Hlavní stránka Volby Archiv Krajské volby 2016 Švec: Kraj by se měl prostě snažit, aby měl víc peněz

Švec: Kraj by se měl prostě snažit, aby měl víc peněz

23. 9. 2016

Čtyřicetiletý Jiří Švec kandiduje jako lídr koalice Pro jižní Čechy. Říká, že na kraji chce spolupracovat se všemi kromě komunistů. Z vyzyvatelů hejtmana Jiřího Zimoly je nejostřejším kritikem.
Švec: Kraj by se měl prostě snažit, aby měl víc peněz

Švec: Kraj by se měl prostě snažit, aby měl víc peněz

Starosta Lišova Jiří Švec vede kandidátku koalice Pro jižní Čechy, která sdružuje Starosty a nezávislé, HOPB a TOP 09.

Sám by chtěl, aby strany na krajské úrovni víc spolupracovaly. Tak jako v jeho domovském Lišově. „U nás mají v radě města své zástupce všechny strany v zastupitelstvu. My tady neřešíme, jestli je někdo modrý, zelený, červený, nebo oranžový. My se snažíme pracovat pro město a upřímně, politické názory do komunálu nepatří. Nejsem tak naivní, abych si myslel, že to v kraji bude fungovat stejně, ale aspoň přiblížit by se to mohlo,“ popisuje 40letý Švec.

Říkáte, že chcete spojovat kraj. Moc mi to nejde dohromady s tím, jak jste se napadali s hejtmanem Zimolou kvůli lišovskému obchvatu. Nebylo by lepší zvednout telefon a vyříkat si to mezi sebou než taková přestřelka přes média?

To se musíte zeptat pana hejtmana, on to vyslal. My se přece nemůžeme nebránit. Ale heslo Spojujeme kraj má logiku. Je mi jasné, že je těžko realizovatelné, aby v radě kraje seděli zástupci všech zvolených stran. Mně by to osobně nevadilo, ale v praxi je to nereálné. My chceme na kraji spolupracovat se všemi kromě komunistů. Pokud je někdo slušný člověk, je jedno, jaký má názor na to, jak přerozdělovat státní rozpočet.

Jste pověrčivý? Máte číslo 13, navíc volby jsou v pátek...

Nejsem. Třináctka je podle mě skvělé číslo, jsem za něj hodně rád. Každý si ho zapamatuje. Vůbec nejsem pověrčivý, naopak si myslím, že nám třináctka přinese štěstí. Čímž trochu zastávám názor, který zároveň vyvracím, jak říká Cimrman.

A byli byste spokojeni s volebním ziskem 13 procent?

Pokud to bude 13 a víc, budu moc spokojený.

Hlavní vaší prioritou, stejně jako všech ostatních, je doprava a dálnice. Říkáte, že chcete společně vyvíjet tlak na dostavbu D3. Jak si to konkrétně představujete?

To je úplně jednoduché. Jedna věc jsou kompetence kraje, na druhou stranu, když pracujete pro kraj, máte určité možnosti. Můžete jezdit s lidmi, kteří dostavbu ovlivnit můžou. Vím, že to je hodně zjednodušené, ale proč by krajský radní, nyní pan Krák z ČSSD, nemohl neustále otravovat na ministerstvu dopravy nebo v parlamentu, lobbovat na ŘSD a pořád tlačit, aby se dopravní infrastruktura dokončila. Aby se posunuly veškeré dokumentace, výkupy.

Nejsem si jistý, jestli „otravování“ na ministerstvu dopravy dálnici pomůže...

Ale vždyť v čele kraje stojí člověk, jehož strana je hlavní vládní stranou a jehož stranický šéf je premiér země. Tak kdo má mít větší páku? Určitě se dá dělat víc. Ale dopravní infrastruktura nejsou jen dálnice. Chybí tu spousta obchvatů, které by kraj měl řešit. Pan hejtman sice říká, že podporuje obchvaty obcí, jenže tím to končí. Kromě slovní podpory od něj obce nemají vůbec nic.

Obchvaty jsou enormně drahé. Kde na ně má kraj vzít peníze?

Představitelé krajů by se měli snažit o to, aby do jejich rozpočtů šlo více peněz. Vždyť většina krajů je pod vládou ČSSD, takže by mohly využít kontaktů na vládu. Díky tomu by kraje mohly dotačně podporovat třeba i opravy obecních komunikací. Nebo i chodníků kolem krajských silnic. My tady v Lišově máme deset místních částí. Přes každou z nich prochází krajská komunikace. A okolo naprosté většiny z nich nejsou chodníky. My nejdříve musíme za své peníze vykoupit od kraje pozemky, pak za naše peníze vybudovat chodníky. Kraj může obcím pomáhat i v tom, aby měly dobře připravené žádosti o dotace na Státní fond dopravní infrastruktury. Jenže kraj tohle neřeší, raději cpe peníze do letiště, které nikdy fungovat nebude.

Jaké jsou další vaše priority kromě dopravy?

