Hlavní stránka Regiony Moravskoslezský kraj Vliv dopravy na životní prostředí v Moravskoslezském kraji

Vliv dopravy na životní prostředí v Moravskoslezském kraji

2. 10. 2020

Ochrana ovzduší je prioritou celého Moravskoslezského kraje. Koronavirová krize však ovlivnila dosavadní fungování zaběhnutých struktur. Měl by Moravskoslezský kraj kvůli výpadku daňových příjmů omezit investice do ochrany životního prostředí?

Jan Lipner, lídr kandidátky STAN, ZELENÍ a NEZÁVISLÍ

Jan Lipner, lídr kandidátky STAN, ZELENÍ a NEZÁVISLÍ

Doprava je v současné době jedním činitelů, který v našem kraji snižuje kvalitu životního prostředí. Mezi nejvýznamnější negativní dopady dopravy patří nejen vypouštění škodlivých látek do ovzduší hluk, vibrace a zábor ploch. To vše omezuje ty, kteří v blízkosti silnic bydlí.  Doprava je zároveň velmi náročná na spotřebu energetických surovin, zejména ropy.
Snižování krajského příspěvku k emisím uhlíku je našim klíčovým závazkem. Mluvíme-li například o dopravě. Nevím, jestli je poslední rozhodnutí Centrálního výboru Ministerstva dopravy šlo tím správným směrem. Povolila se další dálnice pro náš kraj, místo obchvatu obcí a měst Dětmarovice a Dolní Lutyně. Nevím, jestli je to správný krok, my bychom ho určitě nepodpořili, protože se natáhneme na tranzitní dopravu z Polska na Slovensko a naopak. To našim lidem určitě nepomůže. Rozhodně to není ta cesta, kterou bychom se chtěli vydat, “ okomentoval krok ministerstva dopravy lídr hnutí STAN Jan Lipner. 

Ochrana krajiny a životního prostředí je jedním z bodu našeho programu. Kvalita životního prostředí každý den ovlivňuje kvalitu našich životů. Jak omezit silniční dopravu? 

Dopady dopravy na životní prostředí lze snížit zejména využíváním šetrných způsobů dopravy. Pěší chůze, jízda na kole, upřednostňováním veřejné dopravy,  zejména kolejové, která je z energetického hlediska zhruba pětkrát efektivnější než doprava silniční. Dopady nákladní dopravy by bylo možné snížit eliminací často nesmyslných přesunů zboží na obrovské vzdálenosti. K tomu může přispět každý z nás, například podporou místní produkce.
Jedná se o region, ve kterém žijeme.

Nám to není jedno.