Hlavní stránka Regiony Hlavní město Praha Radní skládají nový rozpočet. Bez bolestných úspor i třenic to nejde

Radní skládají nový rozpočet. Bez bolestných úspor i třenic to nejde

8. 10. 2015

Nová vláda poprvé tvoří vlastní rozpočet. A trápí se u toho. Radní dostali za úkol šetřit a koalice musí vyřešit zásadní spor o financování městských částí.
Radní skládají nový rozpočet. Bez bolestných úspor i třenic to nejde

Radní skládají nový rozpočet. Bez bolestných úspor i třenic to nejde

Tučná léta má Praha za sebou, jak dokládají rozpočty v posledních letech. I to je jedna z příčin, proč je tento týden jednání koalice o financování chodu města v příštím roce tak napínavé. Radní obracejí na papíře i jednotky milionů, což jsou v celkem padesátimiliardových ročních příjmech, i když to zní neuvěřitelně, jen „drobné“.

Rozpočet na příští rok by se měl pohybovat zhruba ve stejné výši jako letos s tím, že běžné výdaje na chod města se zvýší o inflaci a na investice zbude méně než letos. Podle informací pro radní by to mělo být nejméně za poslední léta – pouze šest miliard. Nejdůležitější budou výdaje za stavbu čistírny odpadních vod na Císařském ostrově či sídla záchranné služby.

Problém číslo jedna je patrný hned na první pohled. Radní byli při rozepisování svých běžných výdajů příliš rozmařilí. Musí šetřit a škrtat. „Dostali za úkol, aby se nad svými kapitolami zamysleli, aby nám vznikl prostor na investice. Běžné výdaje jsou v návrzích zatím trochu nadhodnocené,“ uvedla správkyně městské pokladny náměstkyně Eva Kislingerová (ANO). Žádané úspory se u jednotlivých radních liší, ale řádově se pohybují mezi pěti až deseti procenty.

Jakkoli se běžné výdaje zdají být na první pohled nudné, jedná se o klíčovou část rozpočtu. Vždyť letos dosáhly rekordní výše, když překročily částku 40 miliard korun. Minimálně poslední dva roky město dramaticky zdražuje vlastní chod. Letos se jeho cena zvýšila o bezmála dvě miliardy, protože víc stál dopravní podnik nebo městská policie. I letos nejvíce podražila doprava, když náklady na provoz Blanky a nové části metra A spolykají asi 900 milionů ročně. Přitom podobně jako v domácnostech i na magistrátu platí, že čím více ušetří za elektřinu či papíry do tiskáren, tím víc bude mít Praha na nové školy a silnice. Kislingerová slibuje, že další nárůst by měl být nižší. Pro rok 2016 počítá s navýšením o asi dvouprocentní inflaci. Město se tak nedostane na tvrdší úroveň úsporných opatření, která nastavil už exprimátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Na silnice méně peněz Na investice tak zbude méně – podle předběžných odhadů asi šest miliard, což by byl drastický propad oproti letošním 11 miliardám. Lze však předpokládat, že k tak vážnému propadu nedojde a že se podaří peníze najít. Podle Kislingerové by měl být rozdíl nakonec mírný v řádu jedné miliardy. S nařízenými úsporami se radní nejspíše vypořádají, zásadní vliv na koalici však může mít spor o dotace městským částem. Trojkoalice, hlavně radní Jana Plamínková (STAN), chce změnit financování tak, aby malé radnice dostaly více peněz. Už měsíce se na tom vedení Prahy nemůže shodnout a nyní mají politici na stole variantu s číslem 17. Zjednodušeně řečeno, Plamínková by chtěla malým radnicím přidat celkem půl miliardy, její koaliční partneři prosazují navýšení o 150 milionů. Předseda finančního výboru Miloslav Ludvík (ČSSD) to považuje na kompromis – 150 milionů prý město najde v napjatém rozpočtu snáze než půl miliardy.

„Naše městská část má minimálně dvakrát menší rozpočet než stejně velká obec třeba ve Středočeském kraji,“ upozornil na obtíže ďáblický starosta Miloš Růžička (STAN). Malé radnice jsou podle něj kvůli nedostatku peněz v tíživé situaci, kdy nemohou plánovat větší investice a musí se spoléhat na dotace magistrátu, které Praha často dělila podle barvy stranické knížky lidí ve vedení radnic. „Starostové navrhli, aby všechny městské části dostávaly 2 900 korun na jednoho obyvatele,“ popsala princip Plamínková. Některé radnice podle současného modelu berou „na hlavu“ více a jiné méně.

Trojkoalice je v tomto požadavku neústupná. Původně navrhovala, že peníze získá navýšením daně z nemovitosti, což však odmítlo hnutí ANO. A nedávno padlo, že by metropole mohla zdražit svoz odpadu, na který ročně doplácí 300 milionů. To zase odmítá ČSSD.

Jakou možnost si město vybere, mají radní rozhodnout dnes. Naposledy v úterý se o tom ale pohádali.

 

Autor:Kateřina Frouzová, MF DNES