Hlavní stránka Info a média Výstupy z médií Právo: Gazdík: Starostové si jsou s lidovci podobní

Právo: Gazdík: Starostové si jsou s lidovci podobní

28. 7. 2015

Rozhovor s Petrem Gazdíkem o budoucnosti Starostů a nezávislých.
Právo: Gazdík: Starostové si jsou s lidovci podobní

Právo: Gazdík: Starostové si jsou s lidovci podobní

* Pane úřadující předsedo, jsou Starostové a nezávislí skutečnou opoziční stranou?

Určitě ano. Nesouhlasíme s tím, co dělá tato vláda. Koncepční věci buď odkládá, nebo ruší, žije z ekonomického růstu v Evropě, z toho, co jí ušetřily minulé vlády. Rozhazuje a neřeší, co bude za pět nebo deset let. Připravuje jen nová byrokratická opatření, ať je to třeba zákon o kontrole ve veřejné správě, který je pro obce naprosto příšerný, nebo elektronickou evidenci tržeb. Důchodová reforma se neřeší, moje nebo vaše generace vůbec neví, z čeho bude žít v důchodu.

* Ptám se proto, že v krajských volbách budete zřejmě v Jihočeském, Olomouckém, Libereckém a v Karlovarském kraji a na Vysočině kandidovat na jedné listině s lidovci, kteří jsou součástí této vlády.

Jsem krajský zastupitel už druhé volební období. Každý krajský zastupitel vám řekne, že 95 procent veškerého krajského rozhodování jsou rutinní záležitosti – např. přesuny majetku v rámci zřízených organizací nebo údržba silnic. V tom nebudete mít jiný názor. Jde spíš o směr. To, co je cílem pro Starosty, je zrušit oranžovorudé koalice v krajích. Třeba můj Zlínský kraj přivádí do zadlužení.

* Stejně mi připadá paradoxní, že tuto vládu kritizujete, ale s vládní KDU-ČSL chcete vládnout v krajích.

I některé strany, které jsou zarytě proti vládě, třeba TOP 09, jsou v koalici s hnutím ANO. Tam jsou vztahy daleko vyhrocenější. Starostové a lidovci jsou konzervativní strany, které ctí rodinu jako základ státu a obec jako druhý základ státu v případě, že rodina selže. My jsme si s lidovci ideologicky v mnoha věcech podobní. ANO s TOP 09 si podobné nejsou, a přesto jsou spolu v koalicích třeba v Příbrami, Pardubicích či v Praze 6. Starostové rozhodují pragmaticky a snaží se prosadit svou ideologii. V krajích je velmi blízká jak TOP 09, tak KDU-ČSL.

* Ale s TOP 09 nakonec nebudete kandidovat v žádném kraji. Dokonce jste prohlásil, že pokud budou Starostové v krajských volbách úspěšní, nepůjdete společně ani do Sněmovny v roce 2017.

TOP 09 má nedostatek lidí v krajích, kde my Starostové jsme velmi silní. Vezmu to zeširoka. Dostali jsme se do fáze, kdy není naplňována česká ústava. Parlamentní demokracie by měla fungovat na základě volné soutěže politických stran. Kdo ale dnes z úspěšných a schopných lidí, kteří nejsou kariéristé, vstupuje do politické strany? Staré strany selhaly nebo nemají důvěru, nehájí ideje, ale snaží se jen o volební úspěch. Pak tu jsou strany, které vznikají shora, na základě toho, že si nějaká známá tvář nebo bohatý člověk založí uskupení, které uspěje. Podívejte se, co se stalo ANO v Ústí nad Labem nebo v Českých Budějovicích, kam naběhli lidé, kteří ANO použili pouze jako výtah k moci. Nejde o ideologii a hájení veřejného zájmu. Jde jen o hájení svých zájmů. Naopak Starostové vznikají zdola a fungují jinak. My si myslíme, že jsme politickým hnutím budoucnosti. K nám chodí lidé, kteří jsou důvěryhodní pro ostatní, lidé, kteří se osvědčili.

* Vy máte základ zdola, ale ne program. Na vašich stránkách má program hnutí 23 řádků. Není potřeba na něm zapracovat?

