Hlavní stránka Info a média Komentáře Interview s poslancem a semilským starostou Janem Farským

Interview s poslancem a semilským starostou Janem Farským

27. 1. 2011

22:10 Studio STOP, Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka. Příjemný večer, vážení. I dnes je pro vás připraveno Interview Studia STOP.
Od mikrofonu vás zdraví:
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Petr Holub.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
A Jana Šmídová.
 
redaktor
--------------------
Jan Farský se narodil 11. července 1979. Po ukončení Gymnázia v Semilech v roce 1997 nastoupil na Právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně, kterou absolvoval v roce 2002. V rámci studií hlavně cestoval, na což si vydělával jako lektor angličtiny v Praze. První pracovní zkušenost prodělal Jan Farský na Městském úřadě Semily v pozici právníka. Po více než roce přešel do advokátní kanceláře, z níž odešel na místo poradce místopředsedy vlády pro ekonomiku Martina Jahna. Po roce a půl s Martinem Jahnem odešel do Škody Auto. V komunálních volbách v roce 2006 vyhrál Jan Farský s uskupením Volba pro Semily místní volby a jako lídr nejsilnější strany se stal starostou, kterým je doposud. Od roku 2008 je členem politického hnutí Starostové pro Liberecký kraj. Ve volbách 2010 se stal členem dolní komory českého parlamentu, přestože za TOP 09 kandidoval až na posledním 17. místě. A do vrcholové politiky se dostal díky 3 tisícům 425 preferenčním hlasům.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
A právě Jan Farský je hostem dnešního vydání Interview Studia STOP. Vítejte, pane starosto a pane poslanče, na vlnách Českého rozhlasu 6.
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Děkuju.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
A hned začínáme s aktuálními otázkami. Vláda schválila protikorupční strategii. Souhlasíte s tím, že klade hlavní důraz na represi a co si vůbec od té protikorupční strategii vzhledem k vašim zkušenostem ze Semil, to budeme samozřejmě rozebírat, myslíte?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Hm. Já jsem si ji četl. Dokonce bych řekl, že i pročetl a přišla mně docela ambiciózní. A když jsem si ji pročítal, tak jak se svojí hnidopišskou náturou jsem si říkal, co dalšího bych tam doplnil, případně zpřísnil nebo upravil. A myslím si, že to nebylo nedostatkem invence v tu chvíli, ale já jsem v podstatě nenašel tam problémy, spíš teď je otázka ta, jestli se to podaří všechno prosadit. Protože už v době schválení některé ty termíny byly prošlé.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Skeptici hovoří o tom, že protikorupční strategie jako ostatně mnohé jiné strategie, jsou jen plácnutím do vody. A elegantním způsobem, jak řešení problému zahrát do ztracena. Máme strategii, nemusíme nic dělat. Ředitel české sekce Transparency International David Ondráčka ovšem dává strategii šanci.
 
David ONDRÁČKA, ředitel české sekce Transparency International
--------------------
Já to tak úplně nevnímám. Já jsem rád, že ta strategie byla přijata. Ale je to úplně první krok, asi jako když, když si nakreslíte auto, které chcete použít na závodech. Ale než ho teprve vyrobíte a teprve se s ním pustíte do závodu, tak jste úplně na začátku. A v téhle fázi vláda je. To znamená má vytvořený jakýsi telefonní seznam úkolů, které chce přijmout. Ale vůbec je nemá rozpracovány, u většiny z nich zatím neví, jak je uchopit. A vůbec nemá mechanismus, jak je začít zavádět. Takže vláda, ale i ministr John si musí uvědomit, že je to teprve úplně začátek bojů a konfliktů, které nad přijetím té strategie a v těch opatřeních bude.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Obvykle když člověk chce něco změnit, tak popíše ten současný stav. To v té strategii tak úplně popsáno není. Já bych se ovšem v této souvislosti rád zeptal, jestli hlavní škody, co působí korupce, jsou prostě ekonomické?
 
