Hlavní stránka Regiony Moravskoslezský kraj Nová etapa vzdělávacího systému

Nová etapa vzdělávacího systému

25. 9. 2020

Vzdělávací systém je jednou z priorit našeho volebního programu. Chceme našim studentům a žákům zajistit pokud možno to nejlepší možné vzdělání. V souvislosti s druhou vlnou pandemie dochází ke komplikacím, je na to stávající stav našeho školství připraven? 

ilustrační foto

ilustrační foto

Všechny vzdělávací instituce, ať už se jedná o základní školy, střední školy, vysoké školy či univerzity, prochází v posledních měsících velkou revolucí.
Kvůli opatřením, které jsou v souvislosti se šířením koronaviru nařizovány, se výuka některých institucí musela opět přesunout do online prostoru. Dá se ale vůbec vyučovat distančně a plnohodnotně?

Většina vysokých škol a univerzit už přešla na distanční výuku. Základní a střední školy by však mohly narazit na problém. Mají už opravdu všechny děti po jarních zkušenostech přístup k počítači i internetu?
Školy se údajně v případě nákazy covidem připravují na distanční výuku, snad se k tomu jednotlivé instituce postaví lépe, než jako tomu bylo na jaře. Tehdy zdaleka nebyli podchyceni všichni žáci a takzvaná výuka na dálku často pouze prohloubila sociální rozdíly mezi nimi, “ konstatuje  lídr hnutí STAN Jan Lipner. 

Po vzoru Oxfordu a jiných významných univerzit v Británii a USA bych v současné situaci distanční studium doporučil. U vysokých škol je to jednodušší a lépe realizovatelné oproti školám základním. Studenti se tak učí samostatněji pracovat, nejen pasivně konzumovat výklad učitele. Platí to i pro střední školy. Jakožto vysokoškolský externí učitel mohu říct, že i klasickou medicínu je možné částečně vyučovat distančně. Výuku teorie v aulách lze plnohodnotně přenést do online prostoru, praxe v nemocnici s výukou individuálních zdatností však ne. V zahraničí výuka takto probíhá bez problémů a to i na nejlepších univerzitách," přidává se kandidát do Senátu Rostislav Gromnica.
"Je to výzva i pro naše školství, navíc částečně vynucená pandemií. Učitelé se nové postupy výuky musí učit stejně jako studenti. Nepochybuji, že by tento model mohl fungovat ve formě smíšeného distančního a kontaktního studia. Navíc by přinesl úsporu nákladů na provoz škol a univerzit .
V kombinovaném distančním studiu vidím i možnou cestu, jak pomoci Lékařské fakultě Ostravské univerzity při akreditačním řízení menší nároky na přítomnost učitelských kádrů v prostorách školy, aby mohla opět vychovávat mladé lékaře, kteří v našem průmyslovém regionu velmi chybí.
” dodává  Gromnica.