Máte pravdu. Ale já šel do politiky s konkrétním cílem a ten jsem splnil. To nemůže říct mnoho poslanců. Chtěl jsem prosadit změnu rozpočtového určení daní a to se mi podařilo. Naše základní idea je, že tento stát nerozhoduje dobře, protože se nerozhoduje co nejblíže občanovi, ale mnohem dál. Není možné, aby se rozhodovalo tam, kde občana neznáte. Způsobuje to problémy se sociálními dávkami, s administrativou, korupci.

* Jak se má ale volič orientovat, když nemáte jasný program?

Jestli je KDU-ČSL klidná síla, tak Starostové jsou nenápadná síla. V pravém čase představíme všechny naše trumfy a osobnosti, které se k nám hlásí a dávají dohromady naše ideje. Chceme představit komplexní změnu. Nebudeme říkat obecné fráze typu, že budeme chránit životní prostředí. Řekneme konkrétně jak. Nebudeme říkat, že budeme dbát o blaho důchodců, ale řekneme, co pro ně uděláme.

* S osamostatněním Starostů na celostátní úrovni to tedy myslíte vážně?

Teď to neumím říct. Chceme řešit konkrétní problémy. Půjdeme na celostátní úrovni do voleb znovu s TOP 09 nebo s jiným partnerem, podle toho, jak dosáhnout svých cílů. Nemáme žádného miliardáře ani kmotra, jsme financováni z našich mandátů a několika málo darů. Jestli budeme schopni se osamostatnit, ukážou krajské volby 2016. Generace politiků, kteří začali v roce 1989, jako je pan premiér, který nikdy nikde nepracoval a neseděl jinde než v parlamentu, řídí zemi krátkozrace. Dobrý starosta vidí dál než za volební období a za katastr obce. Premiér nevidí za vlastní volební období ani za hranice státu.

* Ono to vypadá tak, že TOP 09 nemá podle průzkumů šanci výrazně uspět, a proto ji opouštíte a hledáte strategicky výhodnějšího partnera.

To vůbec není pravda. My jsme s TOP 09 uzavřeli smlouvu, platí do roku 2017. Nejsme ani žádaná nevěsta, ale ani lehká děva. Jsme svébytné politické hnutí, které má své cíle. Spolupráce s TOP 09 jeden konkrétní cíl splnila. Krajské volby odpovědí na to, zda si už národ uvědomil, že spasitelé nespadnou z nebe, ale lidé, za kterými jsou konkrétní výsledky, mohou tento stát někam posunout. Pokud si to ještě tento stát neuvědomuje, není to pro nás tragédie. Klidně počkáme na regionální úrovni na správný čas, který pro Starosty přijde.

* Když mluvíte o spasiteli, myslíte tím Andreje Babiše?

Zatím mu to ale nevychází, zatím jen špatně vybírá daně a vymýšlí nová byrokratická opatření. Případně schválí něco, čeho pak vzápětí lituje – třeba zrušení těch třicetikorunových poplatků ve zdravotnictví.

* Zvěsti o tom, že by se Starostové byli ochotni domluvit na nějan ké bližší předvolební spolupráci třeba ve sněmovních volbách s hnutím ANO, jsou jen fámy?

Nám jde o kvalitu. Jak říkal náš bývalý prezident, velmi výrazně zvedám obočí a mračím se nad tím, co se stalo ANO v Ústí a v Budějovicích. Ta strana nemá pevnou základnu ani ideologické zázemí. Je to strana jednoho člověka. Nemyslím, že by Starostové spolupráci s někým takovým schválili. Jsme demokratické hnutí. Zatím nám skutečné úspěchy a plnění předvolebních slibů u ANO chybějí. To v TOP 09 všechno, nad čím jsme si s panem Schwarzenbergem nebo Kalouskem podali ruku, platilo. To je základ slušné politiky.

* Netajíte se ale názorem, že s Babišem je diskuse věcná.

Já jsem řekl, že jsem schopný se s Babišem o čemkoliv a kdykoliv pohádat. Dobré řešení se rodí v diskusi. Můžu s někým v politice nesouhlasit, hádat se s ním do morku kosti, ale nemůžu se s ním nebavit.

* Není podle vás vztah Kalouska s Babišem až moc vyhrocený?

Z mého pohledu některé urážky obou pánů už jsou za hranou. To není politika, kterou bych chtěl já dělat.

* Připojí se Starostové k obstrukcím a blokování Sněmovny při projednávání zákona o elektronické evidenci tržeb?