David ONDRÁČKA, ředitel české sekce Transparency International
--------------------
Samozřejmě korupce má celou řadu škod, které způsobuje. Společenské, politické, etické. Ale v těch ekonomických škodách je výhoda, že je můžete nějakým způsobem vyčíslovat. A každý si to dokáže představit na svou vlastní peněženku. Je jasné, že odhadovat důsledky korupce finančně je velmi složité. Vždycky máte jenom omezená data. Ale my jsme se o to pokusili, ve veřejných zakázkách jsme došli k průměrné neefektivitě roční 15 procent, která, když si převedete na to, že ročně se zadá zakázek za 640 miliard, tak je kolem 90 miliard ročně. Nemyslím si, že se to dá říct, že to jsou jenom peníze korupční. Ale je v tom i ta neefektivita, to znamená, že třeba některé zakázky vůbec nemají být vypsány a jsou zbytečné a nic té veřejnosti nepřináší. A takto to můžete přistupovat k tomu vyčíslení korupce. Ta zpráva je jediná. To znamená, pokud by se toto dokázalo omezit, tak nám tam nebudou peníze chybět na celou řadu potřebných veřejných služeb.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
Objasňuje David Ondráčka z Transparency International.
Ale tak změní pan Ondráčka, pane Farský, hovoří o té strategii jako o náčrtu automobilu. Tak vy jste nakonec pracoval pro Škodu Auto, tak vám to bude patrně blízké, tak co těm jeho argumentům říkáte? A sdílíte ten jeho opatrný optimismus? Vy jste sám říkal, že jste na tom nenašel nic špatného a že je to velmi ambiciózní.
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Já jsem optimistou. Celoživotním a myslím, že i v tomhle případě nemám důvod, abych nebyl. Samozřejmě teď přichází momenty, třeba příští pondělí už je zasedání pracovní skupiny na ministerstvu pro místní rozvoj, bude nový zákon o veřejných zakázkách. A už tam se ukáže, myslím, že to bude takový pro mě první prubířský kámen toho, jestli to je myšleno skutečně vážně, nebo jestli to skutečně nějakou marketingovou nálepkou. Já pevně doufám, že tak, jak je nastavena ta protikorupční strategie, tak vzhledem k tomu, že tam jsou konkrétně definovány věci, které se mají měnit i s konkrétními termíny, tak je veřejnou ta strategie, takže i veřejnost donutí k tomu, aby vláda se z toho nějakým způsobem nemohla vymluvit, nebo, řekněme, sněmovna. A myslím si, že tady je z mýho pohledu neuvěřitelný kapitál v tom, že koalice pořád ještě má 118 hlasů a že je to silou, kdy se nemůže vymlouvat na to, že opozice něco zastavila. Je to jenom v rukou vlády a ta odpovědnost je v tuhle chvíli nedělená. A to si myslím, že je podstatný moment.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Vy tedy jako poslanec budete trvat na tom, aby se uskutečnila, pokud možno, celá strategie se všemi 52 paragrafy?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
No, určitě. Tak, pokud to vláda schválila, že to má být, tak by předně na tom měla trvat vláda. A já doufám, že nebudu muset  být tím, který bude připomínat, že se něco z toho nedělá.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Mě tam napadla jedna věc. Ono totiž dochází už k jedné změně. Tam je zákon o finančním řízení a kontrole, který měl být hotov do konce března. On je tedy napsán, ale váš stranický kolega pan Kalousek už prohlásil, že ho nepředloží, že stačí menší novela toho současného zákona. A pan ministr slíbil, že bude obsahovat všechno, co by jinak obsahoval ten nový zákon. Myslíte si, že tento posun ve strategii, že ten je ještě přípustný?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Tak, vzhledem k tomu, že obsahově to má zůstat stejné a že to dokonce má být předloženo, myslím, že do konce března, se říká, že by ten zákon měl ...
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Ten termín má být dodržen.
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Tak v ten moment to, jestli to bude v tom nebo v jiném zákoně, tam pro mě jde o ten obsah, který v tomhle případě, řečeno ústy ministra, že bude dodržen, a ten pro mě je dostatečnou zárukou.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste zmínil tu záležitost, že koaliční vláda má k dispozici nebývalých luxusních 118 hlasů. Ono to ale zvenku tak nevypadá. Jak to působí tedy na vás zevnitř poslaneckých lavic? Pokud by tedy všechno bylo tak růžové, tak bychom se neměli vůbec o reformy obávat. Tak, domníváte se, že do toho vstoupí jiné vlivy, například třenice uvnitř koalice?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Ono jestli užívat ten přítomný, případně budoucí čas. Ono už vstoupily. To je pro mě jedna z věcí, která je těžko pochopitelná, protože z té regionální politiky je člověk zvyklý na to, že když něco chce dosáhnout, tak za to také musí nést odpovědnost a musí mít nějak určitý tah. A mně přijde, že v těch třenicích a v tom dohadování se a dokazování si, kdo zrovna má silnější slovo a kdo dokáže co kam dotlačit dál, tak se ztrácí síly, která by měla být napřena úplně někam jinam. A v těchhle momentech chápu, že pro lidi jsou poslanci a příživníci někde na konci, na chvostu sociálních kvalit lidí. Chápu to. Z vnějšího pohledu to tak vypadat musí. A když bych to hodnotil jen podle mediálních výstupů, tak bych taky protestoval, že na tohle já platit ze svých daní nechci.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak to tedy vidíte, ale prozraďte nám, z těch útrob, z toho vnitřního pohledu? Tak jsou to jenom takové mediální šarvátky a jste pevní jako skála?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Já nemůžu mluvit za všechny. Já můžu mluvit za TOPku a Starosty a za klub. A tam, tam jsme pevní jako skála. Protože my v podstatě zatím naštěstí stojíme docela mimo těm šarvátkám. Což není proto, že bysme se do toho nedokázali zapojit. Samozřejmě i my bysme mohli ukázat, jak široký jsou naše ramena a co všechno dokážeme zbojkotovat, případně komu dokážeme jak ublížit. Ale právě proto, že jsme všichni ve shodě, že to není věc, pro kterou tam jsme zvoleni, tak, tak se tomu vyhýbáme.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
My se vás na boj s korupcí ptáme proto, protože vy jste ho zahájil už jako starosta Semil a dosáhl jste tím úspěchů, které jsou známy nejen v Semilech. Kdy a jak jste s tím začal? A jak to, že vás to napadlo najednou?
