Hlavní stránka Regiony Hlavní město Praha „České školství má dobrou úroveň, ale musí se posunout dál,“ říká zkušený komunální politik Lukáš Zicha

„České školství má dobrou úroveň, ale musí se posunout dál,“ říká zkušený komunální politik Lukáš Zicha

7. 5. 2022

PhDr. Lukáš Zicha (STAN/KDU-ČSL) má doktorát z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, ale před plným úvazkem za katedrou ho více láká jiná forma „veřejné služby“. V současné době působí v zastupitelstvu MČ Praha 4 a po podzimních volbách by se rád vrátil i do vedení radnice.

Lukáš Zicha, zastupitel

Lukáš Zicha, zastupitel

Pane doktore, jste politik učitel, nebo spíše učitel politik?

Velkému úvazku ve školství se trochu bráním, takže spíše ta první varianta… (smích). Ale mám drobné úvazky se základními školami a učím žáky sedmých tříd lyžovat.

Takže i zdatný lyžař…

Nějakou lyžařskou zkušenost předat dovedu, ale lyžařské kurzy vnímám hlavně jako něco nepostradatelného pro třídní kolektiv. To není zdaleka jen o lyžování. Je to o sociálních vazbách, nějakém formování kolektivu i jednotlivců. Zážitky z prvního sjezdu kopce, legrace zažitá na běžkách nebo procházkách po horách ve třídě nezažijete a dítě, které zůstane doma, už zformovaný kolektiv nedožene. Legendární snímek Sněženky a machři je nezapomenutelně zfilmovaný lyžák, kde je to všechno vidět.

Jsou pořád „lyžáky“ mezi dětmi oblíbené?

V Praze 4 máme jedinou školu, která lyžařské kurzy nedělá, to myslím mluví za vše. Ale i ta jedna škola mě mrzí, protože je nedělá z důvodu většího množství žáků ze sociálně slabších rodin. To úplně popírá společenskou úlohu základního školství. Právě těmto dětem, které se s rodinou na lyžování z finančních důvodů nedostanou, by měla škola nebo její zřizovatel výuku zimních sportů zajistit.

Možná to trochu souvisí i často probíranou úrovní českého školství. Jak na tom podle vás jsme?

České školství je obecně stále na dobré úrovni, ale je nejvyšší čas, možná už pár minut po dvanácté, aby se významně posunulo do 21. století. Opsat látku z tabule, odříkat naučené odstavce a jít domů je málo. Nové moderní školství musí být založené na klíčových slovech jako kompetence, kritické myšlení nebo přemýšlení v souvislostech a v kontextu porozumění textu. Jsem velmi rád, že nový ministr školství bude v tomto trendu transformace školství pokračovat.

Velkým tématem byla v rámci transformace školství otázka inkluze. Jak podle vás školy obstály?

Obecně si myslím, že problematika inkluze je zvládnuta, přestože měla v začátcích problémy a asi bych volil jiné načasování. Problémy jsou spíše lokální. Když budu mluvit za Prahu 4, tak nikdy nepochopím rozhodnutí radnice uzavřít v létě na jeden měsíc všechny školky s odůvodněním, že mateřinky využívají o prázdninách dominantně děti cizinců. Takže děti cizinců, kteří tady žijí, pracují a platí dan, jsou méněcenné? A co teď děti z Ukrajiny? Za mě je to rozhodnutí daleko za hranou. Ale to je řekněme lokální problém, ke kterému mám navíc blízko. Když se vrátím k inkluzi jako takové, tak vnímám problém asistentů ve třídě. Tady myslím, že to trochu narušuje obvyklou atmosféru třídy, ale jinak to zřejmě nejde. Každopádně pořád je to téma na širokou odbornou diskuzi.

Velké téma je v některých lokalitách metropole kapacita škol. Jak jste na tom v Praze 4?

Rád bych viděl do hlavy a myšlení lidí, kteří nám před lety prodali školky, školy, ale třeba také polikliniku. Každopádně každý žák má místo ve škole garantováno, byť je to někdy na úkor vyššího počtu žáků ve třídě.

Na podzim budou komunální volby a celkem přirozeně se netajíte ambicí být ve vedení radnice. Jaká je vaše vize pro Prahu 4? Zkuste být konkrétní…

Jestli mohu, tak bych to rozdělil na krátkodobé a dlouhodobé cíle. K dlouhodobým cílům rozhodně patří výstavba vlastní radnice. Současný vysoký nájem (více než tři miliony měsíčně) drtí rozpočet Prahy 4. Tuhle investici, která se dlouhodobě bohatě vyplatí, musí nové vedení radnice začít připravovat. Myslím, že jediný rozumný objekt je v ulici Na Strži 40, který je ve vlastnictví městské části Praha 4 a stojí na budoucí křižovatce metra C a D.
Další mojí prioritou jsou senioři. Sociologické prognózy mluví jasně. Máme tady akutní potřebu výstavby nových domů pro seniory s obecným zaměřením, ale také specializovaného pracoviště typu Alzheimer centra. Plus, velký důraz na oblast osobní asistence, která je mezi seniory nejžádanější.
Krátkodobý cíl, aby Praha 4 byla za každých okolností uklizená a měla koncepčně udržovanou zeleň. Chtěl bych, aby na tyto věci dohlížel městský architekt s jasnou kompetencí. Odborník, který by mimo jiné uměl říct, není potřeba stamiliony na to, aby naše okolí bylo hezčí. Pojďme tady natřít ploty na základních školách, tady odstraníme nepoužívané billboardy, tady použijeme při opravách vkusnější materiály, které vypadají lépe, jsou levnější, ale za to déle vydrží. Jsou to podle mě vize pro lepší život v Praze 4 a jsou to hlavně vize splnitelné.

 

článek převzat z: „České školství má dobrou úroveň, ale musí se posunout dál,“ říká zkušený komunální politik Lukáš Zicha - NašePraha.cz (nasepraha.cz)

Autor: Klára Neumannová