Hlavní stránka Regiony Jihomoravský kraj Bagry a kolony na dálnicích: letos naposledy

Bagry a kolony na dálnicích: letos naposledy

31. 3. 2020

Modernizace dálnice D1 mezi Brnem a Prahou navzdory opatřením kvůli koronaviru vrcholí, dělníci se letos pustí do práce na celkem 71 kilometrech. „K přibližně měsíčnímu posunu zahájení dochází pouze u dvou úseků, to se ovšem Jihomoravského kraje netýká,“ podotkl Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Starosta Rousínova Jiří Lukášek (Starostové pro jižní Moravu).

Starosta Rousínova Jiří Lukášek (Starostové pro jižní Moravu).

Nedávno dělníci zahájili přípravné práce na dosud netknutém desetikilometrovém úseku mezi Ostrovačicemi a Devíti kříži.
Samotná generální rekonstrukce odstartuje tuto sobotu a má být hotová v příštím roce, kdy firmy dokončí poslední části modernizace D1.
A tak mají řidiči velkou naději, že hlavní dálnici protínající jižní Moravu budou v roce 2021 konečně brázdit bez omezení, což jim zjednoduší cestu nejen do hlavního města, ale také napříč regionem.
Ještě delší dobu než ve směru na Prahu totiž snáší komplikace a zúžení na D1 právě kolem Brna až k Vyškovu, kde dálnice také dostává nový povrch. První pětikilometrový úsek mezi Rousínovem a Holubicemi začali silničáři opravovat už v roce 2012, postupně přibývaly další v celkové délce 50 kilometrů. „Mezi Kývalkou a Vyškovem jsme skončili už loni,“ připomněl Studecký.
Z jihomoravské části D1 tak kromě ostrovačické části chybí úsek za Vyškovem směrem na Ostravu, kde se začne pracovat v srpnu. „Jedná se však pouze o údržbové práce za účelem prodloužení životnosti vozovky,“ podotkl Studecký s tím, že dálnice za Vyškovem zahájila provoz teprve před 15 lety, takže komplexní oprava zatím není třeba.
„Na D1 u Brna nás čekají ještě rekonstrukce mostů, v přípravě je například ten přes řeku Svratku,“ přidal mluvčí ŘSD další místo, kde se má pracovat od července do října.
Že se opravy chýlí ke konci, vítají i policisté. „Každé omezení přináší komplikace. Zahuštění dopravy má vliv na vytváření kolon s potenciálními následky v podobě dopravních nehod, a problém je i nárůst provozu na objízdných trasách,“ shrnul šéf jihomoravské dopravní policie Jindřich Rybka.
Taková situace loni nastala třeba v Rousínově, když se opravoval sjezd u Vyškova a šoféři museli zamířit z dálnice pryč.
„Naštěstí to nebylo katastrofální,“ řekl Jiří Lukášek, starosta šestitisícového města, kde si už na hustější provoz za poslední roky zvykli. Řidiči totiž zdejší trasu volí takřka vždy, když je dálnice ucpaná.
Práce v posledních letech ovšem nepostihly jen jihomoravskou část D1, ale i celou D2 z Brna až k Břeclavi. Na ní začaly první opravy před sedmi lety a nedávno se rozběhly další mezi 32. a 43. kilometrem ve směru na Brno. „Cementobetonová vozovka je ve velmi špatném stavu, jsou tam prasklé desky, trhliny či poruchy v podélné spáře,“ přiblížil Studecký.
V této části už tak poslední dny jezdí řidiči ve zúžení. A na podzim se počítá s dalšími úseky. Na ten opravovaný jeden z nich naváže až ke 24. kilometru u Hustopečí, další dva jsou za Břeclaví ke státní hranici v každém směru. „V přípravě je rekonstrukce od 49. po 53. kilometr ve směru na Bratislavu, na Brno pak mezi 49. a 50. kilometrem,“ objasnil mluvčí ŘSD. Pokud dělníci nezačnou ještě letos, pustí se do práce nejpozději příští jaro, ve stejném roce má být hotovo. Ani tady epidemie koronaviru harmonogram zatím nijak nenarušuje.


Konečně plynulejší provoz, přesto na hraně kapacity
Pokud vše vyjde podle plánu, těmito posledními úseky skončí i celková rekonstrukce dálnice D2. Oba hlavní tahy v kraji tak budou opraveny a řidiči na nich projedou příští rok bez jakýchkoli uzavírek, zúžení či snížené rychlosti. „Navíc vzhledem k faktu, že D2 se v Brně napojuje na D1, lze očekávat plynulejší provoz i tam,“ prohlásil Rybka.
Nicméně úsek dálnice D1 okolo Brna je i tak na hranici kapacity. Rybka připomíná, že problémy způsobuje hlavně fakt, že klíčová část je využívána i jako část chybějícího obchvatu Brna, na který se napojují významné dopravní tepny.
Silničáři proto už roky připravují rozšíření zdejší dálnice na šest pruhů, jenže zahájení stavebních prací se neustále posouvá. V současnosti šéf brněnského závodu ŘSD David Fiala hovoří o nejbližším termínu v roce 2022. „To bychom startovali právě na úseku mezi napojením dálnice D2 a silnice I/52. Jde totiž o nejvytíženější část a je tedy i tlak na to, abychom zde začali pracovat co nejdříve,“ poznamenal Fiala.
U dalších částí však projektanti nejsou tak daleko, kompletní šestipruh na necelých třiceti kilometrech od Kývalky k Holubicím na Vyškovsku má být podle stávajících termínů hotový v roce 2032. Staré dokumenty na rozšíření totiž předělávají na základě nových norem a legislativy, což je i případ některých úseků na dlouhá léta slibované dálnici D52 do Vídně. Její stavba skončila v roce 1996 u Pohořelic, od té doby se do země nekoplo.
Právě tam však na příští rok plánuje ŘSD začít po čtvrt století s novým úsekem – obchvatem Mikulova. Od konce minulého roku na něj má pravomocné územní rozhodnutí, vše ale může zkomplikovat podaná žaloba spolku Děti Země.

Autor: Marek Osouch  |  Zdroj: MF DNES