Třeba cestovní ruch, který jinak nikdo moc neřeší, jenom se o tom mluví, protože to dobře zní. Z pohledu starosty narážím na spoustu věcí – například můžeme žádat o dotaci na cyklostezky, ovšem podmínkou je, že musíme přesvědčit desítky sedláků, aby nám prodali kousky lesů a polí. Což je v praxi téměř nemožné, povede se to výjimečně. Místo toho by se měly dávat peníze na opravu místních obecních komunikací, na kterých jsou cyklotrasy. Těch má kraj tisíce kilometrů, ale nikdo vám nedá peníze na jejich opravu. Kraj by měl také podporovat třeba elektrocyklistiku, vidím v tom ještě velký potenciál. S tím souvisí, že by měly vznikat cyklostezky a cyklotrasy, kde by se dalo jezdit. My na jednu stranu sypeme peníze do lokalit, které jsou turisticky bohaté, jako je Lipno, ale jsou tu i místa, kde po investici neštěkne pes.

Olympijský park na Lipně podle vás nebyl dobrý projekt?

Jednoznačně nebyl. Za těch 55 milionů mohl kraj podpořit celou řadu sportovních areálů v malých obcích. Vždyť to stálo takových peněz a na Lipně nevzniklo v podstatě nic.

Vy jste původem svářeč, takže k technickému školství máte blízko. Co by kraj měl dělat, aby k těmto oborům, které jsou na trhu práce potřeba, přitáhl uchazeče?

Samozřejmostí je podpora těchto oborů. To není jen o financích, ale o tom přilákat k nim zájemce. To znamená dělat tomu propagaci, přesvědčovat děti a jejich rodiče už na základních školách, že technické obory nejsou žádná ostuda. Je to také o větší spolupráci s firmami. Když tady jedna místní významná firma potřebovala vybudovat školicí centrum pro zaměstnance, musela si to udělat za své peníze sama. Kraj by mohl finančně pomoci zaměstnavatelům a podporovat vznik takových středisek přímo ve firmách.

Kde má ale kraj tolik peněz vzít?

Kraj by se měl prostě snažit, aby měl víc peněz. To znamená nevyhazovat prostředky na zbytečné projekty a umět si je vyjednat na vládě.

Vidíte v rozpočtu kraje nějaké možnosti šetření?

Jasně, když se nebude dělat Rio – Lipno, letiště nebo heliport, který po roce přestane sloužit.

Problém s heliportem ale není rozhodnutí kraje, nýbrž ministerstva obrany.

Dobře, ale šéfem kraje je hejtman z ČSSD a jeho stranický šéf je premiér. Tak si prostě naše krajská koalice takové věci musí ohlídat.

Několikrát jste zmínil letiště. Do něj se investovalo hodně peněz, co byste s ním chtěl teď dělat?

Do letiště už se nasypala asi miliarda. Kromě oficiálních investic jsou tu takové, které se úplně nezmiňují, třeba personální náklady. Spočítejte si, kolik stojí provoz hasičské jednotky, která tam funguje. Je jasné, že teď už nemůžeme říct: Zavíráme, letiště se ruší. Ale někdo by měl nést odpovědnost za to, že se tam ty peníze nasypaly. Tedy krajské vlády ODS a ČSSD. Tihle lidé by měli říct, co s tím bude dál. Pořád se hledá investor a provozovatel. Teď je vize, že to bude překladiště a Číňani tudy budou lifrovat zboží do e-shopů. To je výborné.

Co byste tedy dělal vy?

Je to tak zásadní věc, že bychom si měli všichni zástupci politických stran sednout, pozvat si odborníky a dát dohromady další postup. Je třeba možnost, že by letiště v Plané byla letecká opravna. Ale stejně, dokud Budějovice nemají obchvat a po dálnici se nedojede do Prahy a Lince, tak není možné přemýšlet o letišti. Představa pana Zimoly, že tu bude přistávat bohatá ruská klientela, mě vždycky bavila. Opravdu mě těší, že by sem létali Rusové, když tu jezdíme po rozbitých silnicích.

Ale podle statistik investuje náš kraj do silnic nejvíc ze všech.

To, že se teď opravuje hodně silnic, není tím, že by pan Zimola byl tak šikovný, ale tím, že evropské investice, které jsme mohli 10 let čerpat na opravy krajských silnic, byly tak špatně připravené, že se nám to s odřenýma ušima povedlo na konci volebního období. Proto je teď rozkopaný celý kraj. Možná to zní až příliš kriticky, ale já tu nejsem od toho, abych někoho chválil.

Z toho, co říkáte, mám dojem, že s hejtmanem těžko najdete společnou řeč. Umíte si s ním představit povolební spolupráci?

Umím. Nemyslím si, že by mezi námi bylo něco osobního. Máme na spoustu věcí rozdílný názor, ale respektuji ho. To, že někdo kandiduje za jinou stranu, neznamená, že se s ním nebavím.

 

Autor: Martin Beneš, MF Dnes - Jihočeský

Autor: Martin Beneš, MF Dnes