Hlavní stránka Info a média Komentáře Jan Sobotka: Průšvih, který někdo způsobil a někdo jiný za něj nese politické důsledky

Jan Sobotka: Průšvih, který někdo způsobil a někdo jiný za něj nese politické důsledky

30. 9. 2024

V souvislosti se stavebním zákonem chci důrazně připomenout, že narovnáváme průšvih minulé vlády Andreje Babiše a ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové.

Současný ministr Ivan Bartoš do digitalizace stavebního zákona skočil po hlavě. Měl ale hlasitě zařvat, dámy a pánové, nový stavební zákon je problém. Zastavme to. Prodlužme jeho zákonné zavedení anebo iniciujme jeho novelu. 

I samotná digitalizace, jako méně podstatná část, měla být rozložena v daleko širším čase. Podle odborníků má náběh třeba pět let. Před uvedením do „ostrého provozu“ měla být digitalizace testována. V době uvedení do praxe od 1. července 2024, byla nevyzkoušena a zavedena povinně, a to je problém.

 

Jan Sobotka: Průšvih, který někdo způsobil a někdo jiný za něj nese politické důsledky

Jan Sobotka: Průšvih, který někdo způsobil a někdo jiný za něj nese politické důsledky

Pohled starosty (výkonné moci) 

Situace je horší, než jsem předpokládal

Od samého prvopočátku jsem byl k novému stavebnímu zákonu skeptický. Jako starosta obce s rozšířenou působností konstatuji, že starý zákon nebyl dokonalý, ale „poslat do světa“ úplně nový, byla velká odvaha, za kterou nikdo nezaslouží pochvalu. Naopak se ukazuje, jako obrovský problém pro celou naši zem. 

Stavební úřady v ČR se dostaly do tristní situace 

Dva měsíce před termínem zahájení platnosti zákona nebyl znám obsah digitalizace. Nikdo se na vše, co obnáší, nemohl připravit a se vším seznámit. Školeni probíhala, ale nenaplnila očekávaný význam. Digitalizace, která měla zjednodušit procesy, paradoxně způsobila téměř paralýzu nejednoho stavebního úřadu.

V červnu byly stavební úřady zavaleny žádostmi investorů ke stavebním povolením na rok dopředu. Úředníci jsou nuceni pracovat s novým systémem, který je v podstatě nefunkční a marně s ním zápasí. 

A tak stavební úřady sice nějak fungují, ale protože pracují „protizákonně“, resp. obchází zákon. K administraci používají starý systém, protože nový dodneška nefunguje.

Situace je o to horší, že někteří lidé ze stavebních úřadů nevědí, jak danou situaci vyřešit jinak než odchodem. Ti, kteří mohli jít do důchodu, odešli. Mladší kolegové hledají jiné pracovní příležitosti.  

Názor senátora (zákonodárce) 

Od začátku jsme veřejně působili a otevřeně ministra pro místní rozvoj informovali. Opakovaně jsem prostřednictvím předsednictva STAN apeloval a upozorňoval, co se děje a co je špatně. Žádal jsem o posunutí termínu platnosti zákona s vědomím, že nevíme, do čeho se řítíme. 

Často vnímám kritiku kumulace funkcí starostů + senátorů. Nyní se ukazuje, že právě starostové dokáží vyhodnotit své praktické poznatky a problematiku z terénu.  

Negativní dopad na národní hospodářství

V roce 2023 bylo vydáno stavebních povolení v celé ČR za cca 600 miliard korun. Doposud se stavební povolení vydávala průběžně, stavby se postupně realizují. Každý rok je to podobné. Když se řízení zpomalí na 20 %, tak to bude pro rok 2024 pouhých 120 miliard korun. 

Řešíme odpovědnost a průšvih minulé vlády

Nesmíme si nechat líbit masáž od těch, kteří stavební zákon vymysleli. V době, kdy se narychlo a neodborně tvořil, byli ti chytří bohužel zticha. Naší vinou je, že jsme nerozpoznali všichni, že nebude fungovat. Politicky to ale nešlo. A to je opět naše vina. Ivan Bartoš byl posledním výpravčím, který mohl „zvednout stopku“ a lavinu problémů pozastavit. Ve snaze zákon vylepšit slíbil digitalizaci, ale zapomněl na to, že se jedná o stavební zákon, o kterém nic neví.

Prosím, přestaňte nás kárat vy, kteří jste problém od samého začátku způsobili. Všichni se nějak vyhýbáme pravdě. Musíme veřejně přiznat, že se něco nepodařilo, že to nefunguje.  Náprava není a nebude jednouchá. Pojďme na tom společně pracovat.

Stát musí přijmout krizové opatření

Abychom byli schopni situaci zvládnout, musíme pomoci metodicky, personálně, ale i finančně. Někdo z ministerstva a konkrétně až do jednotlivých úřadů se průšvihu musí začít věnovat. Musíme natáhnout pomocnou ruku a začít řešit. 

Jsem sice životní optimista, ale systém se pravděpodobně zhroutí, a to teprve přinese reformu stavebního řízení. I to je cesta. Nemám radost někoho kritizovat nebo kárat. To, co dělám a říkám, je v prostém zoufalství. 

 

Autor: Jan Sobotka