Hlavní stránka Hrabová Ostrava-Hrabová K politice Budoucnost automobilového průmyslu v Evropě

Budoucnost automobilového průmyslu v Evropě

Úvod

                                    Pseudoekologie v praxi

Prakticky celý západní svět bije na poplach a mluví o tom, že máme posledních pár let na odvrácení nežádoucích klimatických změn, jinak je s lidstvem i planetou amen. Takového změny sice probíhají odjakživa, nyní se ale pověstné ručičky měly dostat těsně před pověstnou dvanáctku. Hněv se přitom snáší hlavně na automobilový průmysl, ačkoliv ten ani zdaleka nepatří mezi obory, které přírodě škodí nejvíce. Na ráně je však daleko více než třeba dopravní lodě nebo předimenzovaná nákladní doprava, kdy zboží lze přeci dopravovat místo kamiony vlaky. Také letecká doprava patří mezi významnější (nikoli však hlavní) znečišťovatele, přesto jsou razantní změny chystány jen pro auta. Mnozí politici i aktivisté přitom zdůrazňují, že jedinou záchranou je přesun k elektromobilitě.

 

Emise a blízká budoucnost

Emise CO2 jsou (na rozdíl od emisí zdraví škodlivých látek) přímo úměrné spotřebě paliva, protože oxid uhličitý je v benzinu i naftě vázán v určitém množství. Benzinové auto se spotřebou 5,0 l/100 km má emise CO2 120 g/km, u dieselu je to 132 g/km. Už dnes jsou tedy automobilky pod obrovským tlakem. Automobilky závodí s časem, aby se jim podařilo splnit emisní limity na CO2 pro rok 2021. Ty nebudou smět přesáhnout v průměru 95 gramů CO2 na kilometr (v současnosti je to 118,5 gramu CO2 na kilometr). Pokud by se některé z automobilek limit splnit nepodařilo, hrozí jí tak velké pokuty počítané podle množství nadbytečných gramů, že by to u mnohých z nich vymazalo veškerý zisk a ohrozilo pracovní místa.

Schválené snížení o dalších 35 % tak znamená 62 g/km, respektive 2,65 l/100 km! Člověk nemusí být expertem na fyziku, aby mu bylo jasné, že sebelépe zkonstruované auto se sebeúčinnějším spalovacím motorem nemůže takové hodnoty dosáhnout. Fakticky se tak jedná o silnou regulaci nabídky, protože výrobci prostě nebudou smět nabízet auta s většími motory.

Stále více hlasů totiž upozorňuje, že emisní limity a politická podpora elektromobility ženou evropský průmysl do slepé uličky, z níž vede jen velmi drahá a nejistá cesta ven.

Budoucnost elektromobilů je spojena mimo jiné s kapacitami a cenami baterií, které tvoří nejméně třetinu hodnoty elektromobilu. Evropa se bude potýkat s otázkou dostatku kapacit bateriové produkce, neboť výrobci se chystají uvést na trh v nejbližších letech stovky nových modelů elektromobilů. Avšak rozhodující část bateriové produkce je stále v rukách asijských výrobců.

V podstatě to znamená, že se kvůli politickému rozhodnutí vzdáváme obrovského technologického náskoku ve vývoji konvenčních pohonů, kterého evropské automobilky v uplynulých desítkách let dosáhly, a dobrovolně svoji prosperitu odevzdáváme do rukou Číňanů. Pokud bychom nadále stavěli na zdokonalování konvenčního pohonu či například vývoje vodíkového pohonu, byla by to asijská velmoc, kdo by musel dohánět náš náskok.

 

Důsledky

Automobilový průmysl, který zaměstnává 12 milionů lidí a tvoří přibližně 4 % HDP Evropské unie, se pochopitelně bouří. Nejde jen o samotné automobilky, ale i o navazující průmysl. Automobilkám v podstatě nezůstane jiná možnost než zákazníkům doslova vnucovat elektrická auta. Společně s tím se naše společnost nevyhne masivním investicím do nabíjecí infrastruktury, kterou samozřejmě zaplatí spotřebitelé. K tomuto rozvoji nepochybně bude zapotřebí hodně elektřiny. Ta se jen v solárních panelech či větrnících nevyrobí. Oxid uhličitý nebude proudit do atmosféry z výfuků, ale z elektrárenských komínů. K tomu je třeba připočíst ekologickou zátěž spojenou s výrobou baterií pro elektrická auta. Analýza z roku 2012 v časopise Journal of Industrial Ecology, ukázala, že v okamžiku, kdy elektromobil opouští výrobní linku, má na kontě již dvojnásobek emisí oproti běžnému autu se spalovacím motorem. K tomu se samozřejmě musejí připočíst emise CO2 uvolněné při výrobě elektřiny pro pohon elektromobilu. 