Ano. Elektronická evidence tržeb je naprostý nesmysl. Přinese jen obrovskou byrokracii. Navíc vzniká otázka, jestli zákon nepřinese korupční potenciál. Úředník finančního úřadu bude vědět, co konkrétní živnostník dělá – od koho nakupuje, komu prodává a za kolik. Úředník ty informace může prodat někomu dalšímu a ten může toho podnikatele zlikvidovat. Nechci vytvářet Velkého bratra. Pan Babiš se zaměřuje na malé živnostníky, a přitom jeho výběr daní je tristní. Neplatí zejména velké korporace. Před časem mluvil o karuselových obchodech. Tak ať je zatrhne! Ať se zaměří na velké korporace. On se zaměřuje na ty nejmenší. To je to řešení, co sliboval před volbami? To mu nemůže národ baštit! Já chci vidět úspěch ve výběru daní u velkých firem. Ať se tu přestane krást, jak sliboval. Zatím nedělá nic, jen se hádá o elektronickou evidenci tržeb.

* Spousta občanů ale říká, že platit daně mají všichni. Princip EET řada lidí schva -luje.

To jsou voliči, kteří o tom nic nečetli. Když mi řeknete, že chcete, aby se lépe vybíraly daně a všichni měli rovné povinnosti, tak s tím nelze nesouhlasit. Ale přečtěte si, jakou byrokracii ten zákon přinese, a domyslete si, jak se opatření dá zneužít. S tím si už nikdo neláme hlavu. Babiš umí svoje média naklonit tak, aby o tom psala hezky a aby volič viděl jen bohulibý cíl a nemohl s tím nesouhlasit.

* Opozice tento návrh kritizuje, ale nevšimla jsem si, že byste přinesli jiný návrh na lepší výběr daní.

My nepotřebujeme nosit jiné návrhy. Miroslav Kalousek byl ministrem financí dvakrát oceněným mezinárodními institucemi. Zlepšil výběr daní. Ten z roku 2013 je v porovnání s tím, jaká byla ekonomická situace tehdy, a jaká je nyní, mnohem lepší než dnes. Pan Babiš nevybírá daně tak, jak má. Obce to pociťují. Například v Suché Lozi (obec, kde je Gazdík místostarosta – pozn. red.) je za první půlrok vybraná daň z příjmu právnických osob na 44 procentech – má být na 50 procentech.

* Takže obstrukce při jednání o zákoně o EET podpoříte.

Určitě. Zákon má hezkou fasádu, ale když se podíváte do jeho střev, tak zjistíte, že k ničemu dobrému nevede. Zablokováním toho zákona můžeme paradoxně Babiše zachránit před velkým průšvihem. Protože když se jakýkoli elektronický systém v této zemi zaváděl, tak selhal. Nebylo možné vydat ani poznávací značku a řidičský průkaz nebo vyplatit příspěvky na péči a podobně. Jak by vypadala tato věc reálně, to si neumím představit.

* Vy věříte, že obstrukce k něčemu povedou? Nebude to jen zbytečná ztráta času?

Ústavní soud jasně zkonstatoval, že obstrukce jsou legitimní prostředek opozice, jak něčemu zabránit. Ale chápu, že pro voliče to není příjemná podívaná. Jako místopředseda Sněmovny bych chtěl hájit určité hranice slušnosti. Snad se sám nevytočím natolik, že nebudu chtít někomu jednu vrazit (smích).

* Velkým tématem je přijímání uprchlíků. Jak se k tomu staví STAN?

Starostové si uvědomují, jakou kritickou situaci by to v obci vyvolalo, kdyby přijala uprchlíky, a jak by ji musela řešit, protože by to nebyla schopná řešit státní správa nebo policie. Proto jsou Starostové k přijímání uprchlíků negativně naladěni. Ale máme morální povinnost pomoci lidem, kteří jsou v ohrožení života. Způsobů je mnoho. Řešením nejsou kvóty ani přijímání uprchlíků, které neznáme a nevíme, jestli to nejsou džihádisté. Každý člověk by se měl zamyslet, zda je schopen pomoci někomu konkrétnímu. Nemůžeme spoléhat na stát, EU nebo lidstvo. Budeme to muset zařídit sami, spolupracovat, vytvářet funkční rodiny a obce. Co se šíření islámu týče, připadají mi humorná hnutí, která chtějí kandidovat do krajských voleb, aby zabránila šíření islámu. Kraje v otázkách migrace nemají žádné možnosti. Šíření islámu zabráníme, když naše populace začne růst, když budeme mít co nejvíce dětí. Já sám mám čtyři.

