Hlavní stránka Info a média Výstupy z médií Čížek: Peníze budou v dopravě chybět

Čížek: Peníze budou v dopravě chybět

16. 12. 2020

ROZHOVOR pro Plzeňský deník - Pavel Čížek měl resort dopravy na starosti už v uplynulých čtyřech letech, nyní tedy jako jediný pokračuje ve stejné funkci. Čížek má bohaté zkušenosti z komunální politiky, 24 let působil jako starosta Spáleného Poříčí. „Mám připravenou koncepci rozvoje a oprav silnic,“ říká staronový náměstek pro dopravu.

Čížek: Peníze budou v dopravě chybět

Čížek: Peníze budou v dopravě chybět

Na co by se měl kraj v dopravě zaměřit v příštích letech?

Doprava nám všem umožňuje setkávat se osobně. Kraje mají na starosti většinu silnic, kromě dálnic a státních silnic první třídy. Kraje řídí a objednávají vlakovou a autobusovou dopravu. Před čtyřmi lety jsme v Plzeňském kraji zahájili velkou modernizaci veřejné dopravy.

Ve vlakové dopravě jsou již vidět první kroky: na trati Plzeň – Horažďovice jezdí nové vlaky. Zvykli jsme si i na modernizovaná nástupiště v Plzni a pohodlný přestupní terminál u hlavního nádraží. Rekonstrukcí prošlo také například nádraží v Pačejově. Díky této modernizaci a novým vlakům se daří zlepšovat návaznosti mezi Horažďovicemi a Sušicí. V Blovicích a Nepomuku vznikly také přestupní terminály a připravují se modernizace nádražních budov. To je příklad jedné trati. Podobně chceme pokračovat na dalších.

Například na trati Plzeň – Karlovy Vary, kde vyjedou naším a Karlovarským krajem objednané nové vlaky v polovině příštího roku. A velmi se těším na to, že zásadní změnou projde nejdůležitější trať Klatovy – Plzeň – Beroun. Nové vlaky na ni vyjedou na konci roku 2021. V Klatovech jsme také již nyní zlepšili návaznosti autobusů na vlaky. Řada linek nově zajíždí k nádraží. A zadali jsme projekt na přestavbu plochy kolem nádraží v Klatovech. Měl by tak vzniknout moderní přestupní terminál, kde bude přímo k nádraží zajíždět veškerá autobusová doprava v Klatovech, městské autobusy a také bude možné zajet osobním autem až k budově nádraží. Rekonstrukcí projde i vlastní nádražní budova a areál doplní zeleň, cyklostezka a odstavné parkoviště pro auta.

Tato trať prošla výrazným zkvalitněním nedávnou výstavbou tunelu. Vlaky mohou tunelem jezdit již velkou rychlostí, a tak se zlepšila nejen dostupnost Rokycan, ale i třeba Radnicka, kdy objednané vlaky jedou z Radnic přímo do Plzně.

O autobusové dopravě jistě nemusím mluvit. Nové pohodlné autobusy jezdí přesně a všechny návaznosti jsou řízeny dispečinkem. Rovněž odbavení cestujících je dobré a již dnes můžeme konstatovat, že se systém jednotné integrované jízdenky osvědčil.

V oblasti silnic jsme provedli velký skok dopředu. Beze zbytku byla využita nabídka evropských dotací, a to na skutečně potřebné stavby: kromě Západního okruhu je v realizaci dalších dvanáct staveb, připravujeme žádosti o dalších osm staveb.

Správa a údržba silnic Plzeňského kraje letos investuje do více než 60 dalších rekonstrukcí a oprav. Jsem velmi rád, že mám pro další roky připravenou koncepci rozvoje a oprav silnic. Tato koncepce vychází z tisíců údajů o tom, jak se vyvíjí osídlení kraje, kam se lidé stěhují, kam cestují, jak se rozvíjí jednotlivé části kraje, jak jsou jednotlivé silnice zatíženy a které je potřeba modernizovat. Tato koncepce bude vodítkem pro rozvoj silniční sítě na roky dopředu.

Co je potřeba řešit nyní urgentně?

Urgentně bohužel řešíme nedostatek peněz. Poslanecký návrh Andreje Babiše na snížení daní pro obce a kraje, podpořený poslanci ANO, ODS, SPD a částí KSČM, omezí veřejné služby. Nedostatek daňových příjmů pro obce a kraje způsobí, že se bude méně investovat. V našem kraji nyní musíme snížit počet objednaných kilometrů vlaků a autobusů.

Máte nějaký cíl, co by za čtyři roky mělo být hotovo či vyřešeno?

Chtěl bych, aby měl kraj za čtyři roky alespoň základy sítě hlavních cyklostezek. Cyklodoprava není jen o turistice. Je důležité mít možnost dojet do školy, do města, do práce na kole či elektrokole bezpečně a po pohodlné stezce.
Jsem rád, že se nám podařilo v rekordně krátké době postavit bezpečné nové cyklostezky z Plzně do Starého Plzence a následně ze Šťáhlavic až na Padrťské rybníky. Propojujeme tak krajské město s novou chráněnou krajinnou oblastí Brdy. Úseky stezky zároveň slouží pro běžnou cyklodopravu mezi obcemi.
Bylo by pěkné postavit do čtyř let mezinárodní cyklostezku od Prahy přes Plzeň do Domažlic či stezku z Plzně do Českého lesa nebo z Klatov až na Šumavu.
 

Zdroj: Plzeňský deník