Hlavní stránka Regiony Plzeňský kraj Aktuality Alternativní technologie na železnici v Plzeňském kraji

Alternativní technologie na železnici v Plzeňském kraji

27. 6. 2023

Plzeňský kraj hostil konferenci o rozvoji železniční infrastruktury pro potřeby bezemisních vozidel, kterou pořádal spolek Zelená železnice.

Přímo v budově krajského úřadu se setkali nejen zástupci Plzeňského, ale také Karlovarského, Ústeckého a Středočeského kraje s představiteli společností Správa železnic, Ministerstva průmyslu a obchodu, Zelená železnice, Škoda Transportation, Siemens Mobility, České dráhy nebo třeba ČEPRA.

Hlavním tématem byla tedy otázka budoucího využití alternativních technologií, současný vývoj a možnosti.

Konference o rozvoji železniční infrastruktury pro potřeby bezemisních vozidel
zdroj: Plzeňský kraj

Konference o rozvoji železniční infrastruktury pro potřeby bezemisních vozidel zdroj: Plzeňský kraj

My jsme rádi, že podobná setkání probíhají, protože díky nim společně hledáme cesty, jak vhodně a efektivně diverzifikovat způsob pohonu veřejné dopravy,“ poznamenal náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN).

Že využití alternativního technologií na železnicích není pro Plzeňský kraj otázka daleké budoucnosti, svědčí fakt, že v kraji už v příštím roce bude nasazeno 10 nových souprav, které budou pohánět moderní motory s možností využívat palivo dieselové HVO s příměsí odpadních hydrogenovaných rostlinných olejů. Díky používání HVO paliva se v reálných provozních podmínkách snižují emise o 80%. HVO je totiž alternativou k fosilní naftě. „Půjde vůbec o první využití takové technologie v našem kraji. Do provozu budou jednotky postupně nasazeny zhruba v polovině příštího roku,“ poznamenal vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Dušan Pakandl.

Na železnici je snaha snižovat emise části dieselové flotily a hledání dalších způsobů rozvoje dopravy. Debata se proto stočila k formám postupné elektrizace, zavádění hybridních bateriových vozidel (BEMU) nebo výzkumným projektům a využití vodíku, duálních pohonů či LKV. „O využití dalších alternativních technologií můžeme uvažovat na lince Plzeň – Domažlice, kde nám smlouva zajišťující dopravní obslužnost končí v prosinci roku 2026. Právě zde bychom v souvislosti s plánovanou elektrifikací části trati o bateriově-elektrických vozech BEMU mohli přemýšlet. Jiná varianta zatím aktuálně není na pořadu dne, ale situace příprav za 2 roky s ohledem na konec smluv ve veřejné linkové dopravě a na dráze v roce 2030 -2033, už může být jiná,“ dodal Dušan Pakandl.

 

Zdroj: https://www.plzensky-kraj.cz/