O nákladech spojených s nucenou restrukturalizací celého automobilového průmyslu a výstavbou infrastruktury se v plánech environmentalistů v EU bohužel nedočteme. Tak „daleko“ se nepřemýšlí. Stejně tak bychom ve zprávách z doporučení Evropské komise marně hledali jakýkoliv pokus o alespoň hrubý odhad toho, do jaké míry může splnění cílů přispět ke zpomalení či zmírnění klimatické změny. Bez porovnání nákladů a „výnosů“ přitom logicky nelze ani zahájit smysluplnou debatu o tom, zda by obrovské prostředky, čas a energie, které na plnění nových cílů nevyhnutelně padnou, nešlo vynaložit efektivněji.

 

Současný stav

Elektromobily a plug-in hybridy dnes na trhu prakticky nic neznamenají, i když jich lze už nějaký ten pátek koupit spousty. Takový VW jich nabízí hned několik, v jeho loňských prodejích ale představují pouhé jedno procento.

Je to přitom jenom pár týdnů, kdy Volkswagen oznámil, že „běžné“ vozy zdraží, aby podpořil prodej elektroaut, na která do budoucna bezvýhradně vsází. Zároveň velcí hráči přiznávají, že elektroauta ještě dlouho nebudou levné zboží. Ve výsledku to znamená, že pro nižší a střední třídu se auta stanou méně dostupná

Fiat začátkem dubna oznámil, že se dohodl s americkou automobilkou Tesla, že bude prodávat její vozy. Deník Financial Times odhadl, že italská automobilka za toto spojení zaplatila stovky milionů eur. Přestože to je obrovský výdaj, je to pořád menší částka než pokuty, které by Fiatu hrozily v roce 2021. Italové tímto krokem v podstatě přiznali, že nejsou připraveni emisní cíl splnit, a museli rychle najít jiné řešení. Evropský průmysl tím nic nezískal, jen oddálil pád jedné tradiční značky.

V ČR se loni prodalo necelých 900 elektromobilů včetně plug-in hybridů. To je ve srovnání s celkem více než pěti miliony provozovaných osobních vozů zanedbatelné číslo. Rozšiřování nabídky elektromobilů by mělo přirozeně vést k poklesu jejich ceny, která je při porovnání s klasickým vozem se spalovacím motorem s podobnými parametry dnes i dvojnásobná. Tento předpoklad by byl naplněn, kdyby nerostla cena vzácných kovů nutných ke konstrukci baterií geometrickou řadou. Tento vývoj navíc předpokládá reálnou poptávku. Tu by bylo nutné kvůli vysoké ceně a kratšímu dojezdu elektromobilu podpořit pobídkami (např. dotace, zrychlené odpisy, nižší silniční daň) a restrikcemi (omezení vjezdu aut se spalovacími motory do měst), nebo bude nutné zvýšit poptávku také ze strany státní a veřejné správy. V některých místech Evropy se již tak děje. V USA a Číně od toho postupně ustupují (dlouhodobě neudržitelný stav).

 

Rizika do budoucna

Německá auta jsou dnes technologickou špičkou a automobilový sektor zaměstnává více lidí než jakýkoli jiný. Co se ale stane, až se spalovací motory stanou minulostí a s tím do značné míry zmizí i výjimečnost německých aut? Všichni tak nějak tušíme, že vlivem elektrifikace vynucené nikoliv poptávkou, nýbrž politickým diktátem, stojíme na prahu největších změn za celou historii automobilového průmyslu. Ovšem asi jen málokdo dokáže domyslet, jaké budou následky tohoto kroku, zvláště pro země jako Německo či Česká republika, jež jsou na výrobě aut do značné míry závislé.