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak to, že se to podařilo hlavně?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Začli jsme s tím už v roce 2007. První jsme vydali určitou směrnici o tom, že už zakázky od 20 tisíc korun tehdy se musí soutěžit. Že se musí oslovit, a teď už vám neřeknu přesně, myslím, minimálně 5 nebo 10 firem dokonce, který mají podat nabídky. Vycházelo to z logiky. Já jsem měl pocit, že se soutěží účastní přibližně stejné firmy pořád, že to pořád vyhrávají ty samé, že už si dokáží spočítat, že i příští zakázka bude jednou z těch pár firem. Takže rozbít tady tu jistotu, že, že ta zakázka, tu zakázku dostanou. Pak samozřejmě taky otázka zlevnění a taky otázka toho, tý transparentnosti. A to bylo až v druhé směrnici, kterou jsem přijali na podzim roku 2007 po půl roku fungování. A kde jsme už právě dodali to, že, že všechno musí být vyvěšeno od zadání přes vyhodnocení až po smlouvy a případně dodatky ke smlouvám, i když těm se bráníme co můžeme. Tak aby bylo vyvěšeno na Internetu a bylo to nejenom pod veřejnou kontrolou občanů, ale samozřejmě i firem, které se účastnily soutěže. Výhodou je, že to je zadarmo. To neplatíte a kontrolu máte možná nejlepší. Tu vám úřad nedopřeje.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže žádné vedlejší náklady, všechno jde pouze elektronickou cestou a funguje to bezvadně?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
No, my, já si myslím, že to, co obce a obecně nejenom obce, ale veřejní zadavatelé by stejně měli dělat, to znamená, dopředu si přesně říct, co chtějí. Tak to je to zadání. To stejně musí si nadefinovat. A když už to nadefinují, tak je to nejmenší to převést do pdf a pověsit to na internetový stránky. Náklady jsou korunový, a to ve mzdě toho pracovníka. Vyhodnocovat to stejně musíte, takže i to vyhodnocení je zase jenom převedení papíru do pdf a smlouvu tam pověsit, taky hrozně jednoduchý. A ten systém, který tam je, tak to připravoval v rámci svý pracovní doby náš webmaster. To nebylo nic, že bysme to zadali za desítky tisíc nebo i větší částky. Tak, abysme to mohli zveřejňovat. To stačí chtít. A když chcete a nehledáte spíš problémy, proč to jít nemá, tak pak jde všechno docela až překvapivě jednoduše v tomhle směru.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
To, co říkáte, právě vypadá velice prosté. Ale ono už z toho, co říkáte, vyplývá, že to asi tak úplně prosté není. Protože nejdříve musíte správně popsat, co potřebujete. Tam se skutečně může dojít k desetinásobným cenám, nebo naopak desetkrát menším cenám. To je asi dosti klíčová věc. A potom tedy, že je všechno veřejné. A to znamená, že se těmto dvěma krokům prostě nějaké zastupitelstvo dohodne a pak už to běží samo?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Tak, pak už to běží samo. A to nebyl ten hlavní důvod, proč jsme přijímali směrnici, to, že to budeme vyvěšovat na Internet. To je kraťoučká větička v celý směrnici, která je osmistránková. Ale to byla spíš cesta, jak se zbavit práce. Toho, abych já to nemusel všechno kontrolovat. Abych já nemusel riskovat to, že budou tlaky od firem nebo kohokoliv jinýho, v podstatě měl lehkou odpověď a zároveň, abych tohoto rizika zbavil i úředníky. Já si myslím, že jim se taky velice zjednodušila práce v tom, že sice museli hodně přemýšlet nad tím, jak připraví to zadání, protože bylo jim jasný a je jasný, že to kdokoliv si přečte. Takže v této fázi se jim práce přibylo. Ale v té druhé fázi toho možného ovlivňování a rizik, které s tím jsou spojený, jim určitě ubylo starostí. A my tam ještě máme takovou specialitu. Přirozeně, že někdy je potřeba dát výjimku. V tom smyslu, že havarijní stav nebo nějaké odůvodnění, kdy vám oznámí ČEZ, že bourá sloupy a vy ať si děláte s veřejným osvětlením, co chcete. V ten moment není čas na dlouhý soutěže a hledání. Tak je pravomocí starosty, že dává výjimku. Ale i ta výjimka se zveřejňuje, takže ve výsledku ta je vždycky popsána tím způsobem, a ten úkol úředníci mají tak, aby i ten poslední, kdo si bez technickýho vzdělání a bez ekonomickýho, právnickýho to přečte, tak řekne, ano, v tomhle případě nešlo rozhodnout jinak. Protože zase, jako já jako starosta nedělám nic jinýho, než že spravuju veřejný prostředky. To nejsou moje peníze. Já se k nim musím chovat tak, aby většina lidí souhlasila s tím, jak jsou použitý. A chápu, že můžou mít rozdílný názor v tom, jestli zrovna se bude budovat chodník, přestavovat školní kuchyně, stavět bazén nebo kino, opravovat náměstí. To je věcí toho, aby si to politik obhájil. Ale co nemůže nikdo je ty peníze dovolit, aby se ztrácely, aby vynakládal je neefektivně.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Já vám věřím, že například, řeknu to v nadsázce, kupujete nejlacinější tužky v celém Libereckém kraji. Ale ještě tam je jeden rozměr, a to ten, jestli těch tužek objednáte 20 nebo 50. Jak dojdete k tomu správnému číslu, aby jednak jich nebylo málo a jednak jich nebylo moc?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
To je věcí tou, kterou právě já si nedovolím hodnotit v tom, že já bych byl ten vševědoucí, kdo ten sto padesátimilionový rozpočet bude znát do poslední koruny. Já tam trošku spolíhám na to, že když to je všechno zveřejněný, tak ta kontrola je ze strany všech, takže já často pro mě veřejná zakázka, nebo pro mě vůbec investice jsou v tom, že sestavujeme rozpočet, v kterým stanovíme priority, seženeme peníze na, na ty určitý zakázky. A tím to pro mě končí. To už všechno musí jít beze mě. Stejně jako nejsem stavebním dozorem, tak nevybírám firmu, která to bude stavět. A to je věcí profesionálů a já to pak s chutí přeberu hotovou stavbu do, pro město a budu doufat, že bude fungovat. Ale nejsem ten, který dělá ty průběžné fáze, což je věcí odborníků.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
A Studio STOP stále debatuje se starostou Semil a poslancem Janem Farským. A hned se Jana Farského ptáme. Váš příklad se ostatně stal podkladem pro celorepublikovou iniciativu, která sdružila občanské aktivisty a starosty a starostky z mnoha českých a moravských obcí. Vznikla Semilská výzva, jejíž zrod a první kroky objasnil Českému rozhlasu 6 mluvčí iniciativy Vyměňte politiky Jaroslav Kuchař.
 
