„Za zcela klíčové považuji, aby ministerstvo dopravy v nadcházejícím volebním období mělo ministra na plný úvazek. Slučování agendy průmyslu, obchodu a energetiky a dopravy pod jedno ministerstvo v době ohromné technologické revoluce v dopravě a energetice považuji za nesmysl,” představil Martin Půta a řízení resortu dopravy přirovnal k řízení velkého parníku: „Nelze zběsile hýbat jeho kormidlem ze strany na stranu. Každý zásah do přípravy projektů, může znamenat jejich zpoždění nebo dokonce velké prodražení. V budoucnu budeme sklízet problémy, které může rychlé nahodilé rozhodnutí v rozdělaném projektu může způsobit. Takové odstrašující příklady v odkládání dlouhodobých projektů jsou bohužel vidět po celé republice a napravují se několik dalších volebních období,“ řekl na snídani s novináři hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Pro rozvoj české dopravy v dalších letech bude podle hejtmana Půty důležité už ve fázi plánování investic vyhodnocovat jejich dopady a vedle ekonomické návratnosti, zohledňovat i vyhodnocení environmentálních či sociálních, hygienických a ekologických parametrů projektů.
„Naší vizí pro příští volební období je připravit dvacetiletý plán modernizace výstavby české páteřní železniční sítě po vzoru západních zemí, tedy včetně jeho financování. Výsledkem by měla být komplexně propojená železniční síť, která umožní dojezd z krajských měst do Prahy za hodinu. Dnes je vlaková doprava na většině tratí zoufale nekonkurenceschopná a investice často směřují do tratí s malým počtem cestujících a bez potenciálu jejich růstu,“ upozornil Půta.
Musí se podle něj proto otevřít také chybějící diskuse nad dlouhodobou udržitelností některých tratí.
„O železniční dopravě se diskutuje vždy jen po tragických nehodách, přitom by veřejná debata s kraji a dopravci o komplexním plánu železniční sítě měla být pro ministerstvo základem pro projektovou činnost v následujících letech,“ uvedl Půta a pokračoval: „Nepamatuji si diskusi nad hranicí počtu cestujících, pod kterou se již udržování ekonomicky nevyplatí. To je bohužel dlouhodobé tabu. Pokud ale chceme české železnice modernizovat, musíme přednostně a účelně investovat do kvality a rychlosti páteřních tratí, protože investice do neatraktivních tratí snižuje objem investic do technologie, zabezpečení a výstavby kvalitní páteřní železniční sítě, která bude schopna konkurovat automobilové dopravě.“
Ministerstvo podle něj rezignovalo na úkol plánovat dopředu projekty i investice se zástupci samospráv. Bližší spolupráce Ministerstva dopravy s regiony se musí nevyhnutelně navázat, protože může oběma aktérům ušetřit peníze i čas.
„Ministerstvo dopravy má být lídrem diskuse o systematickém financování veřejné regionální dopravy ze státního rozpočtu a spolufinancování rekonstrukcí silniční sítě v krajích. Lidem je jedno, jestli je vlastníkem silnice stát, kraj nebo obec, kdo vymyslel jízdní řád a kdo dotuje jízdu vlakem nebo autobusem. Již jsme navrhli legislativní zakotvení tohoto principu a podíl krajů na dani z minerálních olejů a paliv v rámci RUD. Evropských peněz v příštích letech významně ubyde a kvalita silnic se může výrazně zhoršit,“ dodal hejtman Libereckého kraje.
|