Na jednu stranu je totiž fascinující, že elektromobily jsou technologicky mnohem primitivnější, mají mnohem méně pohyblivých částí a jsou tedy jednodušší na výrobu i servis. Každá podobně velká změna ale logicky znamená výzvu pro stávající velké hráče - vzpomeňme, co znamenala Nokia před nástupem chytrých telefonů a co znamená dnes. A v neposlední řadě je třeba si uvědomit, že podobné zefektivnění vezme práci bezpočtu lidí. Příkladem budiž automobilka BMW. Dnes její elektrická divize zabírá 10 % celého komplexu. A zhruba třetina ze 133 000 zaměstnanců BMW po celém světě již byla přeškolena na elektrifikaci. Co přesně se stane se zbytkem, momentálně není jisté. Ví se ovšem tolik, že všechny již značka potřebovat nebude.

 

Vzácné kovy

Na světě je nová studie, za kterou stojí technologická univerzita v Sydney. Ta zmapovala 14 vzácných kovů, které jsou pro rozmach elektrifikace nezbytně nutné. V případě lithium-iontových baterií není užito jen lithium, ale také kobalt, mangan a nikl. Na výrobu solárních panelů je pro změnu třeba tellur a galium, stejně jako stříbro nebo indium. Spotřeba těchto kovů přitom bude stoupat úměrně s růstem elektromobility. Je totiž třeba si uvědomit, že právě těžba vzácných kovů zatěžuje životní prostředí drastičtěji než výfukové plyny. Kupříkladu až 60 % kobaltu se těží v Kongu, jež je kvůli tomu jedním z nejvíce znečištěných míst planety. Dochází zde k otravě vzduchu, vody i půdy, navíc těžba z velké části spoléhá na práci dětí a samotné podmínky jsou extrémně nebezpečné. Navýšení produkce toto vše jen zhorší. Zůstávat nemusíme jen u kobaltu, třeba lithium těžené hlavně mezi Argentinou, Bolívií a Chile již způsobilo kontaminaci podzemních zásob pitné vody. A aby toho nebylo málo, niklová rafinerie stála za poškozením australského Velkého bariérového útesu. Její provoz byl ukončen, nicméně loni bylo rozhodnuto, že bude muset být obnoven. A to právě kvůli navýšení celosvětové poptávky řízené elektrifikací. Víceméně to tedy znamená, že abychom zachránili ovzduší, budeme ničit vše, co je pod námi. Dle studie budou do roku 2050 vyčerpány veškeré známé světové zásoby kobaltu, v případě lithia se pak dostaneme na 86 %.

 

Závěr

Zdá se, že pomalu je tedy načase začít zjišťovat, jaký máte doma příkon, kolik bude stát větší jistič a kam si strčíte krásnou novou nabíječku. To platí pro ty šťastnější a bohatší, kteří si budou moci dovolit individuální dopravní prostředky, jejichž cena bude vyšroubována z důvodu nedostatku vzácných kovů. Ty ostatní „nacpe“ pokroková pseudozelená elita společnosti do hromadné dopravy, případně jim vnutí jako nezbytný tzv. car sharing. Běžný člověk tak bude důsledněji sledován, kontrolován a ještě mu bude vysvětleno, že je to pro jeho blaho. Osobní svoboda většiny společnosti tak utrpí další ránu.

Mgr. Rostislav Gromnica, Ph.D.

 

Zdroje:


https://www.euro.cz/byznys/kupredu-elektricka-1425126

https://svetprumyslu.cz/2019/02/28/automobilovy-prumysl-nabira-dabelske-tempo/

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/nemci-s-obavami-vyhlizi-konec-ery-benzinu-a-dieselu-muze-zlomit-pater-jejich-ekonomiky/?fbclid=IwAR0c_4mBIVbZpFXLByW_49prk30RBe88XUnjL5hoX0lZgd2vwyoN1P51VyU

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/nova-studie-odhalila-spinava-tajemstvi-jinak-cistych-elektrickych-pohonu-aut/?fbclid=IwAR0wbWVDtRJ3AXrY4v-ewYPVaVhVxz55UC7Zp8Tr_ARW-rzqzqEf4JpKRW4

https://www.autorevue.cz/michal-pur-babis-jednou-povoli-dotace-na-elektromobily-jsou-nevyhnutelne?fbclid=IwAR2mUQNPvyAF8rMpiiHs_y4nF4WpA8qX-Xt7khou6AgGo-3JNuMmTc1FJFE