Hlavní stránka Hrabová Ostrava-Hrabová K politice Elektroauta – největší podvod v dějinách automobilizmu

Elektroauta – největší podvod v dějinách automobilizmu

    Můj první článek o politice EU ohledně emisí aut (Petrol Head a EU) vzbudil nečekanou pozornost a řadu dotazů, na které se nyní pokusím odpovědět tímto volným pokračováním. Jedná se samozřejmě opět o subjektivní názor, který nikomu nevnucuji.

    Elektromobily jsou prý čistá auta pro budoucnost čisté planety. Toto tvrzení je nestydatá lež jako věž. Pokusím se vysvětlit proč. Existují dva základní typy aut. S interním spalovacím motorem (benzínovým, dieselovým, plynovým) a externím spalovacím motorem (elektromobily). Při výpočtu množství emisí u aut musíme elektromobilům připočítat emise vzniklé při výrobě elektřiny, která je pohání. Dobíjecí proud totiž pochází mj. z uhelných elektráren, žádná země ho neumí vyrábět jen ekologicky. Nejdále se dostali Němci, kteří se pohybují díky obrovským investicím do alternativních zdrojů na úrovni 40 %. Paní Dana Drábová, naše přední expertka na jadernou energii tvrdí, že bez jaderných elektráren, které rovněž Němci zavrhli jako neekologické, to už o moc dále alternativně (sluncem a větrem) nepůjde. Celý povrch nelze pokrýt slunečními panely ani větrníky, nehledě na fakt, že slunce nebude stále svítit a bezvětří není rovněž výjimečné. Základním problémem je fakt, že elektrickou energii neumíme dlouhodobě zakonzervovat. Elektroauto tedy není čistší, než klasický automobil se spalovacím motorem. Množství reálných emisí u elektroaut se dá snadno vypočítat (s přihlédnutím k tepelným elektrárnám na fosilní paliva) a výsledné číslo by mělo být povinně uvedeno v technickém průkazu elektroauta – obdobně jako u klasických automobilů. Ale není! Dokonce je tam uvedena nula?! Považuji za nepochopitelné a tragické, že na této dezinformaci se podílí dokonce Evropská komise (EK), která tak legalizuje demagogii zelených ekologistů a lobbistů. Ti přinutili drastickým snížením limitů CO2 automobilky k výrobě elektroaut hrozbou obrovských sankcí za prodaná auta s vyššími emisemi. Europoslanci schválili návrh, že nová auta v roce 2030 musí snížit oxid uhličitý o 40 % proti normě pro rok 2021, která je sama o sobě šílená. Tím končí automobily v dnešním slova smyslu se svým úžasným více než 100 letým kontinuálním vývojem. V praxi to znamená zákaz benzínu a nafty a nástup elektrických aut.  

Perspektivněji se dnes jeví vodíkový pohon, který potřebuje ještě 10 – 15 let vývoje a investic, aby mohl být zaveden do běžného provozu. Jeho vývoji se věnují především japonská Toyota a korejský Hyundai – Kia. Nedávno oznámili, že již umí vyrábět vodík dokonce z mořské vody. Z výfuku vodní pára, bez spalování uhlí, bez drancování ložisek vzácných kovů – sen každého automobilisty. EU nepochopitelně na vodík neslyší a preferuje klasické baterie. Ztratili ekologisté rozum? Elektrická auta jsou nepraktická, těžká, drahá a nebezpečná – nelze je prakticky uhasit při požáru. Navíc hlavní suroviny pro výrobu baterií (především lithium a kobalt) jsou rok od roku dražší a jejich přírodní zdroje omezené.  K jejich získání musíme drancovat nerostné bohatství jižní Ameriky a Afriky za cenu imaginárního zlepšení ovzduší v Evropě. Ideologickým principům ekologistů to nevadí? Odkud se vezmou prostředky (stovky miliard) k přebudování nezbytné elektrické infrastruktury a vybudování nabíjecí sítě? Odkud se vezmou finance na dotace, aby si ta drahá monstra vůbec někdo mohl dovolit koupit pro osobní potřebu? Podle Dareka Haumera, editora odborného časopisu Chrom a plameny, jeden dálniční rychlonabíjecí terminál s  9 stojany po 350 kW má odběr elektřiny odpovídající městu se 4000 obyvateli. Kdo a jak takový obrovský skokový nárůst spotřeby elektřiny zajistí, když Evropa zavírá neekologické uhelné elektrárny, atomové elektrárny a spoléhá na vítr a slunce?! Přitom za 15 let se docela dobře může stát, že elektrická auta budou zastaralá, nahradí je vodíkový pohon a celá nabíjecí síť bude k ničemu.

    EU nám docela nestydatě vnucuje Missing Imposible s neperspektivní technologií. Proč tak spěchá? Proč se nepočká na vodík, jehož přírodní zdroje jsou takřka neomezené a jeho postupné zavedení do běžné výroby by nezlikvidovalo automobilový průmysl? Bruselskou administrativu ovládla podivná bateriová horečka. Čistý vzduch důvodem ke spěchu nebude. Kdyby kouzlem najednou zmizela všechna osobní auta se spalovacími motory v celé EU, na celosvětových exhalacích by se to neprojevilo ani 1% poklesem. Klimatické změny nezachrání, když přestaneme individuálně jezdit osobními auty. K reálnému zlepšení kvality ovzduší bychom na celém světě (nikoliv jen v EU) museli obětovat současný životní standart - přestat převážet zboží mezi a přes kontinenty loděmi, letecky, kamionovou nákladní dopravou, přestat létat za prací a zábavou letadly, jíst potraviny z místa bydliště, nesvítit v noci, omezit topení v zimě, klimatizaci v létě, regulovat celosvětově porodnost aj. Alternativou drastických opatření není elektromobilita, ale mezinárodní mezioborový intenzivní výzkum nových technologií k získávání čisté energie (vodíkový pohon, jaderná energie vč. studené fůze, dlouhodobá konzervace elektrické energie, využití slapových sil aj.)

    Domnívám se, že nám ekologisté a levicoví sociální inženýři lžou. Plánují nás připravit o důležitou osobní svobodu individuálního cestování a nahnat nás zpět do hromadné dopravy. Zlikvidováním spalovacích motorů při současném vědeckém poznání nic nevyřeší a lidem zkomplikují život. Na finančně dostupná a použitelná elektroauta nemáme k dispozici dostatek vzácných kovů k výrobě baterií. Auto se spalovacím motorem dnes pořídíte běžně pod 200.000,- Kč, luxusní velkou Škodu za 800.000,- Kč a elektrickou Teslu za 3 miliony. Slovy expolitika Paroubka: „Kdo z vás na to má? Navíc staré autobaterie neumíme recyklovat. Je nejvyšší čas ptát se našich politiků a zejména kandidátů na europoslance, jestli se v této problematice vůbec orientují a jestli se hodlají podílet na tomto obrovském podvodu?

Květen 2019

MUDr. Rostislav Gromnica, Ph.D.