Jaroslav KUCHAŘ, mluvčí iniciativy Vyměňte politiky
--------------------
My si myslíme, že je velmi důležité, aby vznikaly pozitivní příklady. A nám se díky Semilské výzvě a podobné aktivitě občanského sdružení Oživení podařilo přimět asi dohromady 2 tisíce lidí, z nichž 300 se dostalo do pozic na zastupitelstvech, nebo přes 300 lidí. K tomu, aby sami svým podpisem se zavázali k tomu, že budou v případě zvolení bojovat proti korupci naprosto konkrétními opatřeními. Tihle ti lidé sedí zhruba ve 170 samosprávách. A my vlastně společně s Oživením chystáme aktivity, které mají tyto signatáře podpořit a vybídnout další zastupitele, aby postupovali obdobně. Chceme vytvářet ostrůvky pozitivní /nesrozumitelné/, jestli to můžu takto říci. Příklady toho, aby tato společnost rezonovala nejenom negativně, ale i pozitivně.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže to je váš hlavní cíl?
 
Jaroslav KUCHAŘ, mluvčí iniciativy Vyměňte politiky
--------------------
Je to jeden z cílů, druhý cíl je ten negativní, protože si myslíme, že korupční situace je opravdu velmi vážná. Když bych to měl přirovnat do biologie, tak ten parazit té korupce je tak obrovský v tuhle chvíli, že je podle nás neslučitelný s dlouhodobou existencí hostitele. To znamená naší země. A jedinej způsob, jak se s tím dá něco dělat, je vlastně vytvářet permanentní tlak občanský společnosti, která aspoň částečně teda zůstane mimo politiku, s cílem ozdravit zevnitř ty politické strany, jo. Věříme v to, že, když to řeknu zase na příkladě, že víme, která zvířátka opouštějí potápějící se loď první, takže je jistá šance, že aspoň u některých politických stran by se to mohlo podařit.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdůrazňuje mluvčí iniciativy Vyměňte politiky Jaroslav Kuchař.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Pane Farský, Semilská výzva se odvolává vlastně na praxi na semilském městském úřadě. Vy jste se toho nějak účastnil?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Po pravdě řečeno, mně to je až jako nepříjemný to, že jediné téma se Semily, s městem Semily je spojené s bojem proti korupci. Myslím, že to je tak krásný město, že by si zasloužilo i širší témata. A i ta Semilská výzva tehdy, mě oslovili, myslím, že to přímo pan Kuchař, pár dní před volbami s tím, že tuto aktivitu chystají. A jak do toho vstoupit. A já jsem tehdy jeho požádal, že bych rád, kdyby se to minimálně odosobnilo od mé osoby, protože si myslím, že to není dobře. Že to má být spojený jenom s jedním, kdo jako má být ten, kdo tady káže, jak bojovat proti korupci. Mně už jakoby, nepříliš mně to vyhovuje. Ale proto se to jako přesunulo do Semilské výzvy a konzultovali jsme spolu ty jednotlivý ustanovení, které tam byly. Oni mně je poslali, já jsem v podstatě jim jenom napsal, že to vidím reálně. Že proč ne, že pod to já se podepíšu. A to byla veškerá komunikace. Jsem už v té situaci, už od začátku mně je nepříjemné jako i k ostatním, protože to zdaleka neznamená, že všichni ostatní kradou, jenom že v Semilech je všechno v pořádku. Ono je mnoho měst, které tímhle způsobem vystupují. Ale možná, že nejsou tolik vidět. U mě to byla taky věcí náhody. Ve chvíli, kdy NERV v roce 2009 vydal svoji  závěrečnou zprávu a v ní psal dva  hlavní body boje proti korupci a jeden z nich byl všechny smlouvy zveřejňovat na Internetu, já jsem tehdy členu NERVu Tomáši Sedláčkovi napsal SMS, že u nás už to děláme 2,5 roku, tak co to vymýšlí. Spíš jsem si z něho chtěl utahovat. A on okamžitě jako volal zpátky, a říkal, no, bomba, tak jako máme konkrétní příklad, tak pojďme to ukázat, že nevymýšlíme jenom akademické věci, ale že to můžou být věci, které fungují. A myslím, že od té chvíle to žije tak jako trochu svým životem, kdy samozřejmě já jsem rád za to, když jsou města, které nás následují, když jsem, já jsem rád za to, že dodáváme odvahu těm, kterým mnoho kolem říká, že to v žádným případě nejde a že se nejde postavit. To si myslím, a to cítím jakoby ten základní přínos, který můžeme dát. Ale po pravdě, taky už bych se tématicky rád posunul o kousek dál.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
No, abychom nebyli jenom tak pozitivní ...
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Sem s tím.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
... tak se chci zeptat, jak hodnotili vaše úsilí kolegové z okolních měst. Ne všichni to mají v pořádku tak jako u vás. Nebo krajská reprezentace. O vstřícném ohlasu už tady hovoříme, tak jaký byl ten nevstřícný?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Jak zaznělo na začátku, já jsem členem Starostů pro Liberecký kraj. Původně, teď jsem aktuálně místopředsedou. A my jsme si dávali do, do podmínky té, že kdo za nás kandidoval v komunálních volbách s podporou Starostů pro Liberecký kraj, tak tu směrnici, nebo ten způsob zadávání veřejných zakázek by měl převzít u nich na obci. A to bylo několik desítek obcí, které pod naší hlavičkou fungovaly. Takže která tam zafungovala, od kolegů starostů žádnou negativní odezvu jsem neměl. To, že někdo má důvody, proč to přijmout, někdo, proč to nepřijmout, já nejsem ten, který by soudil. Tam to může, někde to může fungovat i bez směrnice a bez zveřejňování, někde i se směrnicí a zveřejňováním může pořád to být šlendrián. To není, není věc, kterou když si někdo pověsí na dveře, tak máme jistotu, že to tam funguje. Dokonce, i když teda doufám, že tam problémy u nás na úřadě nejsou, ale já do detailu do toho taky nevidím. A teoreticky se chyba může stát. I u nás se chyba stala někdy, myslím, že to bylo na podzim roku 2009. Kdy úředník chtěl výjimku, já jsem řekl, bez odůvodnění nepodepíšu, tak on dodělal odůvodnění, který ale se nezakládalo úplně na pravdě, přišli na to občané. Protože jsme to vyvěsili a oni se ozvali, tohle není pravda, co tam máte napsaný. Ten úředník, na něj to mělo dopad větší, ale ...
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
Odešel?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Finance. Přišel o peníze. A on totiž nevznikla žádná škoda. V tu chvíli to nebylo o tom, že by byla škoda, nebo že by byl někde nějaký problém. Ale problém byl ten, že já jsem trval na tom, že to musí být odůvodněný a on to odůvodnil, ale ne pravdivě. Takže v ten moment, když by vznikla škoda, tak nebylo vůbec co řešit. Takže i tam se chyby můžou stát. A já věřím svým spolupracovníkům, že je nedělají. Ale oni nemusí být chyby chtěný. To se může stát, že něco uteče. Takže není to zaklínadlo, který je receptem na veškerý nemravnosti v Čechách.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Takže se říká, že vy jste výrazně zlepšil zacházení s veřejnými financemi v Semilech. Ono se totiž obvykle říká, že jeden politik nebo jeden člověk s dobrými úmysly nic nedokáže. Protože zájmové skupiny  jsou příliš mocné a každého přitisknou ke zdi. Asi to nejsou jenom platonické věty, co teď říkám. Takže vy jste se tam setkal s nějakou překážkou, když jste chtěl udělat hospodaření města transparentnější?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Hm, samozřejmě. To asi těžko by si sto padesátimilionový rozpočet a město okresní mohly nechat ujít. Takže těch tlaků ze strany firem a různých zprostředkovatelských firem, který zajišťujou dotace, bylo hrozně moc. To byla věc, kdy vysvětlovali, že ano, můžeme si přijmout takovou směrnici. Ale ať už nepočítáme, že kdy dostaneme nějakou dotaci do města. A na druhou stranu firmy, který nabízely, že za určitou provizi seženou ty dotace, toho bylo hodně. Ale já jsem tehdy, jednak opora velká v rodině, kde jsme řekli, že byla to, jako řekl bych, že to byla konstelace různých, různých věcí, které se dohromady spojily a že jsem tou cestou nešel. Tak jednak to bylo to, že jsem vyrostl ve skautu, což pro mě hrozně důležitý. Pak je důležitá věc, že jsem právníkem, takže jsem si mnoho věcí dokázal přečíst. A když mi někdo neříkal pravdu, tak jsem holt to čas mně dalo, ale dohledal jsem si, že to není v pořádku a pak je věc taky rodiny a toho volebního uskupení Volby pro Semily, kdy rodina mně řekla, že podporuje to, ať to neděláme a pak jsem se sešel s tou Volbou pro Semily a řekl jsem jim na rovinu, že buďto můžeme bejt navenek obrovsky úspěšný v tom, že nám do Semil peníze potečou, ale že teda ať věděj, že to nejsou čistý peníze. Anebo, že teda budeme bojovat. A ta Volba pro Semily byla úžasná v tom, to uskupení, že řeklo jako, než postavit tady školu ze špinavých peněz, tak jako ať ji radši nemáme.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