* Co je větší zlo pro Českou republiku? Migranti, nebo protiislámští extremisté?

Každý extrém je špatný. Měli bychom spolupracovat s vládami Turecka, Jordánska, Libanonu na tom, jak tam ohroženým lidem konkrétně pomoci. Co udělal pan ministr zahraničí Zaorálek konkrétního na diplomatické úrovni s bohatými arabskými zeměmi, aby přijaly část těch uprchlíků? Na co čeká? On je ministr zahraničí! Od nás lidé před hrůzami komunismu utíkali na západ a západní země nám pomáhaly. Není to srovnatelné, ale máme určitý morální dluh. Každý ví, že nejohroženější skupinou jsou ženy, děti a staří lidé. Ti se sem do Evropy vůbec nedostanou. Co udělala tato vláda pro to, aby jim pomohla? Jen o tom žvaní.

* Vy byste si k sobě domů vzal uprchlíka?

Určitě, pokud by to byla konkrétní rodina ohrožená na životě válkou, tak jsem připraven jim pomoci. Vědci dlouhodobě říkají, že masy lidí se pohnou z Afriky i kvůli suchu. To je také důvod, proč chtějí být Starostové v politice. Chybějí krizové plány. Policie nefunguje. Podívejte se, jak vypadal problém ve Vrběticích, jak policie reagovala na jednoho magora, který postřílel osm lidí v Uherském Brodě. Můžu vyjmenovat padesát situací, kdy jsem jako starosta potřeboval policii, ale bylo to k ničemu. My jsme připraveni na povodně, na nehody. Ale řekněte mi, co se stane, když v Česku čtyři dny nepůjde elektřina? Na to nejsme připraveni. Ani na vlny tisíců uprchlíků.

* ODS Sobotku zkritizovala za to, co s mandátem vlády vyjednal v Bruselu – přijmout do tří let 1500 uprchlíků.

Pan Sobotka se snaží tu věc vysedět, neřešit a nechat to vyhnít. V situaci, kdy má ve vládě dravce, jako je Babiš, je to pozitivní. S jiným politikem by Babiš ve vládě přinesl této zemi obrovskou nestabilitu. Ale v případě uprchlíků to dobré není. V Bruselu Sobotka České republice ostudu neudělal, ale čekal jsem větší diplomatickou aktivitu. Sobotka je typický politik, který nevidí dál než za hranice Česka.

* Ale uznáváte, že přijímání uprchlíků se v situaci, kdy jsme členy EU, nevyhneme.

Určitě, to je v pořádku. Problém není v příjmu uprchlíků. Kolik sem přišlo v minulosti Vietnamců, uprchlíků z Kosova a kdo to zaznamenal? Důležité je, abychom kvůli bezpečnosti věděli, co je to za lidi. Není možné, aby mladý muž v Itálii hodil pas do moře, tvářil se jako trosečník a přišel sem do školy nastražit bombu.

* Chtěl byste přijímat jen křesťany?

Selektovat nelze. To odporuje Listině základních práv a svobod.

* Strany v opozici obvykle u voličů sbírají podporu, ale TOP 09 a Starostové ani ODS si od počátku Sobotkovy vlády nijak zvlášť nepolepšily. Čím to je, že mají vládní strany stále důvěru veřejnosti?

Evropa už není v krizi, ale v ekonomickém růstu. Za to tato vláda nemůže, ale může rozdávat dárečky – důchodcům 600 korun, vyšší platy státním zaměstnancům a podobně. I když byla Nečasova vláda nepopulární, ušetřila minimálně 300 miliard korun. Kdyby je neušetřila, tak dnes nemáme deficit 100 miliard korun, ale vyšší. Vláda se může chovat rozhazovačně. Chápu, že lidé po tom, co si museli utahovat opasky a báli se o práci, nehledají jinou alternativu. Zpětně za největší chybu vlády Petra Nečase považuji neustálé spory, hádky a agresi. Žádného člověka, který přijde vyždímaný z práce, nezajímají večer ve zprávách další hádky politiků. Tato vláda sice nepředvedla zatím vůbec nic, ale nehádá se. Proto má jistou dávku popularity.

Karolína Brožová, Právo, 25.7.2015

Autor: Karolína Brožová, Právo, 25.7.2015