Hlavní stránka Info a média Komentáře Jan Berki: Podzimní setba nejen ve vzdělávání

Jan Berki: Podzimní setba nejen ve vzdělávání

30. 9. 2024

Období podzimu je obdobím zrání různých plodů. Ve Sněmovně oproti tomu je poslední příležitostí zasít, aby se do konce volebního období ještě něco urodilo. Podzim tohoto roku je totiž poslední čas, kdy dává smysl něco dolní komoře předložit v prvním čtení, aby se to stihlo doprojednat. A tak jsme se snažili, aby i naše políčko vzdělávání nezůstalo ladem. Radost mám navíc z toho, že některá semínka sázíme společně, ve shodě napříč politickým spektrem.

 

Jan Berki: Podzimní setba nejen ve vzdělávání

Jan Berki: Podzimní setba nejen ve vzdělávání

Chceme pomoci tomu, aby se prostředí v dětských domovech blížilo co nejvíce tomu rodinnému. I nadále budou muset dětský domov tvořit alespoň dvě skupiny, ale navrhli jsme, aby nemusely být na jedné budově. Mělo by to usnadnit zřizovatelům, kteří pro to mají příležitost a možnosti, přecházet od velkých budov a komplexů k jednotlivým domkům či bytům. Uvědomujeme si, že není vždy jednoduché se hned takovou cestou vydat, proto ji navrhujeme jako preferovanou možnost nikoli povinnost.

Druhým semínkem, které chceme zasít, je zlepšení podmínek začínajících vědců. Novela zákona o vysokých školách novým doktorandům a doktorandkám zajistí alespoň 1,2násobek minimální mzdy jako příjem. Vedle toho ale se mají upravit standardy jejich podpory, tak aby se jim dostávalo kvalitního vedení na začátku jejich cesty za profesionálním vědeckým poznáváním a bádáním.

V neposlední řadě se snažíme vyřešit dlouholetý problém s vysokým podílem dětí, které nastupují do školy o rok později, takzvaných odkladů. Chceme, aby se výrazně posílila role specialistů, především pak poraden. Také by mělo fungovat předávání informací. Přechod z mateřské do základní školy by mělo také usnadnit to, že v prvních dvou ročnících se bude hodnotit slovně a v první třídě nepůjde propadnout. Měly by se tak snížit obavy dětí i jejich rodičů z příliš stresového prostředí zaměřeného od začátku na výkon. Postupně budou zrušeny přípravné třídy, protože je nahradí jiná opatření v systému. Větší pozornost a podpora by měla být věnována diagnostice v mateřské škole a nastavování podpůrných opatření, aby se zavčasu pomáhalo odstraňovat či snižovat překážky, které mohou komplikovat vzdělávání daného dítěte. 

Když se vrátím k příměru na začátku, musím vzpomenout slova připisovaná Aristotelovi: Kořeny vzdělání jsou hořké, ale ovoce je sladké. Nechceme ale, aby byly hořké více, než je přirozené pro vzdělávání se. A naopak chceme, aby co nejvíce lidí nakonec mohlo sklízet ovoce sladké, neboť je to dobré i pro společnost.

 

Autor: Jan Berki