Hlavní stránka Info a média Komentáře Mikuláš Bek, Jitka Černá: Duševní zdraví dětí je naše priorita. Na Ministerstvu školství jsme připravili komplexní balíček opatření na podporu duševního zdraví dětí ve školách

Mikuláš Bek, Jitka Černá: Duševní zdraví dětí je naše priorita. Na Ministerstvu školství jsme připravili komplexní balíček opatření na podporu duševního zdraví dětí ve školách

27. 6. 2024

„Aktivní pohyb dětí a mladých lidí, který má velmi významný dopad na jejich fyzické i duševní zdraví a celkovou odolnost, je jednou z velkých výzev společnosti a my jako resort školství, mládeže a tělovýchovy se k podpoře pohybových aktivit a duševnímu zdraví dětí, žáků a studentů ve školách i mimo ně rozhodně hlásíme”, říká ministr školství Mikuláš Bek.

 

Mikuláš Bek, Jitka Černá: Duševní zdraví dětí je naše priorita. Na Ministerstvu školství jsme připravili komplexní balíček opatření na podporu duševního zdraví dětí ve školách

Mikuláš Bek, Jitka Černá: Duševní zdraví dětí je naše priorita. Na Ministerstvu školství jsme připravili komplexní balíček opatření na podporu duševního zdraví dětí ve školách

Ze srovnání všech zemí OECD chodí čeští žáci a žákyně do školy v průměru nejméně rádi a necítí se ve školním prostředí dobře. Na MŠMT reflektujeme potřebu zaměřit se ještě výrazněji na systémovou podporu dětské duševní pohody, a proto jsme v tomto roce intenzivně pracovali na vytvoření komplexního balíku opatření, který pomůže především v rámci regionálního školství. Opatření jsme navázali na Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy České republiky a Strategii vzdělávací politiky ČR 2030+. Součástí připravovaných změn je plán rozvoje školních poradenských pracovišť, ukotvení podpůrných pedagogických pozic ve školách a zavedení mobilních týmů dětského duševního zdraví, které mohou pomáhat v terénu v případě krizových situací. 

Pro školní rok 2024/2025 jsme připravili několik klíčových opatření:

  • Pracujeme na zavedení nové pozice školních psychologů a speciálních pedagogů.
  • Jednáme s vysokými školami o navýšení kapacit studijních programů psychologie a speciální pedagogiky. Tento krok má zajistit dostatek kvalifikovaných odborníků pro školy.
  • Chceme monitorovat šikanu ve školách, která objektivně zhoršuje duševní zdraví žáků a studentů. V současnosti školy nemají povinnost zaznamenávat případy šikany. Chceme připravit návrh monitoringu šikany a vytvořit systém, který by umožnil lepší sledování a řešení případů šikany. Šikana ze škol nezmizí tak, že o ní nebudeme mluvit, potřebujeme s ní pracovat, a proto o ní potřebujeme vědět. Ocení to nejen žáci a učitelé, ale také rodiče.
  • Spolupracujeme s Policejním prezidiem ČR na sdílení anonymizovaných dat o výskytu sebevražedného jednání žáků.  

Do roku 2027 plánujeme:

  • Zavést standard pro minimální preventivní program školy
  • Zvýšit kvalitu třídnických hodin, které budou zaměřeny na osobnostně-sociální výchovu a podporu well-beingu. Na podporu well-beingu se zaměřujeme napříč předměty i v připravovaných rámcových vzdělávacích programech
  • Vytvořit krizové intervenční týmy. V případě, že některé školy budou řešit vypjaté situace, které mají vliv na duševní zdraví žáků a studentů, budou jim partnery mobilní týmy expertů na krizové situace, které budou schopny do 36 hodin dorazit do školy a poskytnout jim pomoc a podporu. 

Všechna uvedená opatření jsme konzultovali s odborníky z neziskového sektoru i pedagogické praxe a na jaře jsme uspořádali kulatý stůl pro zástupce krajů a profesních organizací. Na plánu se podílel zmocněnec pro wellbeing a ústavní výchovu Ferdinand Hrdlička, náměstek ministra Jiří Nantl, Jitka Černá z kabinetu ministra, expertka na duševní zdraví Lenka Felcmanová a zakladatelka neziskové organizace Nevypusť duši Marie Salomonová. Zároveň jsme spolupracovali s Ministerstvem zdravotnictví a zmocněnkyní pro lidská práva Klárou Laurenčíkovou.

 

Autor: Mikuláš Bek, Jitka Černá