postupně přecházet i dopravní podnik. První linka plně osazená elektrobusy má spojit Žižkov s centrem příští září.

Důležitým nástrojem v boji proti znečištění má být pro město i již zmíněný regulační řád. Díky němu by magistrát mohl během smogové situace omezit automobilovou dopravu, která je v Praze zdaleka největším zdrojem prachových částic v ovzduší. Podle radní Jany Plamínkové (STAN) má být návrh řádu hotový v září a zastupitelé by jej měli schválit do konce roku.

Zákazy i práce úředníků z domu Dodala, že Praha má již první analýzu, podle které bude řád připravovat. Ta zkoumala různé způsoby regulace v ostatních evropských státech a hledala v nich inspiraci. Praha by tak mohla stejně jako Francie, Itálie či Německo omezovat vjezd aut do města podle jejich stáří či emisní normy, kterou splňují. Tento systém se ale využívá zejména tam, kde již platí nízkoemisní zóny, což se Prahy zatím netýká.

Další možností je podle analýzy zákaz vjezdu aut podle registrační značky. Stejně jako ve Španělsku či Norsku by jeden den do Prahy mohly vjet jen vozy se značkou končící sudým číslem, další den by tomu bylo naopak. V úvahu prý připadá i omezení rychlosti v části města a na hlavních tazích, diskutované zlevnění MHD a navýšení počtu spojů. Stejně jako primátorka zmiňuje

i analýza podporu elektromobilů a také sdílení vozidel. Mimoto by město mohlo svým zaměstnancům během smogové situace umožnit práci z domova. Magistrát teď bude zpracovávat další analýzy, jež určí, která z uvedených opatření jsou pro Prahu vhodná.

Plamínková však zároveň upozorňuje, že ač se to možná nezdá, kvalita ovzduší v Praze se za posledních deset let zlepšila. „Snížily se hodnoty pro oxid dusičitý, pro těkavé organické látky i pro prachové částice PM2,5,“ říká. Přiznává ale, že u větších prachových částic PM10, kvůli kterým se vyhlašuje smogová situace, je zatím pokles malý. A právě to by měl změnit regulační řád.

Jakub Heller s přispěním Michaely Bůnové, MF DNES 24.2.2017