Hlavní stránka Hrabová Ostrava-Hrabová Slovo lékaře Slovo lékaře 4: Podzimní poruchy imunity

Slovo lékaře 4: Podzimní poruchy imunity

    Podzim má své nadšené zastánce, kteří obdivují jeho přírodní krásy s barevnými kreacemi, sklizní zralého ovoce a burčákem. Je však také neoddělitelně spojen s cyklickým snížením imunity, sezónní depresí, fyzickým a psychickým útlumem, který mnozí nazývají poklesem energie. Dochází k postupnému poklesu volnočasové aktivity po létě, do kterého patří plavání, horské výlety, dovolené, sportovní venkovní aktivity, trávení času v otevřené prosluněné krajině. Objevuje se nedostatek základních živin a složek potravy vlivem ztrát z nadměrného pocení a nechutenství během horkých letních dnů. Příroda se v živočišné i rostlinné říši chystá na zimní odpočinek. S lidmi je to bohužel přesně naopak. Dětem začíná škola, nový kolektiv s expozicí mnoha alergenů a patogenů. Děti i dospělí zvyšují pracovní zátěž ve školách i na pracovištích – náročné učební osnovy, časově limitované pracovní úkoly do konce roku, narůstá pracovní tempo, tlak na výkon, shánění financí na vánoční svátky konzumu, stres. Tělo se začíná s podzimem cítit oslabené a unavené. Další dovolená velmi, velmi daleko.

     MUDr. Rostislav Gromnica, Ph.D.

    Oslabený imunitní systém (viz. Slovo lékaře 3:  Imunita) je příčinou zranitelnosti těla před mnoha nemocemi, zejména při střídání ročních období a diskutuje se přítomnost tohoto jevu i při střídání letního a zimního času. Viry známé imunitnímu systému z předchozího období nepatrně mutují. Tato malá změna genetické struktury oklame imunitní systém, který  mutovaný virus považuje za nový typ a nemá připravené protilátky ve smyslu své paměti. To vše způsobí opakované infekce, zhoršení alergických potíží, únavu, otupělost. Je nejvyšší čas zpomalit své tempo a podpořit obranný systém těla.

Co nás čeká v podzimním období?

Kašel a rýma. Nejčastější zdravotní problém během podzimu. Nezabírají antibiotika, jelikož se jedná o virová onemocnění. Děti jsou na tyto infekce náchylnější na podzim 3 - 8x více, než v ostatních ročních obdobích. Přidávají se nezřídka nemoci hrdla se zánětem v krku, zduřením mandlí – pak je nutné vyhledat lékaře.
Chřipka. K příznakům při rýmě se přidávají bolesti svalů, vysoká teplota, dráždivý kašel. Opět virové onemocnění. Nutný klid na lůžku, dostatek tekutin, antipyretika (léky na snížení teploty). Nebezpečné onemocnění zejména pro malé děti, lidi v rekonvalescenci po jiných těžších a chronických nemocech, těhotné ženy a seniory. Preventivně by tyto skupiny měly být proti chřipce očkovány. Každoročně dokáže zabít u nás 300 nemocných. Španělská chřipka před 100 lety dokázala zabít více lidí, než padlo v obou světových válkách dohromady.
Psychické problémy. Část populace reaguje na úbytek denního světla a změny letního na zimní čas úzkostmi, poklesem nálady a mentální rozladou. Vhodný je příjem potravin obohacených o vitamin D, zvýšení tělesné aktivity (endorfiny), pokusit se vyhýbat stresovým situacím.
Další podzimní problémy. Lidé s astmatem na podzim pozorují nárůst dechových potíží. Častější je výskyt průjmových onemocnění a trávicích potíží, vč. zvracení u  predisponovaných jedinců. Je třeba dbát na zvýšenou osobní hygienu.

Jak podpořit imunitu na podzim?

Vyhýbat se stresu. V dnešní uspěchané době téměř nesplnitelný úkol. Všude je hluk, mnoho lidí, mnoho vjemových podnětů, mnoho povinností, termínovaných úkolů. Člověk se cítí zahlcen, má pocit, že nestíhá. Je třeba myslet na relaxační aktivity a koníčky – knížka, procházka se psem, sport, meditace, nakupování, dlouhá koupel, návštěva fitness, randění, hrát si s dětmi, divadlo, kino, koncert – individuálně podle nátury, zdravotního stavu a věku každého jednotlivce. Nenechat se pohltit starostmi, snažit se být více v pohodě.
Příjem sezónního ovoce a zeleniny. Jablka a hrušky jsou cenným zdrojem vlákniny a vitaminu C. Dýňová semínka (minerály, vitamin C, železo, antioxidanty), sladké brambory (vitamin A, antioxidanty, karotenoidy), hřiby (selen, zinek, vitaminy sk. B).
Dostatečný spánek a slunce. Kvalitní spánek je nepostradatelný pro správně fungující imunitní systém. Tělo má čas zbavit se škodlivin a opravuje, co je zapotřebí ve vnitřním prostředí, odpočívá přetížený mozek. Bez kvalitního spánku je člověk unavený, malátný, nerelaxovaný, nesoustředěný a dělá chyby. Dvojnásob to platí u dětí, které potřebují až 10 hod. pravidelného spánku denně.

Sluneční záření. Na podzim již slunce nehrozí UV zářením a zvýšením rizika melanomu (rakovina kůže). Slunce pomáhá tělu tvořit vitamin D a působí antistresově zlepšením nálady.

Aktivita, cvičení. Ráno do práce za tmy, večer domů také za tmy. Depresivní šero. Těžko se hledá motivace k  pravidelnému cvičení nebo kolektivnímu sportu. Ale! Cvičení a pohyb zlepšují náladu, rozproudí lymfatický systém a zlepšují kondici. Ideální je pohybová aktivita společně s dětmi, které tím získají návyky k vlastnímu pravidelnému pohybu.
Suplementy (doplňky). Především vitaminy skupiny C, D a probiotika, která slouží k uchování zdravé střední mikroflóry. Ta je pro imunitu extrémně důležitá – až 80% imunitních buněk sídlí ve střevě.

    Podzim je překrásné roční období. Abychom si ho mohli náležitě vychutnat, je dobré být připravený na jeho několik záludností – vyjmenovaná onemocnění způsobená cyklicky oslabeným imunitním systémem. Plně si vychutnat podzim umějí jen lidé moudří a vyrovnaní, kteří umí odpočívat, relaxovat a naslouchat svému tělu. 

Listopad 2018

MUDr. Rostislav Gromnica, Ph.D.

zastupitel městského obvodu Hrabová