Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Aktuality Středočeský kraj je pro dostavbu vodochodského letiště

Středočeský kraj je pro dostavbu vodochodského letiště

10. 10. 2011

Musí se ale zohlednit připomínky obcí v okolí letiště a minimalizovat hluk.

 

Odkaz: http://aktualne.centrum.cz/domaci/regiony/stredocesky/clanek.phtml?id=717126
 
Rozhodli o tom dnes krajští radní, řekl novinářům hejtman David Rath (ČSSD). Obce v okolí Vodochod, které proti záměru rozšíření letiště dlouhodobě protestují, rozhodnutí kraje kritizují.
Ministerstvo životního prostředí hejtmanství vyzvalo, ať se vyjádří k dokumentaci o vlivu stavby na životní prostředí. Radní se usnesli se, že záměr společnosti Penta podpoří.
"Pokrok nelze zastavit a aglomerace Prahy a Středočeského kraje si druhé mezinárodní letiště zaslouží," uvedl Rath. Radní k souhlasnému stanovisku údajně přiměly i bezpečnostní důvody. "Rozdělit riziko mezi dvě letiště je na místě," podotkl.
Hejtmanství podle Ratha chápe obavy lidí z okolí. Na druhou stranu musí brát v úvahu i požadavky lidí ze vzdálenějších měst, jako jsou Mladá Boleslav, Kolín a další, kteří by rozšíření Vodochod uvítali. Podstatně by se jim totiž zkrátila cesta na mezinárodní letiště.
Podle Ratha nelze zapomínat ani na to, že v těchto městech působí významné zahraniční společnosti jako Volkswagen nebo TPCA. "Pro tyto firmy je velmi zajímavé mít dostupné mezinárodní letiště," poznamenal. "My nemůžeme upřednostnit zájem lidí z Panenských Břežan proti zájmu lidí z Kolína, Mladé Boleslavi, Mělníka, Nymburka, Poděbrad, ale samozřejmě trváme na tom, abychom lidi z Panenských Břežan uchránili před negativními vlivy," shrnul hejtman.
Rathovi nezáleží na odborných názorech, tvrdí starosta
Starosta Líbeznic Martin Kupka (ODS) označil rozhodnutí kraje za podraz hejtmana Davida Ratha a jím vedené krajské rady. "Je to proti všem lidem, kteří v území žijí. David Rath dal najevo, že mu nezáleží na názorech Středočechů a ani na odborných názorech," řekl Kupka.
I krajský výbor pro životní prostředí se podle něj opakovaně vyslovil negativní názor na záměr. "Vyjádření je alibistické a nechci spekulovat, jaká je skutečná motivace Davida Ratha, co je skutečně ve hře," doplnil Kupka.
I k doplněné dokumentaci mají starostové sdružení v Iniciativě stop letišti Vodochody řadu vážných výhrad. Hejtmanovi chtějí obce připomenout, jeho slova před volbami. "Tehdy záměr rovněž odmítal," uvedl Kupka.
Investor má brát ohled na obce
Starosta Kralup nad Vltavou na Mělnicku a mluvčí sdružení Petr Holeček (STAN) přijal rozhodnutí kraje s velkou nelibostí. "Hejtman nebo jeho náměstci s žádnou s obcí z iniciativy o záměru nejednali. Vydali souhlas bez toho, aniž by to s námi konzultovali. Bez ohledu na 30.000 lidí, kteří v regionu žijí," namítl Holeček.
Hejtman podotkl, že provoz na vodochodském letišti byl i v minulosti a také dnes tam létají tři desítky letadel denně. "Není tedy pravda, že to letiště by bylo nefunkční a teď se tam budovalo na zelené louce," podotkl.
Připomněl, že po rozšíření má letiště dosáhnout v maximální kapacitě zhruba 25 až 30 procent současné kapacity Ruzyně, což podle něj není tak dramatické. Kraj nicméně trvá na tom, aby investor věcné výhrady obcí respektoval a udělal vše, co je v jeho možnostech, aby ochránil okolí před negativními dopady.
Mluvčí Letiště Vodochody Karel Hanzelka dnešní rozhodnutí kraje nekomentoval. "Pro nás je podstatné posouzení dokumentace EIA ze strany ministerstva životního prostředí," řekl. Provoz letiště Vodochody ovlivní provoz ruzyňského letiště podle něho minimálně.
"Dá se počítat s tím, že by počet letů na Ruzyni v budoucnu rostl, takže část budoucích letů vodochodské letiště převezme. Půjde o nízkonákladové a charterové lety, které nejsou pro ruzyňské letiště až tak významné," doplnil Hanzelka.

Autor: aktuálně.cz