Hlavní stránka Regiony Středočeský kraj Aktuality Starostové chtějí vědět,jak postihne letiště Vodochody děti

Starostové chtějí vědět,jak postihne letiště Vodochody děti

6. 10. 2011

Kralupy nad Vltavou (Mělnicko) -- Starostové obcí sdružených v iniciativě Stop Letišti Vodochody požadují, aby se letiště při zpracování dokumentace vlivu stavby na životní prostředí (EIA) zaměřilo na to, jaký dopad bude mít projekt na děti. Větší hlukové zátěži by bylo v celém území vystaveno více než tisíc dětí v mateřských školkách a téměř 2500 dětí v základních školách. Na dnešní tiskové konferenci iniciativy to řekl starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček (STAN).

 

Odkaz: http://denik.obce.cz/clanek.asp?id=6507970
 
V místech se zvýšenou hlukovou zátěží v okolí letiště, které chce společnost Penta modernizovat a rozšířit, je nejméně 19 mateřských a 11 základních škol. Vzhledem k plánovanému času provozu by se největší zátěž soustředila právě na děti, které dopoledne i odpoledne zařízení navštěvují, uvedl Holeček.
Proti tvrzení, že budoucí provoz mezinárodního terminálu bude mít zásadní negativní vliv na děti z okolí, se vedení letiště ohradilo. "Uvedenou argumentaci shledáváme jako naprosto neadekvátní, ale hlavně odborně nepodloženou. Obyvatelé obcí v okolí se de facto snaží vliv civilního dopravního letiště přirovnat ke zbrani hromadného ničení, což považujeme za absurdní," uvedl generální ředitel letiště Martin Kačur.
Dokumentace předložená v rámci procesu EIA zmiňuje podle zástupců iniciativy celou řadu zdravotních rizik hluku. V jedné z příloh dokumentace se například uvádí, že letecký hluk může odvádět pozornost dětí a narušovat jejich komunikaci s učiteli. "Zpracovatel tohoto znaleckého posudku ale přes všechny alarmující citace nevyvozuje pro záměr rozšíření Letiště Vodochody žádné významné závěry," doplnil Holeček.
Podle starostů obcí zapojených do iniciativy je ale třeba zaměřit se právě na zdravotní rizika pro děti. "Ty bychom měli chránit nejvíce. V tomto případě bychom je naopak vystavili největší zátěži," uvedl starosta Líbeznic Martin Kupka.
V příslušné části dokumentace EIA je ale podle mluvčího letiště Karla Hanzelky uvedeno, že přímé zdravotní dopady na obyvatele nebudou významné. "Významné budou v oblasti psychologické a sociální, především ve formě subjektivního obtěžování hlukem, způsobené vnesením hlukové zátěže z letecké dopravy do dosud převážně klidného území," citoval mluvčí ze studie.
Ředitel Psychiatrické léčebny v Bohnicích Martin Hollý ale na dnešní tiskové konferenci řekl, že dopady hluku na děti jsou vážné. "Zvýšený hluk může nejen komplikovat naprosto klíčové učení komunikace v mateřském jazyce. Pokud se sníží rozdíl mezi hlasitostí mluvené řeči a hlukem pozadí, vede to k poruchám vnímání. Proces učení se tak znatelně prodlužuje. Zvýšený hluk u citlivých osob může navíc podporovat agresivní reakce, vycházející z nepochopení komunikace," uvedl Hollý.
Letiště Vodochody hodlá v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících především nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Ostrý provoz má začít na přelomu let 2012 a 2013. Letiště chce konkurovat zejména pražské Ruzyni

Autor: Deník veřejné správy