Hlavní stránka Hrabová Ostrava-Hrabová Slovo lékaře Slovo lékaře 21: Myslete na své srdce

Slovo lékaře 21: Myslete na své srdce

     Srdce je nenahraditelný orgán, výkonná pumpa, pomocí které se dostává kyslík a živiny ke všem orgánům. Dokud je v pořádku, prakticky o něm nevíme. Má velikost mužské pěsti 12x9 cm, u mužů váží 280 – 330 gramů, u žen o něco méně. Žene krev do celého těla cévami o neuvěřitelné celkové délce 100.000 km, tj. 2,5 délky obvodu zeměkoule. Každý den provede cca 100.000 úderů v závislosti na individuální kondici, fyzickém zatížení a stresu.

Srdeční selhání diagnostikujeme u 230.000 Čechů nad 40 let. Každý rok přibývá 40.000 nových pacientů s touto diagnózou. Během života se rozvine u každého čtvrtého až pátého člověka po čtyřicítce a jeho prognóza je horší, než u některých běžných druhů rakoviny. Onemocněními srdce (kardiopatiemi) se zabývá specializovaná disciplína – kardiologie.

Prevence:

    Na preventivní prohlídky chodí jen 55% dospělých Čechů – mnohem méně, než v zemích na západ od nás. Všechno začíná netypickými příznaky: zvýšená únava, zadýchávání, vyšší frekvence močení, nižší tělesná výkonnost, otoky nohou a kotníků, bušení srdce. Onemocnění nelze vyléčit, ale lze medicínsky kontrolovat a pak dovolí pacientovi prožít dlouhý  a  plnohodnotný  život. Je nejčastějším důvodem nemocniční hospitalizace nad 60 let věku. Každý rok 29. září je vyhlašován Světový den srdce, který organizují WHO (Světová zdravotnická organizace) a Světová federace srdce. Onemocnění srdce a mrtvice jsou totiž  hlavními příčinami úmrtí na celém světě -  tj. asi 127 miliónů lidí ročně. To je vyšší číslo, než oběti nádorových onemocnění, AIDS a malárie dohromady!                                                                

Co musíme hlídat:

Podle vědců Centra pro kontrolu chorob v USA (dlouhodobá velké studie 45.000 pacientů) lze riziko úmrtí u kardiovaskulárních chorob snížit o 76%. Je nutné sledovat tyto faktory:

  • Krevní tlak: zvýšení patří mezi civilizační choroby a může souviset se srdečním onemocněním. Optimální hodnoty jsou 120 – 130/70 - 80 mmHg. Hypertenzí (vysoký krevní tlak) trpí přes 40 % Čechů, častěji mužů a stoupá s věkem. Příčiny: genetické predispozice, cukrovka, nadměrný příjem solí, pečivo z bílé mouky, alkohol, kouření, obesita, chronický stres, nedostatek pohybu, nedostatek spánku.
  • Potrava: škodí majonézy, jídla ve fast - foodech, smažená jídla, uzeniny. Doporučují se: fermentovaná zelenina, (kysané zelí), ovoce, menší množství netučného masa, ryby, velkozrnné pečivo. Strašákem je tzv. „škodlivá složka“ cholesterolu (LDL – cholesterol), urychlující vznik a vývoj aterosklerózy (ucpávání cév). Snížíme ho konzumací ryb, ořechů, česneku, citrusů, fazolí, zeleného čaje, lněného semínka aj.
  • Pohyb: aktivní pohyb je nutný - minimálně 30 min.denně, nezáleží na tom, jestli půjde o ranní cvičení, odpolední běh v lesoparku nebo večerní plavání. U seniorů je skvělý nordic - walking s trekovými holemi. Zvyšuje se tepová frekvence a tím zároveň  aerobní kapacita.
  • Nadváha: 73% českých mužů a 57% žen trpí nadváhou. Obesita je přitom jednou z příčin kardiovaskulárních onemocnění. Přiměřená váha obvykle znamená dobrý krevní tlak. Omezit malé bílé vrahy – cukr a sůl v potravě. Diabetici vykazují  4x větší riziko úmrtí na srdeční choroby. Cvičící diabetici mají naopak menší potřebu inzulinu.
  • Relaxace: dostatečně dlouhý spánek, snaha omezit stres, naučit se meditovat  a preferovat duševní život (např. pravidelně číst a učit se kritickému myšlení).
  • Toxikomanie: kuřáci mají prokázané dvojnásobné riziko infarktu a trojnásobné riziko mrtvice. Normální je nekouřit. Toto riziko platí i pro pasivní kuřáky.

   Alkohol v malém množství je dobrý pro zdravé srdce, zejména víno. Nepřípustný je v těhotenství (vývojové vady) a ve větším množství (jaterní cirhóza). Problémem jsou rovněž kalorie, které se na alkohol vážou a přispívají v obesitě.

    Srdce je skvělý a nepostradatelný celoživotní přítel, ale i pro přátelství musíme něco udělat. Rada pro ty, kteří mají schopnost kritického myšlení - nenechte se nikdy přesvědčit argumenty typu: kuřák, obesní, bůček s pivem každý den, nesportovec – a dožil se 80 let. U jednotlivce to může platit (i když by se v případě dobré životosprávy možná ten dotyčný dožil stovky), ale „statistika věda je, dává přesné údaje“.

 

Únor 2018

MUDr. Rostislav Gromnica, Ph.D.

zastupitel MOb Ostrava - Hrabová

 

Pozn.: obrázek zdroj:  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Diagram_of_the_human_heart_%28multilingual%29.svg/330px-Diagram_of_the_human_heart_%28multilingual%29.svg.png