Hlavní stránka
Info a média
Tiskové zprávy
Petr Gazdík a Olga Sommerová: Za nekvalitní digitalizaci starších českých filmů musí nést ředitel Národního filmového archivu odpovědnost
Petr Gazdík a Olga Sommerová: Za nekvalitní digitalizaci starších českých filmů musí nést ředitel Národního filmového archivu odpovědnost
14. 9. 2021
Petr Gazdík (STAN) a Olga Sommerová (LES) se připojili k výzvě významných českých umělců za odvolání ředitele Národního filmového archivu (NFA) Michala Breganta, který podle nich nezvládl digitalizovat v kvalitní podobě český filmový skvost “Až přijde kocour”, čímž zhatil milionovou investici do restaurace filmu. Zároveň požadují, aby Státní fond kinematografie (SFK) začal plnit své závazky a vyplatil odměny také uměleckým střihačům a mistrům zvuku, kteří se na digitalizaci starých českých filmů podíleli.
Petr Gazdík a Olga Sommerová: Za nekvalitní digitalizaci starších českých filmů musí nést ředitel Národního filmového archivu odpovědnost
Před několika lety bylo z popudu ředitele NFA Michala Breganta více než deset významných českých filmů digitálně restaurováno v Maďarsku. Negativní ohlasy na nekvalitní výsledky vedly Ministerstvo kultury k sestavení odborné komise, která vyhodnotila výsledek za více jak 21 milionů jako nepoužitelný.
“O to zarážející je, že se NFA pod vedením Michala Breganta z celé záležitosti nepoučilo a selhalo následně i při obnově českého kinematografického klenotu Až přijde kocour od režiséra Jasného. Souzním s rozhořčením umělecké obce kvůli stále se opakujícím problémům a neprofesionalitě při digitalizaci starých českých filmů. V důsledku jde totiž o neúctu k autorům, ale také o zbytečné vyhazování peněz za projekty, které jsou pak staženy z veřejné distribuce. Ředitel Bregant by za to měl přijmout odpovědnost a odstoupit ze své pozice,” vyzvala poslankyně Olga Sommerová a poukázala na petici za jeho odvolání, kterou podepsaly již desítky významných umělců ČR.
Film Až přijde kocour byl restaurován v Itálii, ačkoliv kvalitnější práci mohla poskytnout renomovaná pražská firma UPP. K restaurování byly předány nekvalitní kopie filmu, ačkoli byly k dispozici kvalitní vzorky, ty ale italské laboratoři nebyly předány. Dědicové kameramana Jaroslava Kučery požádali o stažení filmu z veřejné distribuce, čímž nemůže být využita milionová investice vložená do restaurování filmu. Je také zvažována žádost soudu o vydání předběžného opatření, které by zabránilo dalšímu šíření takto nekvalitně provedené digitalizace skvostu české kinematografie slavného režiséra V. Jasného.
|
|
Není možné vydělávat na odměnách, které patří českým umělcům. Vyzýváme Státní fond kinematografie, aby začal okamžitě plnit své závazky
|
|
Česká republika prostřednictvím SFK inkasuje finanční prostředky za obchodní licencování (prodej práv k užití) starších českých filmů, vytvořených v letech 1965 až 1991. Fond z toho následně vyplácí řadu uměleckých profesí (mimo jiné autory hudby, scénáře, režiséry, výtvarníky děl audiovizuálně užitých - architekty, kameramany a kostýmní výtvarníky atd.).
“I přes několik příslibů přímo od ředitelky Fondu Bezděk Fraňkové ale stále nevyplácí odměny posledním dvěma autorským skupinám, které se na vzniku starších českých filmů podílely – uměleckým střihačům a mistrům zvuku. Státem jsou přitom uznány obě umělecké profese jako autorské a zaslouží si tedy odměnu stejně jako ostatní, kteří ji dostávají. Proto naprosto rozumím jejich rozhořčení. Stačilo by, aby Fond začal celou situaci řešit a plnit své závazky,” řekl místopředseda podvýboru pro kulturu za hnutí STAN Petr Gazdík.
Fond přitom zatajil klíčový posudek, který právě obě profese uznává za autorské a nadále je nezařadil mezi vyplácené (jde ročně o cca 3-5 mil. Kč podle výnosu z užití těchto filmů). Fond totiž obchodně zhodnocuje tyto starší české filmy a inkasuje za jejich užití nemalé prostředky (jen za poslední 3 roky se jednalo o částku takřka 250 mil. Kč).
“Toto obchodní zhodnocení filmů významně zlepšuje příjmovou stránku Fondu a jde mimo státní rozpočet. Fond vylepšuje svou rozpočtovou situaci na úkor významných českých umělců, kteří se podíleli na vzniku zlatého fondu české kinematografie a takový postup státní instituce považuji za nepřijatelný, proto vyzývám ředitelku Fondu, aby okamžitě jednala s českými umělci o nápravě,” doplnil Gazdík.
Ředitelka Fondu Helena Bezděk Fraňková tento odlišný přístup k posledním dvěma uměleckým profesím odůvodňuje tak, že potřebuje oficiální razítko, že může vyplácet podíl i těmto profesím s tím, že tak plyne z nespecifikovaných stanovisek NKÚ. Přitom zcela přehlíží, že jí autorskoprávní kvalitu činnosti těchto umělců potvrdil samotným Fondem obstaraný znalecký posudek, že pro ostatní umělecké profese žádné další potvrzení nemá, a přesto peníze Fond vyplácí.
|
|
Autor: Tomáš Pergl, tiskový mluvčí STAN
Mohlo by vás také zajímat