Ovšem na druhé straně, nedoplatily tedy Semily na váš boj s korupcí? Například v posledních 5 letech tam podle našich zjištění proběhly jen 2 nevelké opravy silnic, takže ty zločinné firmy a nátlakové skupiny se stáhly a šly páchat nepravosti do jiných měst a obcí?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Neříkám, že určitým způsobem na to finančně nedoplatily. Protože minimálně těch prvních 40 milionů korun jsme tehdy odmítl. Ale myslím si, že ten příklad není úplně správný. Protože u nás proběhla oprava komunikací, která byla dokončená na jaře za nějakých 80 milionů korun. Je tam nový kruhový objezd z posledních 5 let asi za 20 milionů korun. Takže když vezmu na, velikost města plus tam jsou z velký části opravený silnice, řeknu povrchy, ne jenom ty generální opravy, takže si myslím, že tý práce zrovna v komunikacích tam relativně proběhlo. Na konci září jsme otevřeli z evropských peněz zrekonstruovanou budovu kina, což původně bylo jenom kino, teď tam máme kino, knihovnu, kavárnu. Zatím funguje výborně. A na to jsme dostali evropskou dotaci 63 milionů korun včetně náměstí. Dostávali jsme peníze na regeneraci panelovýho sídliště, řeky, ze Státního fondu dopravní infrastruktury na stezky a na bezbariérový úpravy z přeshraničních programů. Teď budeme stavět cyklostezku přes město a lávku přes řeku. Takže peníze chodí. V podstatě u nás se dá říct, že z kterých dotačních programů přišly peníze, tak tam nebylo podmínkou to, že to musela vyhrát nějaká firma. Ale je pravda, že jsou některý finance, na kterých asi ještě nějakou dobu nedosáhneme.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Kdo je vlastně tím korupčním uskupením nebo korupčním bratrstvem ve městech velikosti Semil? Vy jste říkal, že to zpravidla jsou zástupci místních firem, nebo zástupci firem, nemusí být místní. A ti mají nějaké dobré kontakty na úřady, ze kterých může město čerpat peníze. Je to zhruba tato kategorie lidí, nebo jsem to neřekl úplně přesně?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
To já bych si netroufnul říct, že než jsme nastoupili na radnici, že tam nějakým zásadním způsobem bujela korupce. Já to nevím, důkaz nemám. Ani jsem ho nikdy nehledal. Tak jako všude jsou extrémně kvalitní lidi, jsou extrémně špatní lidi a pak je určitý průměr. Takže vůbec nechci, aby to vyznělo, že do té doby, než jsem nastoupil na radnici, tak se tam kradlo, stejně jako nechci, aby to vyznělo, že všude jinde než v Semilech se krade. Tak to není. Těm vztahům s firmami, ono je to věcí, to nemusí být věc jenom korupce. Ale určitý pohodlnosti. Ve chvíli, kdy spolupracuje ten vedoucí, on to nemusí být vedoucí úředník, ale ten úřad, když ten úřad spolupracuje s třema stejnejma firmama, tak jednak zná už kvalitu těch firem, ví, že nejde do rizika, když jim tu zakázku dá, protože oni to nakonec postaví. Ví, že když ulítnou na jedný zakázce, tak teoreticky to srovnají na tý další zakázce. A ví, že ty firmy taky budou existovat i za 10 let. Takže pro něj tam budou připravený na to, aby případně opravovaly. To nemusí být vůbec jenom věcí čistě korupce, to může být i věcí určitý pohodlnosti. A zároveň jsou to místní firmy, takže se to i odůvodní, může odůvodnit tím, že ty peníze zůstávají v místě. Je to právě, je to věcí jakoby přístupu logiky. Ale já říkám, takhle můžu hospodařit se svýma soukromýma penězma. To si můžu říct, že to dám tomu, protože je v tom městě. Ale těžko už to obhájím u veřejných prostředků. 
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Dá se podle vás ten jednoduchý recept ze Semil použít na krajské či ministerské úrovni?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Úplně bez problémů. Ten základ je, že se soutěží už od relativně malých zakázek. My jsme tu částku určovali, nejdřív byla 20, teď je 30 tisíc. Možná, že ji o něco zvedneme. My jsme ji určovali tak, že jsme řekli, jak je to zajímavá pro místního živnostníka, tak od té částky jsme už řekli, že nahoru ať soutěží. Ale větší ministerstvo zas má větší sice rozpočet, ale zase má daleko větší aparát na to, aby to, a i u nich si myslím, že by mělo být jasné to, že předně musí vědět, co chtějí. A když to nevědí, tak tu zakázku vůbec nemají zadávat. A když to vědí, tak to můžou zveřejnit.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
No, oni možná vědí, že si chtějí namastit vlastní kapsy. To vědí asi velmi dobře, ne?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Těžko hodnotit. Já, kdybych je chytil za ruku, tak podám trestní oznámení. Ale zase se snažím bránit takovému tomu pocitu, že všichni kradou á priori. Já si myslím, že v mnohých případech je to i o tý pohodlnosti. Taková ta pohoda. Co bych se dohadoval, co bych se tady místní, s kterýma se potkám na ulici, znepřáteloval tím, že, že jim zakázky vyhraje místo nich někdo jiný. Třeba nám se stalo na zakázce za milion korun, vyhrála firma, která byla snad o tisíc nebo o dva tisíce dražší než technický služby, který ze 100 procent vlastní město. No, tam jsme měli velký cukání, že to dáme těm technickým službám samozřejmě. Nedali jsme. Protože jsem řekli, porušíme jednou ten princip a ty firmy nám přestanou věřit a nebudou chodit do soutěží. Tak jsme jim to nedali. Ale výsledek? Ta firma, co to vyhrála, ta to dodala subdodávkou těm technickým službám, ve výsledku na tom zdaleka neměli tak, takový produkt, jaký mohli mít. A ten by byl zároveň města. Takže to je těžký pak vyvážit tak, aby když se rozhoduje jenom cenou, což ale není vždycky, ale samozřejmě v mnoha případech, když máte dobře nadefinovaný, co chcete, tak můžete soutěžit na cenu, tak v tomhle případě třeba bylo jenom na cenu a v ten moment jsme nemohli s tím pohnout.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
Jeden úředník pan Michálek na Státním fondu životního prostředí za ruku, za hlas někoho chytl. Je z toho veliká aféra, jejíž důsledky ještě patrně budou dlouho hýbat českou politikou. Co si myslíte o jeho činu, který svým způsobem je výjimečný, ovšem někdo ho považuje za velmi čestného odvážlivce a jiní za v podstatě udavače?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Tak, jak jsem slyšel, tak já stojím za tím, co pan Michálek udělal. A mně to přijde hrozně dobře, že to někdo tímhle způsobem zdokumentoval, že to nahrál, protože jemu nic v tu chvíli jinýho nezbývalo, když proti tomu se chtěl postavit. A že samozřejmě z druhé strany bude ostrakizována, že bude snaha ho nějakým způsobem zdiskreditovat, naprosto přirozeně. To se, to je nejjednodušší obrana. Ale že ukázal na problémy český politiky od financování stran přes předražování zakázek a že je takovým úžasným způsobem zdokumentoval, klobouk před ním dolů  a myslím si, že tenhle člověk se nám vyplatil. Doufám, že se nám vyplatí v tom, že to konečně dojde k nějakýmu ukončení ten případ. A že konečně to padni komu padni a že i do nejvyšších pozic je možný zasáhnout a že to dopadne. Doufám, že budou stačit ty důkazní materiály k tomu, aby to prošlo.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
Ovšem pak je tady také etická rovina, tak ministr Drobil sice opustil pod nátlakem svůj post, ale je místopředsedou koaliční strany, tedy vašeho koaličního partnera. Tak jak se vám to líbí?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Já nemůžu hodnotit vnitřní organizační věci ODS. Jestli to oni považují  za způsob, jak získat zpět důvěryhodnost voličů, dobře pro TOP 09.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
A Studio STOP stále debatuje s Janem Farským, který je starostou Semil a také poslancem za TOP 09.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Já bych připomněl jednu věc. Bývalý ministr privatizace Tomáš Ježek doporučuje jako naprosto klíčový moment boje s korupcí zrušení listinných akcií na majitele. To znamená jde o akcie, které jsou jenom na papíře a vlastní je zrovna ten člověk, který je drží v ruce. A za pět minut je může vlastnit někdo jiný. Poslechněme si, co k tomu řekl Tomáš Ježek pro Český rozhlas 6.
 
