Hlavní stránka Info a média Výstupy z médií Přímou volbu starostů menších obcí chceme už v roce 2014

Přímou volbu starostů menších obcí chceme už v roce 2014

5. 8. 2010

V době, kdy se zamýšlím nad přímou volbou starostů pro časopis Moderní obec, ještě nebyla podepsána koaliční dohoda nově vznikající vlády, avšak předpokládám, že čtenářům je již mezitím její obsah znám. Měl jsem tu možnost přímo se podílet na přípravě kapitoly koaliční smlouvy zabývající se též přímou volbou starostů. A přiznám se, že to nebyl jednoduchý koaliční kompromis, jak ostatně mohla veřejnost sledovat zadrhnutí rodící se koalice v tomto bodě.

 

Výsledkem vyjednávání je závazek koalice zavést přímou volbu starostů u obcí do 1500 obyvatel s cílem volit takto starosty již v příštích komunálních volbách v roce 2014. Ke splnění uvažovaného cíle však koalice hodlá iniciovat podrobnou debatu odborníků, profesních organizací samospráv, jako jsou Sdružení místních samospráv, Spolek pro obnovu venkova a jiná sdružení. Hned na okraj si zaslouží zmínku příklad našich sousedů v Německu, kde v menších sídelních celcích volí starostu přímo; u větších měst však právní úprava předpokládá nepřímou volbu.
 
Odborná veřejnost je v otázce přímé volby rozdělena a není se tomu co divit. Náš těžkopádný a podivuhodně složitý systém veřejné správy totiž zavedení přímé volby starostů vůbec nepomáhá, resp. fakticky změně v současnosti brání. Občanům taje a zákoutí veřejné správy prakticky není možno vysvětlit, přestože mají jasno, kdo je u nich v obci »hlavou« veřejné moci. Ve skutečnosti však starosta nemá dostatečnou výkonnou moc, aby se mohl voličům z komplexního řízení obce zodpovídat.
 
Občané v menších městech a obcích chodí téměř výhradně za starostou, aby zařídil, rozhodl, obstaral různé záležitosti veřejného zájmu, leč vůbec netuší, že mnohdy starosta žádané pravomoci vůbec nemá. Proto lidé také nechápou, že zvolený starosta nemůže ovlivnit rozhodnutí vydávaná v přenesené působnosti státní správy, klasicky vydání stavebního povolení či podobná rozhodnutí. Samotná přímá volba pak nestačí ke změně systému, a je proto třeba změnit postavení jak starosty, tak rady, zastupitelstva a úřadu. Klíčová otázka zní: Jak kompetenčně silný by starosta měl být?
 
U obcí, které nemají zřízeny rady, je přímo volený starosta snáze prosaditelný. V případě, kdy by přímo volený starosta měl být součástí sboru radních se stejným právem hlasu, je koncept přímo voleného starosty hloupostí. Samosprávy v pásmu kolem 1500 obyvatel mají pravidelně zřizovány rady. Díky tomu tak tato hranice přímé volby představuje výzvu pro odbornou debatu, neboť bude nezbytné zasáhnout do kompetencí všech orgánů obce. Lze také počítat s tím, že zavedení přímé volby starostů menších samospráv zase bude představovat výzvu pro občany ostatních měst, aby se s tímto rozdílným přístupem nesmířili. *
 
***
 
Samotná přímá volba starosty nestačí ke změně systému, a je proto třeba změnit postavení jak starosty, tak rady, zastupitelstva a úřadu. Klíčová otázka zní: Jak kompetenčně silný by starosta měl být?
 
 
 
O autorovi| JUDr. Stanislav Polčák, místopředseda hnutí Starostové a nezávislí, poslanec, předseda Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

 

Autor: Moderní obec