Hlavní stránka Regiony Jihomoravský kraj Co s kamiony mimo zpoplatněné úseky? Varianta dalšího rozšíření mýta se zatím odkládá.

Co s kamiony mimo zpoplatněné úseky? Varianta dalšího rozšíření mýta se zatím odkládá.

21. 7. 2020

Až o stovkách dalších kilometrů silnic se uvažovalo, že na nich bude také zavedeno mýto. Tři ministři dopravy převraceli v minulosti toto téma naruby a zase zpět. Do toho pak přišel letos koronavirus, a tak byl nyní termín pro rozhodnutí odložen zřejmě o několik čtvrtletí.

Kandidát na hejtmana František Lukl (Starostové pro jižní Moravu)

Kandidát na hejtmana František Lukl (Starostové pro jižní Moravu)

Letos v lednu se mýto rozšířilo o asi devět set kilometrů. Mnozí starostové se začali obávat kamionů jedoucích mimo nově zpoplatněné silnice a skrze obce.

Někdejší ministr dopravy Dan Ťok (ve funkci za ANO od prosince 2014 do dubna 2019) sice už nebyl v té době šéfem resortu, ale v minulosti řešil podobné téma. Jako východisko viděl nulovou sazbu pro vybrané úseky.

Kremlík: Další zpoplatnění

Jeho nástupce Vladimír Kremlík (ve funkci za ANO od dubna 2019 do ledna 2020) jeho ideu odmítl a nabídl v podstatě opačné řešení. Tedy zpoplatnění nových úseků.

„Pokud by samozřejmě docházelo k tomu, že by se kamiony vyhýbaly zpoplatněným úsekům, chceme je také zpoplatnit,“ říkal v říjnu minulého roku.

Mýto v Česku

Od ledna 2020 funguje na 2409 kilometrech dálnic a vybraných silnic první třídy satelitní mýtný systém. Technologie současného správce mýtného systému, společnosti CzechToll, nahradila předchozí mikrovlnný systém, který provozovala společnost Kapsch.

Podle původních předpokladů státu se letošní roční výnosy měly po rozšíření navýšit o 1,5 miliardy korun na přibližně 12,5 miliardy korun. To ale vzhledem ke koronavirové krizi nyní neplatí. V současnosti je do systému zaregistrováno přes 489 tisíc vozidel, z čehož je více než 150 tisíc z České republiky a přes 338 tisíc ze zahraničí. Mýtný systém se týká nákladních vozidel a autobusů.

Sledování vybraných úseků mělo trvat půl roku. Některé obce se do něj na začátku letošního roku pustily samy. Například jihomoravský Kyjov. Obával se vyššího kamionového provozu na silnici, která vede souběžně s nově zpoplatněnou směrem na Slovensko.

Havlíček: Pro rozhodnutí nám chybí dostatek dat

Do toho však přišel koronavirus a zavedení nouzového stavu. „Potřebujeme mít maximální množství dat a já se obávám, že to druhé čtvrtletí nám to dost zásadně shodilo. To rozhodnutí by paradoxně bylo v neprospěch postižených obcí,“ uvedl k tomu další ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO ve funkci letos od ledna). Vyhodnocení tak chce posunout o další jedno, možná dvě čtvrtletí.

K dispozici jsou tak jen některá data. Například ta, podle nichž projelo loni v listopadu Kyjovem 170 tisíc aut měsíčně a zhruba každé čtvrté bylo nákladní. Letos v červnu to podle sčítání bylo o tři tisíce aut víc. „Po době nouzového stavu je jednoznačné, že došlo k navýšení tranzitní dopravy. Proto žádáme ministerstvo dopravy, aby dostálo úkolům, ke kterým se zavázalo,“ řekl starosta Kyjova František Lukl (Starostové pro jižní Moravu).

Ministerstvo: Sběr dat pokračuje

Nárůstu dopravy se obávali i v Cehnicích na Strakonicku, kudy prochází tah na Domažlice a Klatovy. Nákladních aut tam mírně přibylo.

Podle místních se to ale špatně posuzuje, protože nikdo neví, jak koronavirová krize dopravu ovlivnila. Ministestvo dopravy tedy vyčkává, až bude k dispozici více relevantních dat.

Zdroj: čt24