Tomáš JEŽEK, docent, ekonom, bývalý ministr
--------------------
Já o tom přemejšlím vlastně kudy chodím. A myslím si, že tím nejvážnějším problémem, který by, ten balvan na cestě, který by bylo třeba odvalit, je balvan té korupce. Samozřejmě to je nejtěžší úkol. Ale bez toho se dopředu nehneme, protože to je takový jed, který tu ekonomiku prostupuje a otravuje a ničí a bere důvěru lidí ve vládu a i v hospodářské partnery. Jed, který ochrnuje ty svaly toho hospodářského systému. Samozřejmě ta vláda si musí především zamést před vlastním prahem. A doufám, že se konečně někdo něco, někdo dostane za mříže za to, jo. Protože těch skandálů to bylo hodně. Zatím nikdo není zavřenej za to, no.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
A koho byste rád za těmi mřížemi viděl vy osobně?
 
Tomáš JEŽEK, docent, ekonom, bývalý ministr
--------------------
Ne, já ne, nechtějte po mně, abych někoho jmenoval tady. Ale těch případů je určitě hodně. Podívejte se, já nebudu obecně mluvit. Listinné akcie na doručitele. To je něco, co je dávno a dávno ve všech slušných zemích zakázané. Já jsem o tom psal a mluvil, ale nikdo to nečte, jo, to je ten průšvih, že to nikdo nečte.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Určitě to nečtou poslanci, kteří teď právě nedávno ...
 
