Hlavní stránka Regiony Moravskoslezský kraj Doprava: Lidé se nesmí stát rukojmími špatných rozhodnutí

Doprava: Lidé se nesmí stát rukojmími špatných rozhodnutí

1. 10. 2020

Každou zimu si starostové horských oblastí Beskyd, stejně jako starostka Frýdlantu nad Ostravicí Helena Pešatová, uvědomí, že v dopravě je něco hodně špatně. 

Helena Pešatová - kandidátka do Senátu ČR

Helena Pešatová - kandidátka do Senátu ČR

V zákonech. Nebo v jejich dodržování. Nebo v systému. Třeba když autobus přivážející děti ze škol nebo lidé vracející se z práce se zdrží v kolonách dlouhé hodiny na silnici I/56 vedoucí na Slovensko, někde kolem Bílé nebo Starých Hamer, na cestě zatarasené uvíznutými kamiony. Naskýtá se nám častý obrázek bezradných řidičů v pantoflích stojících na sněhové pokrývce v kopci nad převrženým náklaďákem s letními pneumatikami a cizí státní poznávací značkou. Kolony neschopny dalšího pohybu dokud jim nepomůže těžká technika. Starostka se pak ptá, jak je možné, že pokutu z Rakouska za rychlou jízdu má český řidič doma kolikrát dříve, než se vrátí z dovolené, a neodváží se ji nezaplatit. A profesionální řidiči ze zahraničí si v České republice dovolí jezdit v rozporu s předpisy bez obav z postihu, protože tak daleko respektování našich nařízení správních úřadů a policie nedosáhnou. A jak je vůbec možné, že kamiony mohou jezdit po úzkých horských silnicích, které jsou pro nákladní dopravu zvláště v zimě zcela nevyhovující a komunikace se musí kvůli přetíženým nákladům rok co rok opravovat? Proč nejsou místo toho povinně nasměrovány tak, aby jezdily po odpovídajících rychlostních úsecích?
Jako starostce mi chybí zákonný nástroj, který by mi umožnil takové situace řešit. Pokud se stanu senátorkou, nehodlám se plést do dopravy, které by se měli věnovat odborníci. Ale vím, co nás ve městech a obcích v dopravě trápí a budu usilovat o to, aby někdo kompetentní a znalý našel řešení,“ říká Helena Pešatová a dodává: „S úlevou, zřejmě jako všichni z naší oblasti, sleduji stavbu obchvatu Frýdku-Místku. Po neskutečně dlouhých letech neudržitelné komplikované dopravy se jistě městu, ale hlavně všem jeho obyvatelům, silně uleví.  Můj velký dík patří všem, kteří se o to zasloužili!
Frýdecko-Místecku a regionu obecně by také velmi prospěla už dlouhé roky plánovaná elektrifikace železniční tratě z Ostravy do Valašského Meziříčí a zvýšení její kapacity. Projekt je však již léta v řešení a jeho konec v nedohlednu. Mezitím nechala Správa železnic kvůli častým vážným dopravním nehodám nově zabezpečit v uvažovaném úseku železniční přejezdy. To je samozřejmě dobře. Jenže řada přejezdů, do kterých se navíc nedávno investovalo, případnou elektrifikaci v budoucnu velmi zkomplikují. Jednotlivé kroky tak vypadají velmi nepromyšleně a nekoncepčně. Elektrifikace by přitom zrychlila obslužnost celého regionu, lidé by se rychleji dostávali do práce, ubylo by aut na silnicích a spojovacích tazích mezi městy. Prospělo by to ekologii, přesunula by se více doprava vytěženého kůrovcového dřeva z kamiónů na železnici, mohla by se snížit potřeba parkovacích míst ve větších městech, mohlo by to mít dopad na posílení turismu.

Další problém se otevřel nyní, když se kvůli špatně provedené rekonstrukci výrazně opozdí zprovoznění jednoho z frýdlantských mostů. To trápí nejen samotné město Frýdlant nad Ostravicí, ale také malé vesnice v jeho sousedství. Po dobu několika dalších měsíců totiž budou auta i nadále projíždět přes úzké silnice přilehlých obcí. „Věřím, že o způsobu řešení vzniklé situace bude správně co nejdříve rozhodnuto, aby se právě lidé, žijící v této lokalitě, nestali rukojmími vzniklého konfliktu mezi majitelem komunikace a zhotovitelem mostu,“ říká Helena Pešatová.

Jistě by i v tomto případě pomohla změna v systému výběrových řízení veřejných zakázek, v nichž se musí z valné většiny vybrat dodavatel s nejnižší nabídnutou cenou. Vyřadit ho z veřejné soutěže nelze ani v případě, že už na předchozích stavbách zklamal. 
V dopravě, a nejen v ní, je těch témat, k jejichž řešení nemají jednotlivá města sílu ani kompetence, celá řada. I když senát je tvůrcem zákonů jen ve výjimečných případech, tak věřím, že jako senátorka bych uměla systémové řešení těchto problémů ovlivnit výrazně účinněji než z pozice starostky malého města,“ je přesvědčena Helena Pešatová.