Tomáš JEŽEK, docent, ekonom, bývalý ministr
--------------------
Ano, tak.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
... vrátili možnost, aby se majitelé těchto akcií ucházeli o veřejné zakázky.
 
Tomáš JEŽEK, docent, ekonom, bývalý ministr
--------------------
Ano, protože to je hrůza, jo. To je špatně, špatně a špatně. Ty mají být nejen, že veřejný zakázky, ty mají být zakázaný úplně. Protože je to zakázaný už ve Spojených státech, ve Francii, já nevím, kde všude. Tam jsou dvě obrovský díry, to jest do zákona o střetu zájmů, tam není možné dokázat, víte, že jsme měli, nebudu zas nikoho jmenovat, k tomu mě nedonutíte. Ale měli jsme ministra, který si dával státní zakázky své vlastní firmě, protože ta firma měla listinné akcie. A samozřejmě to nejde dokázat. A pak je to samozřejmě obrovská díra v zákoně o praní špinavých peněz. Opět nelze dokázat, že těma listinnejma akciema na doručitele se dají převádět obrovský miliardový částky a absolutně bez možnosti to registrovat. Kdyby tím akcionářem byl Usáma bin Ládin, nikdo to nezjistí.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
Podotýká významný ekonom, exministr Tomáš Ježek.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Pane Farský, když se v Semilech udělá veřejná soutěž, tak mohou se účastnit firmy s anonymními akciemi?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
My jsme nenašli zákonnej důvod, proč bysme je mohli vyloučit. A protože samozřejmě nemůžeme překračovat zákon, tak tu možnost jsme tam nedali. Ona nejvíc z toho vyčnívají listinné akcie na doručitele, ale to je obecně problém akciový společnosti, nikdy strukturu nemusíte dohledat, když budou chtít se schovat, tak se schovají, i když zrušíme akciový, akcie na, listinné akcie na doručitele. Tam, ne bohužel, ale to je věc právnických osob. To je jako základní konstrukce právnických osob, kdy tam dochází k tomu odosobnění, už to nepřímo nevlastní fyzická osoba. A tam skutečně není řešení toho, to bysme museli vyloučit pomalu i eseróčka. Protože i tam podíly není, nemusíte dohledat, kdo to v tu chvíli skutečně vlastní. Protože vždycky tam může být někdo dosazen, kdo je tím, který se tváří v tu chvíli, že je vlastníkem, ale zdaleka to tak být nemusí. Takže ano, je to jeden z kroků, ale možná, že právě s tou deviací právního vzdělání, kterýho se mi dostalo, tak se tomu trošku bráním v tom, že vím, že to je tak jednoduše obejitelný, že vzít si za modlu zrušení listinných akcií na doručitele a myslet si, že se tím vyřeší celý problém, bohužel si myslím, že se nevyřeší.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Ale je pravda, že už tak naprosto anonymní akcie na doručitele jsou už asi jenom ve dvou dalších zemích na světě kromě České republiky. Takže si nemyslíte, že bylo chybou protikorupční strategie, že ty listinné akcie na doručitele rušit nechce? Dokonce se tam vysvětluje, proč to nejde.
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
To navenek může mediálně vypadat úžasně, že zrušíme listinné akcie na doručitele a budeme se tvářit, jak jsme zamezili korupci. Ale pravda to nebude. Protože ta, těch cest je hrozně moc, jak to obejít. Osobně bych se tomu zrušení nebránil, protože to skutečně už je jeden z těch opouštějících se principů. Na druhou stranu vím, že to, není to řešení. A přenýst diskusi o právnických osobách pouze na tuto konkrétní otázku, tak spíš mě to zavání tím, že se snažíme schovat zbytek toho problému. Tý anonymity společností. Než toho, že bysme to skutečně chtěli řešit. Takže mně ani není proti srsti, když, když tam tyhle věty jsou a ta obhajoba, protože mně to zároveň jakoby napovídá tomu, že se skutečně má řešit ten, ten problém. Ale teď je otázka, jestli my to řešení vůbec umíme najít. Protože, protože zatím, zatím není. A myslím si, teď nechci se splést, ale myslím si, že ve Francii nejsou ani akciový společnosti, ale anonymní společnosti. No, protože se ví, že tam, tam to je od toho zřízeno, aby to nebylo spojeno ...
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Toto je spíš, to je spíš tradiční název. Skutečně ty akcie na doručitele v listinné podobě nejsou přeci jen jako větší problém, který samozřejmě nevyřeší korupci České republiky, když se odstraní. Ale mohl by pomoci velmi výrazně. Je tady právě ten příklad veřejných zakázek a pro starostu jakéhokoliv města není těžké založit si firmu, mít akcie na doručitele, poslat firmu do veřejné soutěže a upravit pravidla veřejné soutěže tak, aby to dostala přesně ta jedna firma. Ty případy jsou známy, jak se to dělá. Toto riziko podle vás nestojí za to, aby se zrušily akcie na doručitele?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Kdybych měl pocit, že to bude mít ten přínos, že se skutečně vyřeší ten problém, kdybych chtěl jako starosta, tak si založím i eseróčko, který nedohledáte, že za ním stojím já.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
A jak to uděláte?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Mé podíly bude vlastnit jakýsi bílý kůň, který pro mě bude tu, tu společnost naoko řídit, i když já budu tou hlavou, která ji dá dohromady. To není přeci jako ...
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Ale budete muset mít notářskou smlouvu, kde si udržíte ta majetková práva na tu firmu.
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Nemusíte. Tak když tam budete mít spolehlivýho člověka, kterej to pro vás bude vykonávat, tak nemusíte nikde se objevit jako vlastník, nemusíte nikde na papíře být zveřejněno a ten člověk, budete se tvářit, že ta firma je naprosto neznámá. To obyčejný eseróčko. A přesto to bude vaše firma ve výsledku, protože vy z toho budete brát ty zisky. Takže oni ty jednoduchý řešení jsou někdy, že svádí k tomu, tak to řekněme a opusťme tuhle oblast, protože jsme ji vyřešili. A pro mě spíš jakoby lepší cestou, ne, neopouštět ji skrz jednoduchý řešení zrušení listinných akcií na doručitele a věnovat se jí, než zrušit akcie a říct, to je vyřešený, už se neptejte po vlastnících u akciových společností nebo eseróček, protože my jsme to vyřešili zrušením listinných akcií na doručitele. Což není, co není pravda.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
A náš host Jan Farský je nejen, jak už jsme slyšeli, semilským starostou, je také místopředsedou rozpočtového výboru. A zároveň ovšem sedí ve správní radě VZP. Tak se ptáme, zda stíhá všechny funkce a také aktuálně připojujeme další otázku, zda VZP nějak může pomoci při současném stále eskalujícím konfliktu mezi lékaři a vládou? Tak stíháte?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Nestíhám. Nestíhám, protože k tomu souběhu těch funkcí ještě jsem si přidělal takovou radost loni v březnu, že jsem si zlámal obě stehenní kosti a ještě utrh jedno koleno na lyžích, takže ve výsledku včera jsem byl poslední den v rehabilitačním ústavu na Slapech, kde jsem byl 6 dní, 5 až 6 dní v týdnu 8 hodin denně cvičil. Takže jsem i díky tomu se dostal na, myslím, že 3. místo největších absentérů v Poslanecké sněmovně.
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale poznal jste zase to zdravotnictví ze všech stran.
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Jak francouzské, tak české. Opravdu, i když nerad bych to zobecňoval k tomu, abych na základě toho vymýšlel reformy zdravotnictví. Aktuálně přiznávám, nestíhám. A je to za cenu toho, že holt jsem na Slapech měl neustále připojený Internet, nažhavený telefon a když jsem měl půl hodiny mezi procedurama, tak jsem seděl u počítače, vyřizoval maily, ve městě jsme s místostarostkama šikovnýma, výbornýma, takže jsem to neměl tak těžký, dělali rozpočet, připravujeme rady společně, odsouhlasujeme si navzájem materiály do zastupitelstva, ve sněmovně mám zase 2 výborný asistenty, k tomu stážistu ještě, který mně taky obrovsky pomáhají. Takže je to věc, kdy je to náročnější, ale nějak to šlo zvládnout. Snažil jsem se udržet v kontaktu, abych teď se nevrátil do situace, kdy budu teprv zjišťovat, co se jak děje. Což, doufám, se mi nestane. A k té otázce ohledně VZP, jestli může pomoct. Její rezervní fondy už jsou vyčerpány víceméně. Takže pomoct tím, že by vlilo jenom finance by bylo jednak krátkozraký a jednak by to taky moc nevyřešilo. Na druhou stranu teď zmínilo VZP, myslím, včera, to je  zpráva, kdy řekli, že při 10 tisících zrušených akutních lůžkách nesníží platbu. Ale ono to navenek vypadá, zruší se 10 tisíc lůžek. Ale vy je rušíte v konkrétní nemocnici, v konkrétním oddělení, kdy zároveň tím pádem omezujete poskytovanou péči v regionu. Ono je něco jinýho, a teď ze mě promluví to, že nejsem úplným pragocentristou, když zrušíte jednu z velkých nemocnic v Praze, tak, teď za to si vysloužím, ale to myslím, že nikdo moc nepozná. Ale zrušte jednu nemocnici na Vysočině nebo v těch Krkonoších u nás. Tam je to sakra cejtit. Ono to navenek, zrušme 10 tisíc lůžek, ale když pak musíte jít konkrétně oddělení po oddělení, tak se dostáváte do problémů. VZP může pomoct v tomhle směru. A myslím si, že i to částečně doktoři tím, že odchází, nebo alespoň to pořád proklamují, že odchází v tom počtu, takže ulehčují situaci, jak pojišťovnám, tak ministerstvu, že není odpovědností ministerstva za restrukturalizaci lůžkový péče, ale teď to je odpovědnost doktorů, který, který opustili své oddělení.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
Správní rada VZP teď uvažuje o jednom kroku. Vaši kolegové z Věcí veřejných už ohlásili, že by možná v pondělí zkusili odvolat generálního ředitele pana Horáka. Co říkáte na ten plán a jak byste případně hlasoval?
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Tak, ke mně se zatím dostal materiál kolegů z Věcí veřejných, kteří kladou, myslím, 7 otázek k tématům jako je IZIP, Akord, zadání, vymáhání pohledávek. Ale ten jejich dopis neříká, že na základě toho chtějí odvolat ředitele. Ale ten dopis říká, že žádají zodpovězení těch otázek. A pro mě je důležitý skutečně počkat na zodpovězení těch otázek. I když to chápu, že to může zaznít pro příznivce rychlých řešení jako určitá zbytečná opatrnost. Na druhou stranu vím, že papír snese hodně. A že tak jako dokážu napsat silný obvinění, tak bych rád k tomu slyšel druhou stranu a na základě toho se rozhodnul, jestli tou cestou jít nebo ne. Takže jestli má být moje odpověď konkrétní, což se snažím, aby byly, tak v pondělí bych v žádným případě za současnýho informačního stavu nehlasoval pro odvolání pana ředitele.
 
Petr HOLUB, moderátor
--------------------
A ještě úplně naposled jsem se chtěl zeptat, jestli zdravotnická krize vtrhla také do Semil. Jestli třeba nemusíte teď řešit, že městská nemocnice po 1. březnu zavře brány.
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
Z Městský nemocnice v Semilech nepodal žádný doktor výpověď ...
 
Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to gratulujeme.
 
Jan FARSKÝ, starosta Semil, poslanec /Starostové pro Liberecký kraj/
--------------------
... v souvislosti s Děkujeme, odcházíme. To není spíš na gratulaci, to je na poděkování těm doktorům. Protože ta situace je všude stejná, ale mně přijde úžasný, že tam ta sounáležitost s tím zařízením je tak velká, že oni i p

Autor: ČRo 6, Studio STOP